Premium obsah

Jak na domácí jógovou praxi?

Jak na domácí jógovou praxi?
Na lekci jógy to jde na podložce skoro samo – cvičíte lehce, lekce pěkně plyne, takže 60 nebo 90 minut uběhne jako voda a vy domů odcházíte odpočinutí a nabití energií. Zato dokopat se k domácímu cvičení je o dost těžší a výsledky nemusí být takové jako na skupinové lekci. Kde je háček?

Na lekci vám k výkonům v daný okamžik pomáhá skupinová energie – je to jako se vším novým, co se učíte. Ve skupině nám to jde zkrátka často mnohem snadněji a jaksi samo od sebe. Doma na podložce jsme ale sami, ochota cvičit, odhodlání a energie je jen vaše. Jeden den vám půjde domácí praxe sama. Druhý den se může objevit nechuť ke cvičení, nebo dokonce odpor. To je naprosto normální. Své o tom vědí i zkušení jogíni. Někdy bývá obtížné přemluvit se, vstát a jít cvičit.

 

Cvičit 6 dní v týdnu

Přesto je důležité odpor k domácímu cvičení překonat a praktikovat jógu i doma, stačí i pár minut, ale denně. Tedy přesněji řečeno šest dní v týdnu, sedmý den totiž patří odpočinku i v indických jógových centrech. „Žáci se sešli, guru jim dal úkol a řekl: Praktikujte. A zase se rozešli,“ popisuje praxi v indických jógových ášramech lektorka jógy Zuzana Klingrová. „Není nutné docházet šestkrát týdně do výukového centra, naopak,“ dodává.

Nikde není psáno, že vaše praxe musí mít hodinu nebo víc. „I pět minut se počítá,“ říká Zuzana. Když se cítíte unavení, zařaďte dechové techniky – pránajámu. Jde o to na chvíli všechno hodit za hlavu – pracovní povinnosti, manžela, úklid domácnosti, děti… – a udělat si chvíli pro sebe.

 

Udělejte si ze cvičení rituál

Možná vám k motivaci pomůže uvědomit si, že čas na podložce je posvátný čas pro sebe. Jde o takový rituál. „Cokoli, co má pevně ohraničenou dobu, během které si uvědomíte začátek a konec a že to je ta vaše posvátná chvilka, je pro vaši psychiku prospěšné,“ říká lektorka Lenka Robinson. „A je jedno, zda je to deset dvacet minut jógy, dvě minuty dechového cvičení nebo pití čaje,“ dodává.

 

Jak na to?

V józe není nic ponecháno náhodě a sled ásan se řídí přesnými pravidly vyplývajícími z tisícileté zkušenosti. V sérii cviků každá pozice zaujímá své místo, doplňuje či zvyšuje účinek té předchozí, připravuje tělo na další pozici nebo představuje vyrovnávající protipozici (např. po záklonech následují předklony).

Pokud praktikujete aštanga jógu, pak přesně víte, jakým pozicím se věnovat v první sérii či v sériích následujících. Pokud sedíte na podložce a přemýšlíte o tom, co jste naposledy praktikovali během skupinové lekce, pak si určitě vzpomenete na pozdrav slunci – surya namaskár.

V začátcích domácí praxe rozhodně pomohou videa jógy, časopisy, knihy… Cvičit můžete podle videolekcí s námi. Nemusíte cvičit v daném pořadí, můžete si vybrat ásany, které se vám líbí, video zastavit nebo přetočit, pokud je pro vás nějaká pozice příliš těžká, a vrátit se k ní později.

 

Zjistěte, v jakém sledu řadit ásany za sebou v navazujícím článku Sestavte si lekci jógy krok za krokem

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.