Jak alkohol může ovlivnit budování svalů, hubnutí a výkonnost?

Jak alkohol může ovlivnit budování svalů, hubnutí a výkonnost?
Rozhodli jste se zhubnout nebo nabrat svalovou hmotu, ale měsíce ubíhají a žádný progres se nedostavuje? Možná je to tím, že přijímáte příliš velké množství alkoholu, který má zásadní vliv na váš metabolismus, který zpomaluje a zapříčiňuje okamžité ukládání tuků, místo aby je tělo využilo jako zdroj energie. Navíc alkohol obsahuje prázdné kalorie bez jakýchkoli živin, které tělo potřebuje pro budování svalové hmoty a ke snadnějšímu úbytku váhy.

Na jaké orgány působí alkohol

  • Hormony – snižuje hladinu testosteronu v krvi a přeměňuje ho na estrogen, což vede ke zvýšenému ukládání tuků včetně zadržování tekutin v těle.
  • Mozek – zamezuje přívodu kyslíku do mozku a tím může zabíjet mozkové buňky.
  • Játra – může způsobit hypoglykemii (nízká hladina cukru v krvi), ztučnění jater a hyperlipidemii (hromadění tuků v krvi).
  • Svaly – snižuje průtok krve do svalů, kdy zapříčiňuje jejich oslabení.

 

Účinky nadměrné konzumace alkoholu na fyzický výkon

Alkohol ze svého života vyřazují profesionální sportovci, protože snižuje výkonnost a neblaze se na ní odráží při jakékoli pohybové aktivitě. O alkoholu se už řadu let ví, že potlačuje schopnost soustředění a zamezuje mozku normálně fungovat. Prodlužuje se reakční doba, vytrácí se přesnost, rovnováha, koordinace celého těla a zásadně se snižuje vytrvalost. Často je to viník, který zastavuje progres ve fitness cílech, ať už se jedná o snahu zhubnout, nebo nabrat svalovou hmotu a zpevnit tělo.

 

Alkohol a nekvalitní spánek

Konzumace alkoholu může způsobit poruchy se spánkem tím, že narušuje sekvenci i dobu trvání jednotlivých fází. A jak dobře víme, spánek je důležitý, ať už žijeme zdravým životním stylem, nebo se jen chceme probouzet s dobrou náladou a energií. I když alkohol na jednu stranu podporuje snadnější usínání, na stranu druhou vede ke zvýšené únavě a fyzickému stresu těla následující den.

 

Alkohol, výživa a kalorický nadbytek

Alkohol zpomaluje trávení a samotný rozklad živin. Pravidelná konzumace alkoholu zhoršuje vstřebávání prospěšných živin tím, že poškozuje buňky, které lemují žaludek, střeva a znemožňují transport živin do krve. Navíc tyto samostatné výživové deficity mohou vést k dalším problémům s absorpcí jako zhoršené vstřebávání vody, vitaminů, glukózy, sodíku či hořčíku. Tyto všechny aspekty zároveň zhoršují fyzický výkon, zpomalují regeneraci svalů a snižují udržitelnost svalové hmoty.

Dále s alkoholem roste chuť na nezdravé jídlo, které ovlivňuje kalorický příjem. Možná si to ani neuvědomujete, ale zamyslete se, kolik toho sníte, když si jdete posedět ven s přáteli a místo jedné skleničky už pijete čtvrtou.

 

Všeho s mírou

I když alkohol s sebou nese spoustu nežádoucích účinků a jeho nadměrná konzumace ovlivňuje tělo i vaše fitness cíle, tak jedna sklenička několikrát týdně k večeři vám neublíží. Z výzkumů totiž vyplývá, že alkohol má také pozitivní účinky na snižování úrovně stresu nebo také skrze snížení inzulinové rezistence.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.