Objevte v sobě své vnitřní slunce

Súrja znamená v sanskrtu slunce – cvičením pozdravu slunci v sobě probouzíme právě ty energie, které souvisí s naším vnitřním ohněm, tedy teplem, aktivitou, vnitřní silou a také s důvěrou ve schopnosti vlastního těla.

Slunce je zdroj

Po vytrvalé zimě přichází jaro a my si můžeme dopřát sluneční lázeň při procházce probouzející se přírodou. Slunce je naším zdrojem života, energie, síly, světla a poznání. Kdykoli je to možné, mnozí z nás natočí svou tvář směrem ke slunci a nechají se pohladit slunečními paprsky. Děláme to spontánně.

Tělo jako důkladná pavučina energetické sítě

Naše tělo je doslova protkáno energetickými kanálky, které jóga nazývá nádí. Tradiční čínská medicína jim říká meridiány. Hlavními kanálky jsou ida, měsíční, a pingala, sluneční. Oba tyto kanálky začínají u spodní části páteře, u kořenové čakry, v blízkosti kostrče, a vinou se směrem nahoru k nosním dírkám. Levou nosní dírkou vyúsťuje měsíční ida a tou pravou zase sluneční pingala. Když jsou obě proudící energie v rovnováze, cítíme se i my vyrovnaní… Ale je to tak trochu teorie. Neboť obvykle převažuje jeden aspekt.

Jaká energie u vás nyní převládá?

Pod vlivem sluneční pingaly nám je teplo, jsme plní energie, vitality, cítíme se silní, odvážní a sebevědomí, máme chuť začínat nové věci. Pod vlivem idy zase uvítáme klidovější režim a rádi se zabalíme do deky, můžeme vnímat ochlazení, neopovrhneme knížkou či dobrým filmem anebo jinou poklidnější činností. Je to naprosto přirozené, náš organismus potřebuje oba póly pro dlouhodobě udržitelný stav zdraví na všech rovinách bytí – těla, mysli, duše. Můžeme si sami sebe představit jako stále prostupující se energie mandaly jin-jang. Oba principy jsou neustále v zastoupení v závislosti na denní době a vnitřním režimu našeho organismu.

Energetické uzly

Představa, že námi energie nerušeně proudí, je také teorie. Vlivem našeho neharmonického životního stylu – chudá strava, špatný vzduch, nedostatek spánku a zdravého pohybu, přemíra tlaku a stresu… – vzniká v našem těle spousta energetických uzlů. Nejsou ušetřeny bohužel ani děti.

Káva a sladké jsou krátkodobým a krátkozrakým řešením

Důsledkem blokád na úrovni energetického toku se ani po ránu necítíme plni energie a hned po probuzení sáhneme po životabudiči, obvykle kávě. Jiní sahají po sladkém… Káva ani sladké nám však energetické uzly nerozmotají… Jejich účinek je krátkodobý a v důsledku nám prokáží onu známou medvědí službu.

Dlouhodobě prospěšné řešení hledejme v józe

Jóga disponuje mnoha nástroji, kterými navrací organismus zpět do rovnováhy. Pozdrav slunci je jedním z nich. Tato jednoduchá a krátká sekvence cvičení v nás probouzí naše vnitřní slunce, dokonale rozmotá energetické uzly, které jsme si svědomitě zavázali například nevhodnou polohou těla při spánku, špatným polštářem a trávením nepříliš dobré stravy.

Variant súrja namaskar existuje spousta, možná několik desítek. Každá jógová škola má ten svůj, liší se však počtem určitých pozic či jejich řazením. Genialita pozdravů slunci podle mého názoru spočívá ve střídání předklonových a záklonových pozic, které na jednu stranu protahují a uvolňují páteř a na stranu druhou otevírají energetické kanálky pro proudění energie. Kromě toho dochází také ke střídání pozic uvolňujících a protahujících (hluboký předklon, kočka) s těmi posilujícími (pes, kobra).

Přínosy pozdravu slunci

Účinky tohoto cvičení jsou velmi subjektivní a individuální. Mezi mnohé benefity patří vedle celkového posílení, protažení a uvolnění těla především rozproudění energie, lepší prokrvení a okysličení všech částí těla a orgánů, lepší vitalita, odolnost a imunita organismu, chuť do činnosti a celková proaktivita, kvalitnější soustředění, kognitivní funkce, učení, emoční vyrovnanost, vnitřní spokojenost a radost a tím také harmonie ve vztazích, které žijeme.

