Jóga nejsou jen ásany

Jóga nejsou jen ásany
Jógu studovala v indickém ášramu. Má znalost tradiční čínské medicíny a ájurvédy. Svého guru, se kterým konzultuje svoji každodenní praxi, má dodnes. „Jóga je především spirituální cesta a praktická disciplína. Je potřeba najít správného učitele a praktikovat každý den,“ říká Lilija Voršílková. Své lekce vede v Praze a také online po Zoomu.

Jak nám jóga může pomoci zvládat emoce mimo podložku?

Překlad slova jóga ze sanskrtu je integrace mysli a těla. Protože z pohledu jógy tělo ovlivňuje mysl a funguje to i naopak – mysl ovlivňuje tělo. V tu chvíli nestačí pracovat jen s myslí a emocemi nebo jen s tělem, je třeba pracovat se všemi zároveň. Definice jógy podle Pataňdžaliho je jóga čitta vritti nirodha – v překladu: jóga je zpomalení změn mysli. Mysl nemůžeme úplně zastavit, ale můžeme ji zpomalit. A právě se zpomalením mysli pracuje celá jóga. Ve chvíli, kdy se mysl zpomalí, začínáme být klidnější, vyrovnaní a šťastnější. Dá se říct, že štěstí je, když mysl je zaměřena na jeden bod. Jakmile ovládneme naši mysl, v tu chvíli ovládneme naše emoce. V tu chvíli jsme šťastní.

 

Jaké praktické nástroje používá jóga ke zklidnění myšlenek a emocí?

V naší době jsou lidé unavení – bolí je hlava, záda, jsou nevyrovnaní, tak jim někdo doporučí ásany. Ásany jsou výborné, protože správně pracují se stresem. Když je naše tělo ztuhlé, je ve stresu, v momentě, kdy se protáhneme, stres z těla se uvolní a v tu chvíli se uvolní i hlava. Existují ale ještě další jógové stupně kromě ásan, i na ty je dobré nezapomínat. Celkem jich je osm: první dva jsou jama a nijama, teprve pak je ásana, následuje pránajáma, pratjáhára, dhárana a samádhi. Měli bychom všech osm stupňů praktikovat najednou. Nelze vzít třeba jen ásanovou praxi nebo meditaci. Když začínáme ásanou, je tam i prvek pratjáháry, protože se soustředíme na jeden bod. A vnímáme dech, to, že naše mysl je připoutána k dechu. Takže probíhá kontrola mysli.

 

Se svými žáky začínáte s jamou a nijamou, první dva stupně většina jógových učitelů opomíjí. Proč je důležité je nevynechat?

První stupeň jama je most mezi námi a ostatními lidmi. Proto je jama mnohem důležitější než ásana. Když člověk cvičí jen ásany, tělo je pružnější a silnější, cítí se dobře, ale vzniká nebezpečí rostoucího ega. Jóga pracuje s egem. Ásana bez jamy a nijamy a bez prvku koncentrace nás může přivést k soutěži, kdy člověk chce být nejlepší, to posiluje ego a jde to opačným směrem, než jóga zamýšlí. Proto ásaně předchází jama – což je vědomé jednání s lidmi, jak vstupujeme do vztahů s ostatními. Existuje pět jam: ashimsa – nenásilí a neagrese ve skutcích, slovech i myšlenkách, druhá jama je satja – pravdivost, astéja – nekradení, brahmačarja – to je dost složitá jama, která upravuje mezilidské vztahy, vztahy s partnerem a také samostudium. A poslední je aparigraha – nehrabivost.

 

Na první pohled se může zdát, že jde o složité filozofické komplexy. Jak učíte své žáky jim porozumět?

Na začátku je složité dodržovat všech pět jam najednou. Proto se to učíme postupně, kdy vezmeme jen jednu z jam, třeba pravdivost – za každou cenu budu mluvit pravdu. Ale neměli bychom mluvit pravdu, která ublíží. To vyžaduje sebeovládání a kontrolu, které zase budujeme postupně na podložce. Ve chvíli, kdy se člověk naučí mluvit pravdu (satja), vše, co řekne, začíná být skutečností. Jóga je komplexní cesta, je to životní styl založený především na každodenním praktikování.

Nehrozí, že když člověk nastoupí cestu jógy, praktikuje opravdu svědomitě, začne si o sobě myslet, že je něco víc? Nebo naopak v touze být už osvíceným popře svoje skutečné emoce a tváří se, jako že se ho nepříjemné emoce jako vztek, závist, zloba atd. netýkají (říká se tomu spiritual bypassing)?

Každý jsme nějaký – k józe přijdeme každý s určitým karmickým batůžkem. U jógy je potřeba, aby byl člověk vždy pod dohledem profesionálního učitele – guru. Ten tím, že žáka vnímá a kontroluje, dokáže ho i navést správným směrem. V Indii se říká, když je žák připraven, učitel se najde. Učitel by měl být profesionální. Pokud on sám neví, o co jde, nemůže žáka naladit správným směrem.

 

Z toho, co říkáte, mi vyplývá, že nejde vzít třeba jen ásanovou praxi nebo meditaci a praktikovat ji a zbytek opomíjet?

