Nejmladší zoomeři znají pevnou linku a telefonní budku spíš už jen z vyprávění. Narodili se do doby, kdy má každý člen domácnosti svůj mobil. Jako stejnou samozřejmost berou i laptopy – nikdy nejsou omezeni jenom na domácí počítač. Úkoly a schůzky si nepíšou do papírového diáře, ale sdílí je na elektronický disk. Znají všechny možné aplikace a na internetu nakupují, domlouvají si rande nebo komunikují s učiteli a šéfy. Jako cílová skupina v oblasti on-line marketingu jsou nepostradatelní. Na sociálních sítích se pohybují jako ryby ve vodě. TikTok a Instagram jsou jejich revírem a svým vymazleným profilům věnují spoustu času.

Zdroj: Youtube

Raději než do baru jdou do kavárny

I když jsou zcela pohlceni on-line světem, neznamená to, že celé dny jen vysedávají u počítače nebo nikdy neodloží svůj mobil. Zoomeři se věnují taky sebepéči, protože si uvědomují, že je to nejlepší prevence zdraví a duševní pohody. Místo kouření, popíjení alkoholu a divokých večírků tak raději pijí matcha čaj, zajdou si k fyzioterapeutovi nebo lezou po horách.

Podle studie zveřejněné listem The Guardian zoomeři pijí skutečně méně alkoholu, berou méně drog a také u nich dochází méně často k případům nechtěného těhotenství před 18 rokem. Před bary zkrátka dává tahle generace přednost kavárnám a dokáže ocenit kvalitní čas trávený doma s přáteli nebo rodinou, a dokonce ho upřednostnit před sexem. Co doma dělají? Poslouchají hudbu, vaří pro sebe nebo své hosty, hrají hry, sledují oblíbené streamery (lidi, kteří na Youtube vysílají živě) nebo si pouštějí filmy na streamovacích platformách.

Někdy se jim říká i „internetová generace“. Žijí rychle, nemají rádi dlouhá čekání a zdlouhavé procesy. Vyhledávají raději vizuální podněty a interaktivní metody.

Jsou eko a bio

Podle trendspotterky Pavlíny Louženské se část mladých lidí stále hodně zajímá o udržitelnost a záchranu planety. Proto se část z nich obléká v secondhandech, byt si zařizuje ve vintage bazarech, a když už si něco pořizují, sledují, o jak kvalitní výrobek se jedná a zda dlouho vydrží. Často jsou také vyznavači veganské stravy a záleží jim na původu potravin. „Na jednu stranu hrdě nosí oblečení z druhé ruky, na druhou ale chtějí demonstrovat svůj sociální status, například prostřednictvím drahých tenisek,“ zmiňuje Louženská.

Ačkoli jsou zoomeři stále v obklopení lidí na sociálních sítí, které můžou kdykoli kontaktovat, v reálném životě se můžou cítit často osamělí. „Sociální sítě nám ukazují ty nejlepší dovolené a západy slunce, nejkrásnější lidi. Je snadné propadnout pocitu, že já jsem sám a mimo,“ upozornila trendspotterka v článku pro iRozhlas.

Co je pro zoomery naprosto zásadní?

SVOBODA

Svobodně se rozhodovat ve všech oblastech života a nenechat se za svoje činy nikým soudit – to je heslo, které by si zoomeři mohli nechat tesat. Pracují jen ve sféře, která je baví. Pokud se necítí na to mít dítě, nestydí se veřejně hlásat, že potomky nechtějí. Být singl a užívat si i po třicítce? Proč ne, když jim to zrovna vyhovuje. Vzít si půlroční neplacené volno a vydat se s batohem objevovat krásy Asie? Jistě! Zoomeři si nenechají do ničeho kecat, jsou zvyklí poslouchat svoji intuici a převzít odpovědnost za život do vlastních rukou.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Kamkoli přijdou, většinou se hned ptají po heslu k wifi. A nemůžeme se na ně za to zlobit. Sjíždění reelsů na TikToku a komentování fotek na Instagramu je pro ně stejně přirozené, jako bylo pro vaši babičku štrikování. Taky vytahovala pletací jehlice, kdykoli zrovna měla volnou chvilku, ne?

ZÁŽITKY

Dnešní mladí lidé si možná víc než kdy jindy uvědomují, jak cenný je čas – a nechtějí trávit každou minutu prací, jako to v devadesátých letech dělali pravděpodobně jejich rodiče (zvlášť, pokud rozjeli vlastní podnikání). Často jsou taky zastánci minimalismu a razí motto: „Méně věcí, více zážitků.“ Mezi top zážitky patří hlavně cestování, rozhodně ale ne to s cestovkou. Místo předem nalajnované dovolené se vydávají sami klidně na druhý konec planety, aby prozkoumali nová místa a našli sami sebe. Se všemi těmi aplikacemi, jako je Google Maps, Uber nebo Booking je cestování dnes přece jenom „easy going“.

HIPSTERSKÁ BISTRA

Vyklopit do sebe na stojáka hnědou břečku z automatu? To je pro dnešní zoomery nemyslitelné. Neváhají dát stovku i víc za kvalitní, výběrovou kávu se sójovým mlékem, kterou si v klidu vychutnají v oblíbené hipster kavárně, kde na meníčku samozřejmě nemůžou chybět předražené avokádové toasty a skořicové rolky. Ideálně bez lepku. K tomuto trendu se v roce 2017 vyjádřil australský developer a milionář Tim Gurner, který v rozhovoru pro pořad 60 minut Austrálie poradil mladým lidem, aby místo stěžování si na nedostatek financí vynechali módní jídlo a šetřili raději na hypotéku. Jako symbol rozhazovačnosti generace Z zmínil právě toast s rozmačkaným avokádem.

TINDER

Předchozí generace striktně rozlišovaly hetero- a homosexuály, dnes je ale sexualita i pohlavní identita mnohem pestřejší a každý si může vybrat, čím nebo kým se zrovna cítí být. K rychlému seznámení nebo sexu na jednu noc slouží aplikace, která funguje už od roku 2012. Pomocí „svajpu“ doleva nebo doprava si vybíráte, kdo se vám líbí a s kým byste šli na rande.

POČÍTAČOVÉ HRY

Zoomer je podle definic na internetu člověk, který hrál v minulosti Minecraft, má zájem o kryptoměny a má osobní youtube kanál. Je náchylný k závislostem na videohrách, internetu, ale i pornografii, která je dnes dostupnější, než kdykoli v historii.

Zdroje: