Jste zavření doma? Dá se to zvládnout

Jak vydržet dlouho doma.
Člověk může mít různé plány, ale ne všechny vyjdou. Platí to třeba o situaci, kdy musíte zůstat doma, což bývá z různých důvodů poměrně náročné. Několikadenní, nebo dokonce ještě delší nucený společný pobyt, okořeněný navíc různými obavami, dokáže zacloumat i poměrně pevnými vztahy. Nedejte se, naučíme vás, jak tomu čelit.

I když musíte společně trávit víc času než obvykle, lze docílit toho, abyste si s protějškem – nebo rovnou s celou rodinou – na nervy lezli co nejméně. A když naopak žijete sami a život, který se smrskl jen na cesty do práce a zpátky nebo na home office, vás drtí? Tohle všechno se dá zvládnout. Zkuste těchto pět zlatých pravidel, která platí pro všechny bez rozdílu:

1. Nenechte informace a novinky, aby ovládly vaši mysl

Jak na to? Třeba takhle: Věnujte se zprávám o dění ve světě pouze jednou denně. Zprávy jsou většinou negativní, zbytečně by vás to stresovalo. Nesledujte on-line zpravodajství, nediskutujte o každé novince na sociálních sítích.

Dají se tím strávit hodiny, během nichž budete ztuhle sedět u počítače a vaši mysl i tělo bude pohlcovat stres, aniž si to uvědomíte. Množství informací, které získáte, když se do zpráv ponoříte jen jednou nebo dvakrát denně, bude rozhodně stačit.

2. Žijte jako dřív

Že je to legrační rada? Ne tak docela. Převedeno do praxe to znamená, že si uchováte tolik civilizačních návyků, kolik jen bude možné. Větší riziko hrozí lidem, kteří zůstali doma a nepracují vůbec nebo jen minimálně.

Psycholog Dalibor Šmok doporučuje, abyste klidně prvních pár dnů pojali jako dovolenou. Ale skutečně jen pár, pak už by měl nastoupit režim. Držte se ranních rituálů, ukliďte nádobí po jídle, dejte si sprchu, vyčistěte si zuby, klidně se trochu namalujte, převlékněte se do pracovního. Věnujte předem naplánovaný čas práci – stanovte si začátek i konec, udělejte si oběd, cíleně udržujte potřebný kontakt s kolegy pomocí telefonu nebo sociálních sítí.

Nepracujete? Je čas udělat to, co kolem domácnosti plánujete už roky – třeba přebrání šatníku nebo sklepa plného roky starých marmelád. A kdy jindy než teď vytřídit fotky, ať už papírové, nebo digitální? Mimochodem, podrobný časový plán je osvědčenou metodou, jak zvládat stres v extrémních situacích.

3. Zkuste meditaci

Myslíte si, že meditace jsou něčím, co provozují mnichové a zvlášť zanícení jogíni, takže vás se to tím pádem netýká? Chyba, protože meditace je tisíciletími osvědčený způsob, jak se fyzicky i psychicky zklidnit. Dostat se blíž k sobě a díky tomu lépe zvládat různé stresující situace.

Zkuste to i tehdy, když máte pocit, že je to takové nicnedělání a že byste raději měli dělat něco takzvaně užitečného. Využijte toho, že jsou v životě období, kdy se toho vlastně zase tak moc akčního dělat nedá. Meditujte.

4. Myslete na sebe

V každé životní situaci je dobré, aby člověk měl nějaký čas jen sám pro sebe. Pracovat doma, myslet na vaření a ještě na děti je totiž zápřah nad zápřahy, zvláště dlouhodobě. A samozřejmě když jste celý den v napětí kvůli pracovním projektům, i v takovém případě bezpodmínečně potřebujete vypnout.

Slaďte si pracovní i relaxační plány s partnerem tak, aby se v nich našlo místo pro odpočinek vás obou, klidně částečně společný. A hlavně si vyhraďte čas, který bude mít každý z vás jen sám pro sebe.

I kdyby to mělo znamenat, že zatímco muž bude dětem dělat snídani, vy s podložkou na jógu zmizíte na půl hodiny do ložnice a nikdo vás nebude smět rušit. Nebo že budete půl hodiny večer jen ležet a číst si nebo se prostě půl hodiny sprchovat. Vy nejlépe víte, co vám pomáhá.

Hlavní je, aby vás nikdo nerušil. Nikdy si podobné okamžiky nevyčítejte.

5. Hýbejte se, cvičte

Když se nedoporučuje chodit ven, je hloupost jít na piknik do parku plného lidí nebo jet s dětmi někam, kam se vydá mnoho rodin. Pokud bydlíte u lesa, běžte tam. Pokud ne, hýbejte se doma. Doporučovaných deset tisíc kroků denně tak sice neuděláte, ale vaše psychika to ocení víc, než si teď myslíte.

Na domácí cvičení je ideální jóga – zvolte si takovou lekci, která vám bude sedět. Nebo klasické posilovací cvičení. Výběr je vážně velký.

Pobyt doma si ozvláštněte

Někdo může chápat nečekaná omezení jako domácí vězení a na truc si třeba dopřávat trochu více alkoholu než obvykle. Nedělejte to, stejně jako nereagujte na stres tím, že se pustíte do sladkostí. Držte se v tomto směru rozumných zvyků. Zlozvyky se rády rozjíždějí a špatně se jich zbavuje. Možná bude naopak snazší než jindy jíst pravidelně a poměrně zdravě.

Hledejte způsoby, jak se doma zabavit – psycholog Dalibor Šmok tvrdí, že univerzální rada neexistuje, každý musí vycházet z toho, co na něj funguje. Nicméně i tak tady máte pár tipů:

Berte si i na doma oblečení, ve kterém byste jinak šli do zaměstnání.

Učte se cizí jazyky, skvělá je například aplikace Duolingo.

Vymyslete si na každý den maličkost, na kterou se budete od rána těšit (skype rozhovor s kamarádkou, večerní film, šumivou koupel, objednejte si nové knihy ke čtení).

Hrajte s dětmi deskové hry, třeba každý den v šest (nejdřív se vám do toho nebude chtít, ale uvidíte, že si to nejspíš oblíbíte).

Spusťte s dětmi nějaký projekt, například rodinnou kroniku.

Držte rytmus týdne, i nadále platí, že všední den je všední den a víkend je víkend, kdy se nepracuje.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.