OHROŽUJE VAŠE ZDRAVÍ SYNDROM ZVÝŠENÉ PROPUSTNOSTI STŘEV?

OHROŽUJE VAŠE ZDRAVÍ SYNDROM ZVÝŠENÉ PROPUSTNOSTI STŘEV?
Syndrom zvýšené propustnosti střev může negativně ovlivnit jak zdraví, tak kvalitu života.

Už starořecký lékař Hippokrates prohlásil: „Všechny nemoci začínají ve střevě.“ A z tohoto názoru v léčbě svých pacientů vycházel, takže se hodně zaměřoval na stravu a trávení. Jeho tvrzení staré více než dva tisíce let stále platí.

Možná o to víc, že moderní doba našemu zdraví tak úplně neprospívá. Máme sice k dispozici všechny ty vyspělé technologie, ale čelíme epidemii obezity, přibývá pacientů s cukrovkou i kardiologickými diagnózami, stejně jako lidí trpících nejrůznějšími poruchami trávicího systému.

 

NESTAČÍ LÉČIT PŘÍZNAKY

Medicína se za poslední desetiletí neuvěřitelně specializovala. Mnozí lékaři jsou velmi specifickými odborníky na svou – často poměrně úzkou – oblast. To ale může vést k tomu, že nevidí pacienta jako člověka, pouze určitou jeho část a tu cíleně léčí. Vy pak dorazíte do ordinace s tím, že trpíte nadýmáním, průjmem a zvýšenou únavou. Odcházíte s receptem na zmírnění těchto příznaků. Podobně dopadnou lidé, které trápí zácpa, žaludeční nevolnost, plynatost, častý výskyt infekcí horních cest dýchacích a bolesti kloubů. Jejich potíže jsou mnohdy řešeny individuálně. Ovšem bez komplexního náhledu na věc nemusí lékař vůbec dospět ke správné diagnóze. Symptomy, o nichž právě byla řeč, totiž mohou poukazovat na tzv. syndrom zvýšené propustnosti střev.

Co se za touto diagnózou skrývá? V podstatě to, co termín napovídá – vaše střeva propouštějí víc, než je žádoucí. Správně fungující buňky střevní stěny by k sobě měly být pevně připojené a vytvářet membránu. Ta není nikdy zcela nepropustná a mezibuněčnými prostory se do střev a z nich vždy určité látky dostávají. Jedná se o zcela fyziologický děj napomáhající zpracování potravy i vylučování odpadních látek.

Jestliže je ale propustnost střeva narušena, mohou se ze střevního obsahu dostávat do těla nežádoucí toxiny, mikroby a nestrávené části potravy. To způsobí namnožení patogenních bakterií a látky, které měly zůstat ve střevě, se následně vyskytují například v krvi či jiných tkáních. Výsledkem je celá série potíží, o kterých byla řeč výše.

 

ČÍM JE ONEMOCNĚNÍ ZPŮSOBENO

Pravda je taková, že příčiny v tuto chvíli přesně neznáme. Teorií existuje celá řada a některé si syndrom spojují s nadměrným používáním aditiv a konzervantů v potravinách, jiné se zvýšenou hladinou stresu. Roli sehrají i potravinové alergie. Evidentně tedy není viník jeden, ale půjde o působení více faktorů.

 

POTRAVINY A LÁTKY, KTERÉ MOHOU NEMOC VYVOLAT

  • Určité složky potravin jsou podle odborníků schopné syndrom snížené propustnosti střev u citlivých jedinců vyvolat. Patří sem:
  • Rafinované cukry – poškozují střevní stěnu a způsobují záněty.
  • Trans tuky – jsou spojené s autoimunitními chorobami.
  • Lepek – podporuje propustnost střev.
  • Sodík – uvolňuje vazby mezi buňkami střevní stěny.
  • Emulsifikátory (prodlužují trvanlivost potravin) – mohou narušit rovnováhu bakterií ve střevě.

 

Jestli máte podezření, že trpíte syndromem zvýšené propustnosti střev, vyhledejte lékařskou pomoc, nejlépe gastroenterologa či internistu.

 

JAKÝM PŘÍZNAKŮM BYSTE MĚLI VĚNOVAT POZORNOST:

  • Přetrvávající nadýmání, bez ohledu na to, jak dlouho jste po jídle.
  • Pocit nevolnosti po jídle.
  • Zácpa a nepravidelné vyprazdňování.
  • Únava a malátnost.
  • Chronická bolest kloubů.
  • Častá nemocnost – zejména infekce horních cest dýchacích.
  • Záněty kůže, přetrvávající vyrážky.
  • Narušená schopnost hojení a regenerace.

 

LZE SYNDROMU ZVÝŠENÉ PROPUSTNOSTI STŘEV ZABRÁNIT?

Za nejlepší prevenci se považuje zdravé stravování. Výzkumy ukazují, že některé potraviny a potravinová aditiva mohou poškodit buněčnou strukturu střev a tím toto onemocnění u náchylných jedinců vyvolat. Snažte se proto jíst zdravě, nejlépe potraviny v jejich přírodní podobě. Tím můžete nemoci předejít, případně její průběh zmírnit.

Následující potraviny a suplementy jsou v léčbě syndromu zvýšené propustnosti střev efektivní. Zařaďte je proto do svého jídelníčku či suplementového programu a zajistěte si efektivní prevenci či dopomocnou léčbu.

 

Probiotika a prebiotika

Abyste zabránili růstu škodlivých bakterií a normalizovali prostor mezi buňkami střevní stěny, zajistěte svým střevům dostatek „hodných“ bakterií. Potraviny, jako je například kefír, jogurt, tempeh nebo kysané zelí, obsahují spousty antioxidantů a probiotik. Pomoci mohou i probiotické suplementy s obsahem Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum nebo Bacilus coagulans. Snažte se užívat 10 miliard kolonie tvořících jednotek (CFUs) denně spolu s jídlem, ale nepřehánějte to. Dávky nad 20 miliard jednotek mohou způsobit nadýmání a nevolnost. Současně dává smysl konzumovat také prebiotickou vlákninu, například inulin, který napomáhá osídlení střev dostatečným množstvím prospěšných bakterií.

 

Glutamin

Tato aminokyselina je pro regeneraci střevní stěny zcela zásadní, nachází se v červeném mase, rybách, drůbeži, brokolici a spirulině. Pokud glutamin užíváte ve formě suplementu, pak berte 10–20 gramů denně.

 

Kurkumin

Tato aktivní látka z kurkumy má silné protizánětlivé účinky a příznivě působí na činnost střev. Kurkumou si můžete dochutit pokrmy, případně užívat 2 gramy jednou nebo dvakrát denně ve formě kapslí.

 

Trávicí enzymy

S věkem se snižuje činnost enzymů slinivky břišní a člověk už není schopen adekvátně vstřebat živiny ze stravy. Tím je trávicí systém nadměrně zatížený, může docházet k zánětům a zvýšené propustnosti střev. Když se rozhodujete pro produkt s obsahem trávicích enzymů, hledejte takový, který obsahuje proteázu, pepsin, trypsin, lipázu, amylázu, celulózu a laktázu. Přípravek užívejte s jídlem.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.