Kdy a jak cvičit pozdrav slunci

Pozdrav slunci je nejvhodnější cvičit po ránu nalačno, hned poté, co si svědomitě vyvětráme místnost. Nebo také kdykoli během dne, kdy cítíme potřebu protáhnout se. Osobně si myslím, že by každý, kdo pracuje s počítačem anebo jinak dlouhodobě v nepřirozené poloze těla, měl mít u sebe jógamatku, podložku na cvičení. Včetně dětí ve škole.

Celá sestava technicky

1. Výchozí pozicí je tadásana, pozice hory s nohama na šíři boků.

2. Poté položte dlaně k sobě v oblasti srdce, pranámásana. Uvědomte si nyní to magické propojení mezi vaším srdcem a sluncem…

3. Poté s nádechem vytáhněte obě ruce vysoko nad hlavu a lehce se zakloňte, hastauttánásana.

4. S výdechem proveďte hluboký předklon, uttanásana, a dotkněte se rukama země. (Nohy by měly být protažené, kolena nepokrčená.)

5. S nádechem dejte pravou nohu co nejvíce dozadu (tak, aby přední noha měla koleno zhruba nad kotníkem) a prohněte se v hrudníku, podívejte se dopředu a vzhůru, ašvasančalanásana.

6. S výdechem dejte i levou nohu k pravé a pokuste se pozvolna dostat celá chodidla na zem v pozici psa, sumeruásana. Protáhněte obě paže, odtlačujte se rukama od země, protáhněte obě nohy.

7. Přejděte do kočky, mardžariásana, a z kočky do lehu na břiše. Tento přechod proveďte na jeden nádech a výdech. (Uvádím zde variantu pro děti a pro fyzicky méně zdatné jedince. Ti zdatnější přecházejí na zem tzv. prknem v zádrži dechu po výdechu.)

8. S nádechem začněte pozvolna zvedat horní část páteře nahoru, zvedejte se na obou pažích, v závěru kobry, bhundžangásana, můžete lehce zaklonit hlavu.

9. S výdechem opět přejděte do pozice psa, protáhněte obě ruce i nohy.

10. S nádechem vykročte pravou nohou kupředu (koleno nad kotníkem), otevřete hrudník, prohněte se a podívejte se opět dopředu a vzhůru.

11. S výdechem přikročte i levou nohou kupředu a proveďte hluboký předklon.

12. S nádechem pomalu, s kulatou páteří, zvedejte tělo do rovného stoje a protáhněte ruce vzhůru, mírný záklon.

13. S výdechem dejte opět dlaně k sobě, pranámásana, a v duchu poděkujte slunci za to, že vás doprovází.

Celou sestavu je třeba zacvičit na pravou i levou stranu. Vždy se mezi jednotlivými pozdravy nadechněte a vydechněte ve stoji, tadásaně. Cvičení můžete opakovat několikrát, vždy se střídáním stran. Poté už jen stojíte a v záři slunce si uvědomujete, nejlépe se zavřenýma očima, vnitřní účinky této magické sestavy.

Vítejte slunce každý den

Dejte cvičení šanci! Nezabere vám více než pár minut denně. Důležité je věnovat se mu pravidelně a na čerstvém vzduchu. Uvidíte, že možná časem vyměníte svůj ranní šálek kávy za pozdrav slunci. A kávu si pak vychutnáte později jako formu sebeocenění, nikoli coby ranní podmínku pro to, abyste vůbec vykoukli zpod vyhřáté peřiny. Možná právě proto, že to slunce si už ponesete trvale v duši.

Zacvičte si podle videa pozdrav slunci na videoportálu Kondice. Na květen jsme pro vás připravili nové praktické video se cvičením pozdravu slunci včetně instruktáže, takže už nemusíte hledat výmluvy…

Zdroje:
KNAISLOVÁ, Ivana a KNAISL, Jan: Unijóga. Praha: Beta, 2007.
https://vlastní praxe: www.light-soul.eu