Důležitost spánku pro zdraví, zotavení a svalový růst

Důležitost spánku pro zdraví, zotavení a svalový růst
Vyvážená strava a pravidelné cvičení jsou důležité pro to, abyste byli úspěšní ve své cestě za krásnějším a pevnějším tělem. Spánek je ale také velmi důležitým a zásadním faktorem, který většina lidí přehlíží a jemuž nevěnuje přílišnou pozornost.

Pravidelný spánek má mnoho výhod. Během něj dostane vaše tělo čas na potřebný odpočinek a obnovu skrze energii, kterou potřebujete pro další den. Při spánku můžete nejen vytvářet vzpomínky, ale také zpracovávat veškeré informace, které jste během dne načerpali. Spánek kromě toho zajišťuje růst svalů, regeneraci, zotavení a přispívá k prevenci nemocí. Výhody spánku jsou důležité a zásadní především tehdy, pokud žijete aktivním životem nebo jste sportovec.

 

Spánková hygiena

Správná hygiena spánku je klíčová pro kvalitní a dobrý spánek. Odvíjí se od prostředí, ve kterém odpočíváte. Abyste dobře spali, je dobré ujistit se, že váš pokoj je tmavý, chladnější a bez hluku. Důležitá je i správná a kvalitní matrace, která spánek dokáže prohloubit, ovlivňuje uvolnění, relaxaci a příznivě působí jako prevence proti fyzickým problémům.

 

Kolik spánku potřebují aktivní lidé?

Fyzicky aktivní lidé by měli spát sedm až devět hodin každou noc. Elitním sportovcům se doporučuje spíše devítihodinový spánek.

 

Během spánku se produkují hormony, které vytváří svaly

Při spánku se vylučuje růstový hormon, který se podílí na budování svalů. K této produkci hormonů dochází obvykle během hlubokého spánku. Dále se ve spánku uvolňují svaly a tělo může relaxovat a umožnit tak svalům uvolnit napětí a snížit případnou bolest. Bez dostatečného spánku je produkce růstových hormonů narušena. Dlouhodobější nedostatek spánku často vede k rozvoji chronických bolestí, které jsou velmi silné a nepříjemné.

 

Růst a oprava svalové tkáně během spánku

Pokud cvičíte a váš tréninkový plán zahrnuje i silový trénink, jako je zvedání závaží, je velmi důležité spánek nepodceňovat a věnovat mu dostatečnou pozornost. Narušená svalová tkáň po tréninku potřebuje obnovu, která přichází právě v čase, kdy spíte. Jakmile zanedbáte spánek, svalová tkáň nebude mít možnost se opravit a zregenerovat.

 

Nedostatečný spánek způsobuje přejídání

Při nedostatečném spánku tělo snižuje produkci hormonu, který je indikátorem pocitu plnosti, naopak se zvyšuje hormon, který vyvolává větší chuť k jídlu. Změny v těchto hormonech se podílejí na tom, že když méně spíte, máte větší hlad a je pravděpodobné, že zvýšíte konzumaci kalorií a zároveň nezdravého jídla.

 

Spánek zlepšuje svalovou koordinaci

  • zvyšuje přesnost a soustředění
  • zrychluje reakční časy a rychlost
  • zlepšuje celkový výkon

 

Jak spánek ovlivňuje fyzickou kondici?

Chcete-li dosahovat co nejlepších výkonů, musíte být odpočatí a soustředění. Nedostatek spánku ovlivňuje celkové fyzické zdraví. Lidé, kteří spí nedostatečně, zvyšují riziko srdečních chorob, cévní mozkové příhody, vysokého krevního tlaku a také obezity. Spánek má zásadní vliv i na psychiku a duševní zdraví, protože nekvalitní spánek vede k podrážděnosti a může způsobit úzkostné stavy i deprese.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.