Premium obsah

Obnažená žena v přímém přenosu

Obnažená žena v přímém přenosu
Ženský cyklus nezní příliš poetický. Pro mnoho z nás je vlastně celkem na obtíž a mnoho z nás si k němu našlo cestu až hluboko v dospělosti. Zpracovat ho umělecky a vytvořit z něj divadelní hru může znít až děsivě, moc alternativně. Přesto se to povedlo Ivaně Kolcunové a vzniklo neuvěřitelné multižánrové představení obnaŽENA, u kterého se budete smát, brečet i tajit dech a odcházet tak nějak víc v pohodě.

Na rovinu přiznávám, že při zvažování, kterou ze svých kamarádek vzít s sebou, pátrala jsem po těch, o kterých vím, že o ženské cykličnosti přemýšlejí a jsou otevřené novým pohledům. Osud tomu chtěl jinak a nakonec se mnou vyrazila ta, která se obsahu představení bála asi nejvíc, ale toužila vyrazit právě do divadla Bravo! Nakonec nelitovala a ptala se po soundtracku. Může být lepší vizitka dobrého představení?

Čtyři fáze ženy

Fáze ženského cyklu jsou připodobněné ročním obdobím a představení začíná létem, časem ovulace, krásných pocitů, souznění, radosti a potěšení, pokračuje podzimem, obdobím před menstruací, kdy se ženy často potýkají s výkyvy nálad, nepochopením, vztekem a smutkem, po kterém přichází zima, čas útlumu, menstruace, kdy máme chuť být samy se sebou, zpomalujeme, aby nakonec přišlo jaro, období plné energie, nových nápadů a obrovské síly, kdy začíná další cyklus. Na jevišti se ke slovu dostávají všechny tři hlavní protagonistky, které do představení vnášejí každá svůj element: zpěv, mluvený projev i akrobacii. Energie se proměňuje, od příjemného napětí přes zuřivé bosorkovské období až po útlum, splynutí s časem a nakonec jemné tvořivé probuzení. Každou fázi provázejí příjemně chytlavé melodie, které střídají slova jakoby tryskající z ženského nitra a uvádějí nádherné vystoupení akrobatky a autorky v jedné osobě Ivany Kolcunové.

Bludiště ženského cyklu

Celé představení si hraje s kontrastem světla a stínu, světlé a černé, jemnosti a dráždivé energie. Mění se vzájemný vztah protagonistek od fascinace a sounáležitosti až po nenávist a soupeření. A rudé šály, které se snáší ze stropu na střed jeviště, jakoby symbolizovaly jednak ženskost, sexualitu, samotnou menstruaci, ale i pomyslnou červenou nit táhnoucí se stále se opakujícím bludištěm ženského cyklu, které nakonec smířlivě sváže ve smysluplný celek a obraz ženského cyklu jako velké příležitosti, schopnosti tvořit, spojovat, nechat plynout i měnit. Poselstvím se stává poznání, že všechno je v pořádku, že takové my ženy jsme a pochopení významu každé fáze nám dává obrovskou sílu. Ženský cyklus není na obtíž, je nesmysl se mu vyhýbat, popírat ho, smysl má naopak ho chápat a žít v souladu s ním.

Zaujala mě volba tří hlavních představitelek, které reprezentují zcela odlišné typy. Zpěvačka a autorka písní Michaela Jonczy je pro mě ztělesněním něhy, křehkosti i svěží energie. Herečka Katarína Zatovičová jakoby zosobňovala sebevědomí, moudrost, zatímco akrobatka Ivana Kolcunová srší nezkrotnou energií, cílevědomostí, stává se hybnou silou představení. Zpočátku mě rušila absence čtvrté ženy, než jsem si uvědomila, že na pódiu čtvrtá žena přece stojí: klávesistka Jana Otáhalová, která obraz cyklické ženy vlastně dotváří. Symbolizuje stabilitu, soudržnost, všechno to, čemu možná nevěnujeme dostatek pozornosti v běžném životě, ale ve skutečnosti je to základem toho, jak na své okolí působíme, že dokážeme konstantně fungovat. I když se do popředí dostává v každé fázi měsíce jiná naše tvář, jsme to pořád my.

Hra o každé z nás

Představení může být takovým prvním aha momentem, pochopením, že tohle se neděje jen mně, že únava nebo naopak příval energie, touha po splynutí či touha konečně od plic říct, co si myslím, není výrazem mé citové lability, ale toho, co právě teď potřebuji a co potřebuje i svět kolem mě. Jelikož jsem se zrovna nacházela v hádavé fázi bosorky, musela jsem se smát tomu, jak přesně mě hra vystihla. A když se akrobatka pouštěla střemhlav z výšky dolů a zmítala se v nekontrolovatelných pokusech vyrvat se ze zaběhnutých kolejí, něco uvnitř mě našlo naprosto dokonalý výraz toho, co se odehrávalo ve mně v nesnesitelném kolotoči každodenních povinností a požadavků.

Tvůrčí tým The Same Self, který představení obnaŽENA stvořil, si klade za cíl propagovat ženskou cykličnost jako pozoru hodnou, jev, který stojí zato chápat a řídit se jím. Stojí i za mini e-bookem, pracovním listem, který každou ženu individuálně provádí jejím cyklem. Ke stažení je takzvaný Cyklíč ZDE.

Nepropásněte!

Poslední představení letošní sezóny můžete navštívit 14. 10. v Divadle BRAVO!

Využijte slevového kódu 15 %, když zadáte při nákupu vstupenky na GoOut.net do políčka Slevový kód slovo "RADOST".

Zdroj: magazín Kondice, kondice.cz

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.