Občas můžete zastavit tím, že nohy necháte prostě dojet nebo se třeba přidržíte sloupu. Jenže ne vždy to jde. Často vám nezbytných pár vteřin na dojezd chybí a vy potřebujete zastavit hned. Mnohem důležitější než samotná jízda a její technika je zvládnout chytře padat a hlavně umět se zastavit. „Brzdění je základ, když se naučíte brzdit, přestanete mít strach, uvolníte se a pojede vám to. Na druhou stranu trocha zdravého strachu je žádoucí, je to rozumná brzda,“ říká instruktor inline bruslení Víťa Žalud.

Jak brzdit na inlajnech? Osvojte si brzdění pluhem

Pravděpodobně jste někdy bruslili na ledě. Na jeho rovné ploše si můžete rychlost korigovat sami, zatímco na asfaltu vám i sebemenší sklon přidá na rychlosti. Do toho se může vynořit běžec nebo cyklista, v horším případě pes na vodítku a potřebujete rychle zastavit. Možná si také vzpomenete, jak kluci na ledě machrovali, prudce zabrzdili oběma hranami do boku a sníh létal všude kolem. Tak takové brzdění na inlajnech hned nefunguje. Jde to, ale chce to hodně, hodně cviku. Začněte proto tím, že se naučíte brzdit pluhem.

Jak na to, budete nejspíš znát z lyží. Ženám půjde tento způsob lépe než mužům, neboť mají větší rozsah v kyčlích. Také ale potřebujete sílu. Když chcete zastavit, doširoka rozjeďte nohy, brusle sklopte na vnitřní hranu, pokrčená kolena tlačte dovnitř. Špičky směřují k sobě, ale pozor, aby se nedotkly. Trup je nakloněn mírně vpřed, těžiště vepředu podpořte ještě rukama položenýma na kolena. Jde o pomalejší způsob brzdění. Pro efektivnější a rychlejší zabrzdění můžete poté, co uděláte pluh, podupat ve stylu charlestonu, čímž rychleji přerušíte skluz.

Brzda na bruslích není pro nic za nic

Rychlejší, ale také o fous náročnější způsob brzdění je pomocí špalíku na patě, kterým disponují začátečnické a hobby brusle. Skládá se z několika kroků. Můžete je postupně trénovat tak, že s každým dalším nácvikem přidáte další prvek.

Jak šlápnout na brzdu?

Z jízdy snožmo vysuňte mírně vpřed nohu s brzdou. Zadní noha jde do lehkého pokrčení, trup do mírného předklonu. Pohled před sebe a ruce před tělem zvyšují stabilitu. Ve druhé fázi pohybu tlačte kolena k sobě. Zvedněte špičku ‚brzdicí brusle‘ tak, aby se špalík brzdy začal dotýkat asfaltu. Současně s tím jde druhá noha jakoby do dřepu a celé tělo od pasu nahoru se naklání ještě více vpřed. Čím větší je počáteční rychlost, tím hlubší předklon je potřeba. Zatlačte zadek dolů, aby na brzdu zapůsobila co největší síla. Ozve se nepříjemný zvuk, ale už se ani nehněte. Ruce jsou stále před tělem a trup v předklonu.

Zbavte se strachu z bolestného pádu. Naučte se padat.

Pád je běžnou součástí života bruslaře, a pokud se ho naučíte, ušetříte si zranění. Pravidlo číslo jedna: snažte se padat vpřed, kde máte chrániče. Pokud náhodou zavrávoráte vzad, pokrčte kolena a ‚svalte‘ se do známé kolíbky. Ať tak či onak, důležité je nechat ruce před tělem. Tuto techniku použijete v případě, že vás něco zastaví. Ať už štěrk, nebo třeba obrubník.

Přesuňte se do podřepu, jako byste si chtěli sednout na záchod, holeně tlačte do jazyků bruslí, trup je nakloněn vpřed. Ruce jsou předpažené nebo, je-li pravděpodobné, že pádu zamezíte, můžete se chytit za kolena. Tím dostanete těžiště před sebe a dolů.

Pokud pokračuje pád vpřed, ruce z kolen sundejte. Následuje dopad či skluz na kolena. Nebojte, tvrdý plast a polstrování zabrání odřenině.

Ruce jdou do kliku, plast opět zabraňuje odření. Prsty musí být propnuté. Zadek tlačte nahoru a dozadu směrem k bruslím, jinak hrozí odření břicha. Pokud máte chrániče na loktech, můžete dopadnout ještě na ně. Pozice na čtyřech připomíná kočku.

Pozor, pokud na natažené ruce spadnete hodně rychle, obvykle to zápěstí nebo předloktí nevydrží. Padejte proto na ruce mírně roztažené od těla a lehce pokrčené a zpočátku uvolněné. Svaly na ramenou a zádech pak náraz ztlumí.