Po celou dobu jízdy máte pokrčená kolena a jste v podřepu opření holeněmi o jazyky bruslí. Na inlajnech sice zpevňujete problematické partie spodní části těla, na druhou stranu hrozí bolest zad. Stejně jako u každého jiného sportu i před jízdou na bruslích se krátce rozcvičte, snížíte tak riziko namožení svalů. Před pohodovou vyjížďkou stačí pár minut. Zahřát se můžete i na bruslích, začátečníci se raději odeberou na trávu. Udělejte si třeba pár dřepů a zakružte všemi velkými klouby od hlavy dolů. Po jízdě proveďte strečink coby balzám pro vaše zkrácené a unavené svaly.

Pozor na záda

Pokud se nechystáte závodit, pohybujete se po dobu pohybu v aerobní zóně. Jízda na kolečkových bruslích pro vás tak představuje skvělý prostředek pro udržení se v kondici. Počet spálených kalorií závisí na intenzitě. Vycházkovým tempem (10 km/h) se za hodinu aktivity zbavíte přibližně 350 kalorií, pokud zrychlíte (na 16 km/h), může jít až o 600 kalorií. Těšit vás může také posilování svalů dolních končetin, včetně zpevnění boků a hýžďových svalů. Ovšem pozor, zároveň hrozí přetěžování a následná bolest zad. Proto i když vám tvrdíme, že celou dobu máte setrvávat v mírném předklonu, čas od času se narovnejte a protáhněte. Stejně tak je důležitý zmíněný strečink na závěr.

Správný postoj. Jak na něj?

Mírně pokrčená kolena a mírný podřep jsou základem. Zcela narovnané nohy jsou chyba. Vyzkoušejte si to tak, že tlačíte/opíráte holeně do jazyků bruslí. Zatímco u běhu je nakloněné celé tělo, na bruslích směřuje dopředu pouze trup. Coby začátečníkovi vám ruce před tělem pomohou držet stabilitu i v případě nenadálého pádu. Z takového postoje vychází všechna cvičení a držíte ho i za jízdy. Ruce budou časem samozřejmě uvolněnější, ale neměly by vlát kolem těla. Kolečka bruslí držte na střední hraně, kolena by se vám neměla propadat dovnitř a brusle na vnitřní hrany.

Rozjezd. Odraz a skluz

Nácvik rozjezdu trochu připomíná valícího se medvěda nebo kachní chůzi. Pro úplně první kontakt s bruslemi je vhodné, aby začátečníci prováděli nácvik na trávě. Až si budete jistější nebo jste-li pokročilí, přejděte na asfalt. Bruslení není úplně snadné na koordinaci, proto je nejprve nutné naučit se přenášet váhu z jedné nohy na druhou.

Jak na nácvik?

  • A) Začněte s nácvikem na trávě. Mírně pokrčte kolena, paty jsou u sebe, špičky bruslí směřují ven do tvaru písmene ‚V‘.
  • B) Ruce před tělem vám pomáhají držet si stabilitu. Začněte malými krůčky. Levou nohu odlepte lehce od země a předsuňte ji mírně šikmo vpřed. Vlastně kopírujete tvar známého lyžařského stromečku.
  • C) Podobně do strany předsuňte pravou brusli. Kolena zůstávají stále pokrčená, trup v mírném předklonu, ruce jsou před tělem. Dívejte se dopředu, nikoli pod nohy.

Plynulá jízda

Až získáte jistotu v základu a budete sebevědomí i na asfaltu, začněte nohy jednu po druhé předsouvat víc a víc s tím, že už je jen nezvedáte, ale i přidáváte krátký skluz, stále do písmene ‚V‘.

Přidejte přenášení váhy z jedné brusle na druhou, na skluznou brusli přitlačte. Představte si to jako líné převalování se ospalého tygra. Zase s sebou ale příliš neházejte. Netřeba nohy zvedat příliš do výšky. Tím se začnete rozjíždět. Než nohy vystřídáte, vždy unožte. Pozor na nežádoucí máchání rukama kolem sebe, tím se jen rozhazujete, držte je mírně pokrčené před tělem pro lepší rovnováhu.

Odraz, který směřuje do boku, vychází z vnitřní hrany všech koleček. Častou chybou začátečníků bývá, že se odrážejí jen z předního kolečka. Po odrazu následuje skluz. Jak si budete jistější a nebudete tolik bojovat s rovnováhou, zkoušejte ho prodlužovat. Vaším cílem je propracovat se k co nejdelšímu skluzu, který je nejekonomičtější. Skluz dotáhněte vždy do konce, pak teprve následuje odraz druhou nohou. Odrazová noha míří vždy šikmo do strany, nikoli rovně či kamkoli jinam.