Proč si lidé dávají předsevzetí?

Obecně vzato je dávání si předsevzetí do nového roku pro mnohé lidi způsobem, jak se zaměřit na osobní růst a zlepšení. Je to zkrátka takový rituál, který člověku může poskytnout jasný směr a motivaci pro příchod nového období.

Tři hlavní důvody, proč si lidé dávají předsevzetí:

Nový začátek a zhodnocení uplynulého roku

Konec jednoho roku a začátek druhého působí jako přirozený mezník v čase. Tato přechodová fáze často motivuje lidi k přemýšlení nad minulostí a zároveň je vede k tomu, aby si stanovili nové cíle pro budoucnost. Předsevzetí jsou tak vnímána jako způsob, jak využít tento symbolický časový bod k osobnímu růstu.

Motivace ke zlepšení

Mnozí lidé mají přirozenou touhu ke změně a zlepšení svých životů. Nový rok poskytuje příležitost k přehodnocení priorit a kladení důrazu na oblasti, které by chtěli vylepšit. Předsevzetí jsou prostředkem k formulaci konkrétních cílů, které podporují tento toužebný rozvoj.

Sociální trend

Dávání předsevzetí se stalo společenským trendem a je často provázeno silnou sociální podporou. V této době se lidé sdružují kolem společného tématu zlepšení sebe sama. Sociální interakce a sdílení cílů s ostatními přináší dodatečnou motivaci a zodpovědnost, což podporuje jednotlivce ve snaze dosáhnout jejich předsevzetí.

Proč předsevzetí o hubnutí často selhává?

Nedostatečné plánování

Zhubnout znamená změnit celý svůj denní režim. Ať už vaříte zdravější jídla doma, nebo míříte do posilovny, je důležité mít plán. Naplánujte si proto čas vždy alespoň týden dopředu a zahrňte veškeré úkoly, jako je plánování pokrmů, které budete vařit, nákup potravin, samotné vaření a cvičení.

Nedostatek motivace

Pokud chcete uspět, musíte mít motivaci. Pokud se odhodláte ke zhubnutí jen proto, že máte pocit, že by to „mělo být“, nebudete mít závazek své předsevzetí dodržet. Zamyslete se nad tím, proč chcete zhubnout. Možná chcete mít více energie na hraní se svými dětmi nebo být v lepší kondici na pěší turistiku na příští dovolené. Zkrátka si vždy najděte něco, co vás motivuje, abyste svůj cíl splnili.

Nedostatek podpory

Mít partnera, který vás požene k odpovědnosti za vaše předsevzetí je skvělé, a pokud budete mít k sobě parťáka i do posilovny, máte vyhráno. Vždy se snažte najít si někoho, kdo má stejné nebo alespoň podobné předsevzetí jako vy, protože vám to velmi usnadní vaši cestu ve snaze zhubnout.

Nereálné cíle

Stanovení nereálných cílů ve vás může způsobit zklamání a selhání, a to není zdravé. Z tohoto důvodu je dobré poradit se s odborníkem o stanovení reálného týdenního cíle hubnutí. Navíc vám tento člověk také může poskytnout tipy, jak dosáhnout realistických cílů.

Špatné zotavení po neúspěchu

Někdy jedno uklouznutí, jako je vynechání posilovny nebo snědení sušenky v práci, vás může vykolejit z celého vašeho plánu. Ale nemusíte se bát a hned své předsevzetí vzdát! Každý dělá chyby a změnit svůj životní styl je zkrátka těžké. Zaměřte se proto na to, abyste se další den vrátili na správnou cestu, místo abyste na sebe byli příliš tvrdí nebo se vzdali.

Nemít žádný cíl

Rozhodnutí o předsevzetí „zhubnout“ by mělo být jen začátkem vašeho plánování. Pak je důležité vytvořit si specifičtější řešení jako je například: „zhubnu x kg za x týdnů“ – to vám umožní sledovat váš pokrok a budete vědět, kdy jste dosáhli svých cílů. Ještě lépe uděláte, pokud se místo zhubnutých kil zaměříte na úbytek centimetrů.

Jak proměnit předsevzetí v cíl?

Proměňte své předsevzetí ohledně hubnutí v cíl. A jak na to? Váš cíl, kterého chcete dosáhnout, rozkouskujte na malé cíle, které jsou měřitelné, dosažitelné, přiměřené a aktuální.

V první řadě je dobré nastavit si počet kilogramů, které chcete zhubnout. Ujistit byste se měli, že je číslo dosažitelné, že váš cíl hubnutí je skutečně relevantní a že vás pohání motivace a touha dosáhnout vašeho vysněného výsledku. Také je důležité stanovit si konečný termín pro svůj konečný cíl, abyste jej dodrželi v čase. Kromě cíle hubnutí byste si měli stanovit i cíl, jak hodláte zhubnout. Ať už se plánujete zaměřit na zdravější stravovací návyky, cvičení, nebo kombinaci zdravého stravování a fyzické aktivity.

Příklad zdravého stravování a cvičení – dílčí cíle

· Přihlásím se na dvě hodiny aerobiku týdně.

· Před večeří vyrazím na 20minutovou procházku.

· Ke každému jídlu budu jíst jeden kus ovoce nebo zeleniny.

· Každý den si uvařím plnohodnotný oběd místo návštěvy jídelny či restaurace.

· Budu cvičit doma 45 minut třikrát týdně.

Závěrem

Nový rok je příležitostí k novému začátku. Ale nedejte se připravit o úspěch tím, že si vytvoříte obecné, nedosažitelné cíle, jako je zhubnout a více cvičit. Místo toho se zaměřte na vytváření zdravých návyků a stanovování malých dosažitelných cílů, které budete postupně zvyšovat.

Zdroje:

https://www.today.com/news/how-make-new-year-s-resolutions-actually-work-wbna40829462

https://www.webmd.com/diet/lose-weight-fast

https://eu.usatoday.com/story/life/health-wellness/2021/12/29/new-years-resolutions-focused-weight-loss-may-actually-harm-health/9034595002/