Zdroj: Youtube

K obědu pivo, aby nám to lépe klouzalo do žaludku, večer deci chardonnay na uklidnění, o víkendu koktejl s přáteli a pak zase „povinná“ sklenička na oslavě kolegy. Na vánočních trzích si dáváme punč nebo svařák a na Vánoce už jsme si přichystali zásoby v podobě vaječného koňaku, prosecca nebo pálenky. Návštěva se přece musí pohostit! To, že Češi drží prvenství v konzumaci alkoholu, není žádné tajemství. Jenže pokud je ho příliš, má nejen devastující účinky na naše chování, ale hlavně na zdraví. Především játra a ledviny pitím alkoholu trpí a nenávratně se poškozují.

Alkohol přitom lidé pijí od nepaměti. Podle historických pramenů pocházejí první dochované zmínky o něm z období 7 000 let př. n. l., kdy se v Číně v hliněných nádobách našly právě stopové prvky alkoholu. Ten si předci vyráběli z fermentované rýže, bylin, hroznů nebo třeba medu.

Výkyvy nálad, zvýšený tlak, halucinace

Co se v organismu děje, pokud už mu nedáte ani kapku alkoholu? To se odvíjí od toho, jak často jsme zvyklí popíjet. Pokud je člověk závislý na alkoholu a najednou přestane pít, dostaví se u něj poměrně nepříjemné abstinenční příznaky, které se podobají těm, kterými trpí lidé závislí na drogách. Patří sem třeba zvýšený krevní tlak, třes rukou, úzkost, výkyvy nálad, stavy podobné kocovině, ale třeba i horečky, nebo dokonce noční můry, záchvaty a halucinace. Takové stavy mohou trvat několik dní i celé týdny, je to věc velmi individuální. Proč se tohle všechno děje? Alkohol působí v těle na bázi kyseliny gama-aminomáselné, které se také říká gaba. Ta působí v našem mozku jako uklidňující neurotransmiter, mozek alkoholika ale produkci gaba výrazně snižuje, protože se zkrátka naučil spoléhat na to, že tuto látku alkohol zastupuje a má stejný uklidňující účinek. Alkohol navíc potlačuje i glutamát, což je zase nabuzující neurotransmiter. Během abstinence je tak aktivní pouze glutamát, který se dostává na velmi vysoké hladiny. To způsobí, že náš mozek je v podstatě hyperaktivní a naše vnímání je přecitlivělé. Vadí nám zvýšený hluk, denní světlo, jsme podráždění kvůli každé maličkosti, není s námi řeč.

Že vám tohle nikdo neřekl?

Myslíte si, že se vás podobné věci netýkají, protože přece nejste závislí? Pojďme se podívat na to, co se uvnitř těla doopravdy děje, pokud je alkohol běžnou součástí vašeho společenského života – tedy jste zvyklí napít se několikrát do týdne či do měsíce a najednou s tím přestanete.

Během prvních 12 hodin bez alkoholu ustupuje klidový pocit a narůstá přetížení smyslů.

Během 24–48 hodin abstinence se většina lidí cítí mizerně. Může za to nedostatek serotoninu, který je označovaný jako hormon štěstí. Proto má většina lidí po dvou dnech od posledního večírku chuť či potřebu znovu „doplnit hladinku“.

Třetí den dochází v mozku k nárůstu kortizolu, stresového hormonu, který se za normálních okolností uvolňuje v krizových situacích a umožňuje tělu podávat lepší výkon tím, že například zvyšuje krevní cukr a tlak nebo stimuluje centrální nervový systém. Jeho zvýšená přítomnost při abstinenci může vést k nechutenství, úzkosti a většímu pocitu stresu.

Čtvrtý den abstinence pak dochází k největšímu obnovení vazby dopaminových transportérů, které se tak začínají vracet k normální hodnotě. Podle této studie může návrat dopaminu trvat až 4 týdny.

Po prvním týdnu můžete pociťovat pozitivní pocity, jako je zlepšení spánku, především jeho hluboké fáze (REM), díky čemuž pak lépe fungujeme i během dne, máme pohotovější reakce, lepší soustředění atd.

Po 10 dnech můžeme pozorovat mírný úbytek na váze díky tomu, že již nepřijímáme prázdné kalorie. Jen pro představu, půl litr piva má kolem 220 kcal, dvě deci suchého bílého vína obsahují okolo 150 kcal. Málokdo ale skončí během večera u jediné skleničky, a domů tak můžeme po nevinném posezení s kamarádkou u vína odcházet bohatší o 500 či 600 kalorií. Když k tomu nepočítáme pochutiny, které jsme pravděpodobně zobali, protože alkohol nabuzuje chuť k jídlu (ne zrovna k tomu dietnímu).

Po 3 týdnech bez pití můžeme pociťovat zlepšení psychiky, vymizení depresivních stavů a úzkostí či paniky. Uzdravuje se také naše trávicí ústrojí, kterému kyselý alkohol nedělá dobře, snižuje se krevní tlak, celkově se cítíme lépe.

Vydrželi jste 4 týdny nepít? Vaše játra si libují a konečně začínají regenerovat a mohou se věnovat naplno dalším 500 životně důležitých funkcím, než je odbourávání alkoholu. Párový orgán taky snížil svoji ztuhlost o 20 %, a vám tak hrozí například menší riziko cirhózy jater.

Po 5 týdnech abstinence můžete před zrcadlem zajásat, uvidíte totiž zlepšení stavu vaší kůže, která bude vypnutá, bez otoků a bude působit svěžím dojmem. Alkohol totiž způsobuje dehydrataci a vysoušení pokožky. Bez alkoholu si také tělo lépe poradí s různými typy kožního onemocnění, jako je ekzém nebo lupénka.

Tři měsíce bez alkoholu už se na nás podepisují opravdu výrazně, jednak máme více energie a snadněji tak zvládáme každodenní překážky, jednak máme opět chuť a sílu cvičit a být aktivní. Už žádné polehávání na gauči v kocovině! Dobrá zpráva je, že se nám snižuje riziko onemocnění některým druhem rakoviny, protože alkohol patří mezi významný karcinogen.

Po roce bez alkoholu bude váš imunitní systém opět v normálu, a vy tak přestanete být náchylní k virovým i bakteriálním infekcím.

A bonus nakonec? V neposlední řadě ušetříme i nemalou částku, kterou bychom normálně utratili za všechny ty drinky a která se může vyšplhat až na desítky tisíc korun, podle toho, k jak silným pijákům jsme patřili. A to už vydá na slušnou exotickou dovolenou. Možná to stojí za zkoušku, co myslíte?

Zdroje: