Chcete přejít na barefoot? Poradíme, jak na to

Chcete přejít na barefoot? Poradíme, jak na to
V dnešní době přechází na barefoot obuv čím dál tím více lidí, protože se chtějí vrátit k přirozené chůzi, kterou jsme za roky chození v tvrdých a omezujících botách zapomněli. Proces je to určitě chvályhodný, nicméně je třeba si uvědomit, že nohy léta zavřené v pevných a úzkých botách postupně ztrácí své přirozené funkce. A je třeba nohám nejprve umožnit své ztracené funkce znovu obnovit. Ne vždy se to podaří hned skokem, proto je vhodnější přechod na barefoot obuv udělat postupně, abychom neriskovali nějaké zranění nebo přetížení. Nyní se podíváme na dvě nejdůležitější věci, které je vhodné umět.

Barefoot obuv většinou není samospasitelná

Na barefoot obuv přecházejí nejčastěji sportovci z důvodu zvýšení výkonnosti, nesportující pak často ve snaze o odstranění problémů v oblasti nohou a zejména chodidel. Očekávají, že barefoot obuv je spasí sama o sobě. Bohužel tomu tak často nebývá. Pokud naše nohy nejsou zvyklé dennodenně pracovat ve svých přirozených funkcích, pak ztrácejí sílu, a to zejména v oblasti prstů, ochabují flexory (ohybače) prstů. Klesá podélná i příčná klenba. Často je váha těla rozložena více na paty a vnitřní stranu chodidla. Mimo jiné narazíme i na získané deformity prstů, jako je vbočený palec, kladívkové a paličkové prsty.

Jakmile takto oslabeným a popřípadě i deformovaným nohám dáme barefoot obuv, pak se vše zázrakem nezlepší. Někdy může takový skok dokonce uškodit, protože oslabená noha není v měkké a ohebné barefoot obuvi schopna podržet celé tělo. Navíc pokud dotyčná osoba dopadá na paty naboso bez bot, pak lze předpokládat, že tak bude dopadat i v barefoot obuvi. Proto je z mého pohledu důležité přejít na barefoot postupně, zejména v případě extrémně oslabených nohou.

 

Opora o prsty – posílení prstů

Dokázat opřít všechny prsty na nohou, aniž by došlo k jejich prolomení do kladívkových prstů, to dá zabrat nejednomu z nás. Přitom se jedná o naprostý základ toho, co by zdravé nohy měly umět. Naše tělo potřebuje oporu o prsty, protože v bříškách prstů se nachází velké množství nervových zakončení (receptorů), která informují náš nervový systém o charakteru prostoru, ve kterém se nacházíme. Často je váha těla primárně rozložena mezi patu a tzv. MTP klouby (rozhraní mezi nártními kůstkami a články prstů). V důsledku toho propadá příčná klenba a do silové převahy se dostávají extenzory (natahovače) prstů, nacházející se na nártní straně nohy. Nezatížená noha se pak „zalamuje“ na úrovní zmíněných MTP kloubů a na hřbetu nohy vidíme zkrácené šlachy extenzorů prstů. Je tedy důležité procvičovat sílu prstů a schopnost přenést na ně váhu svého těla. Zatížením prstů dostává náš mozek impuls ke spuštění napřimovacího programu.

 

Správný stereotyp došlapu a odvalu

Pokud někdy zaměříte svůj sluch na to, jak došlapuje většina lidí, mnohdy budete mít pocit, že posloucháte stádo slonů. Došlapují totiž na patu. Patní kost ale není uzpůsobena na dopady, protože sama o sobě není schopna tlumit nárazy, které při dopadu přirozené vznikají. Zato střední a přední část nohy ano, neboť jsou tvořeny větším množstvím drobných kostí, které jsou navzájem propojeny vazivem a fungují jako tlumič. Správný dopad je tedy přes přední část nohy. Dopadem přes paty riskujeme vznik patní ostruhy, a navíc jsou všechny otřesy přenášeny do výše uložených kloubů, kde mohou způsobit obtíže.

Co se odvalu týče, tak ten začíná z malíkové hrany a postupně přes všechny prsty jde až po poslední článek palce. Nemělo by se stát, že se nám noha zalomí na úrovni MTP kloubů – to je známka oslabených prstů. Jakmile se nám podaří udržet prsty v opoře i během odvalu chodidla, tak máme vyhráno a můžeme se vrhnout na výběr obuvi.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.