Meditace je sedmý krok jógy, než přijdeme k meditaci, měli bychom splnit všechny předchozí stupně jógy. Ze začátku, když člověk medituje, má spoustu myšlenek a emocí, ale to není meditace. To je jen sezení se zavřenýma očima. Meditace je stav, kdy mysl pluje jedním směrem delší dobu. V tu chvíli musí být mysl ovládnuta, a to se nedá zvládnout bez předchozích šesti kroků. Proto zpočátku doporučuji praktikovat vedené meditace.

Co se týče ásanové praxe, v definici Pataňdžaliho jógasúter je ásana stabilní a komfortní sed. Ve chvíli, kdy dokážeme sedět správně v meditačním sedu, záda jsou krásně narovnaná a naše prána (životní energie) může proudit správným směrem. Dokud se neumíme správně narovnat a vydržet pohodlně ve správném sedu, meditace nemůže ani nastat. Naše tělo musíme nejdříve připravit na meditaci ásanovou praxí, aby nás nerušily ostatní podněty, jako třeba bolest kolena, něco nás svědí nebo myšlenky typu: „Kdy už to skončí?“ Pak můžeme pokračovat koncentrací, což je ještě krok před meditací. Takže ano, jóga je organický celek

 

Takže ásany jsou jen přípravou na meditaci?

Ono se říká, že i ásana může být okno do meditace. Když provádíme ásanu správně, kanály pro průtok energie (nádí) jsou vyčištěné a v ásaně setrváme delší čas, v tu chvíli se může stát, že z ásany vstoupíme do meditace. Ale to je spíš výjimka. Meditace obvykle přijde, když jsme v pozici vsedě a předtím děláme nějaké koncentrační techniky.

 

Praxe jógových pozic nás občas může přivádět k frustraci. Mluvím o situacích, kdy nejsme schopni se do ásany dostat v takovém rozsahu, jak ji ukazuje lektorka. Jak s těmito emocemi na podložce pracovat?

Problém západních jógových studií je, že ásana je příliš náročná, příliš složitá na provedení. Většina z nás žije v dlouhodobém stresu, kdy nejsme připraveni splnit spoustu ásan. Nemůžeme pozici udělat v rozsahu jako učitelka, která nám pozici ukazuje, a jsme z toho nešťastní. Případně se srovnáváme s ostatními žáky ve třídě, a to nás odrazuje. Pak po cestě domů řekneme, že jóga není pro nás. Existují modifikované ásany. Jde o komplex léčebných ásan pro zdravá záda. Protože nejprve je potřeba tělo cvičením uzdravit, správně narovnat páteř, ovládnout břišní svalstvo a jemně, opravdu jemně se rozcvičit. V tu chvíli, kdy je člověk pod odborným vedením učitele, dostává jemné a zvládnutelné ásany, necítí, že něco nezvládá. Dokud páteř nebo záda jsou bolavá, nemůžeme pokročit do složitějších ásan. A je to učitel, který by měl pochopit, kdy je možné žáka navést do složitější pozice.

 

Váš přístup dává naději i méně pohyblivým jedincům.

Ano. Do jógy můžeme vstoupit kdykoli. Nemusíme být mladí, pružní s krásně posíleným tělem. Můžeme začít kdykoli – ve 40, v 50. Zažila jsem i situaci v Londýně, když můj učitel, kterému je nyní 90 let, ještě jezdil po světě, na jednom z workshopů nás bylo přes sto lidí a mezi nimi byli i lidé na vozíčku, kteří s námi trénovali jemné ásany, pránajámu a byli z toho šťastní.

 

Co praktikujete, doporučujete jako první pomoc, když vás zaskočí nepříjemná emoce v průběhu dne?

První doporučuji zacvičit si jemným způsobem nějakou ásanu, proložit ji pozicí šavásany, relaxace. Každá ásana musí být proložena šavásanou, relaxací, v tu chvíli se tělo uvolní a mysl uklidní.

Je nějaká alternativa, když třeba sedím v autě nebo jsem v práci, v běžném denním životě?

Pokud jste v autě, radím zastavit a chvíli jen pozorovat dech. Nikam ho netlačit, jen ho pozorovat. Jak nadechuji, jak vydechuji – vnímat kvalitu nádechu a výdechu, teploty, toho, jak proudí, špičky nosu, nosních dírek, horní patro. Koncentrace dovnitř – stáhnout smysly z venku dovnitř. Jen to velmi uklidní. Pak existují i pokročilejší techniky, ale ty je třeba ukázat. Nedá se o nich jen povídat. Jóga je praktická disciplína. A tak člověk, který se obleče jako jogín, nebude jogín. Člověk, který bude mluvit jako jogín, nebude jogín. Jenom ten, který praktikuje pravidelně.

 

Jak často je třeba cvičit? Hádám, že jednou dvakrát týdně na hromadné lekci nestačí.

Stačí 10, 15, 20 minut, ale každý den. Udělejte si doma prostor, stačí růžek, kam budete docházet pravidelně. Dejte si tam jógamatku, kobereček, fotku, květiny, cokoli vás bude uklidňovat. Tam budete docházet každý den ve stejný čas. Ideální doba je hned po ránu s východem slunce.

 

Poslechněte si celý rozhovor s Lilijí Voršílkovou zde.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.