Jak je to s dýcháním při cvičení

Jak je to s dýcháním při cvičení
Ze své praxe vím, že sportovci často řeší, zda dýchat nosem nebo pusou. Někdo říká nadechovat nosem a vydechovat pusou, jiní uvádějí, že na tom nezáleží a můžete klidně dýchat pouze pusou. Ze svých zkušeností vím, že na tom záleží poměrně hodně, neboť dýchání nosem má velké zdravotní benefity. Další věc je, jak je to s dýcháním při zátěži, je vždy potřeba dech synchronizovat s pohybem a lze dýchat pouze nosem i při intenzivní zátěži?

Zdravotní benefity dýchání nosem

Dýchání nosem má na lidské tělo velmi pozitivní vliv a podporuje řadu funkcí. Jelikož je dýchání nosem vzhledem k většímu odporu náročnější, tak umožňuje zapojení více svalů, které se upínají k hrudnímu koši. Dýchání nosem umožňuje plné rozvíjení hrudního koše a trénuje jeho elasticitu. Dále je dýchání nosem důležité k čištění a zvlhčování vdechovaného vzduchu, což oceníme zejména v zimě. Vdechovaný vzduch obsahuje řadu mikročástic, přičemž některé z nich mohou být i různé choroboplodné zárodky. Nosní sliznice je plně uzpůsobena k čištění vzduchu, neboť obsahuje buňky se speciálními výběžky, tzv. řasinkami, které kmitají směrem ven z dýchacích cest. V horních cestách dýchacích nalezneme rovněž velké nakupení lymfatické tkáně – tzv. nosní mandli, postupem dolů pak i další mandle.

Loading
ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.