Znalost anglického jazyka je důležitá nejen pro dobrý školní prospěch, ale hlavně vašim potomkům otevře dveře k lepším profesním možnostem, bezstarostnému cestování, většímu množství kvalitnějších zdrojů informací a spoustě dalších věcí. Přestože dnes angličtina kraluje světu, zdaleka ne každý ji, obzvlášť v našich končinách, bezproblémově ovládá.

Češi a angličtina

Data o znalosti angličtiny v jednotlivých zemích světa sbírá například organizace Education First, která své poznatky každoročně zveřejňuje ve zprávě EF English Proficiency Index. Podle té poslední vydané loni v květnu se Češi se znalostí angličtiny v meziročním srovnání zhoršili. Většina ostatních států se přitom ve srovnávacích testech naopak polepšila.

Ze 112 hodnocených zemí se Česká republika propadla z 19. na 27. příčku. Stále jsme na tom tedy se znalostí angličtiny nadprůměrně, v loňském indexu jsme však dosáhli na „pouhých“ 563 bodů, tedy o 17 bodů méně, než rok předtím. Výraznější propad ze všech testovaných zemí pak zaznamenala pouze Rwanda.

Přeplněné třídy a nedostatek učitelů

Výuka jazyků v běžných základních i středních školách bohužel často vázne. Není se čemu divit. Jazyky lze dobře učit pouze v malém kolektivu lidí. Za což běžnou třídu o 20-30 lidech bohužel považovat nelze. Děti jsou tak odsouzeny k pouhému výkladu či hromadným cvičením a na individuální dotazy či konverzaci s učitelem už v hodině čas není. Přitom právě mluvení a ptaní se jsou ty nejlepší způsoby jak jakýkoliv jazyk ovládnout.

Podle České školní inspekce navíc zhruba čtvrtina vyučujících angličtiny na druhých stupních základních škol nevystudovala pedagogický obor s tímto zaměřením. Angličtinu tak kvůli nedostatku lidí občas učí „rezervní učitelé“, jejichž primární předměty nemají s jazyky nic společného, případně je nahrazují externisté, kteří sice dobře ovládají jazyk jako takový, ale zase naopak nemusejí (mohou) mít větší zkušenosti s výukou.

Když je pak na učení jazyků škola krátká, je potřeba si vypomoct doučováním někde jinde. Pojďme se tedy podívat, jaké možnosti mimoškolního doučování vůbec existují, a podrobně si je prohlédneme. Koukneme se, jaké jsou jejich výhody, i na to, jaká možná úskalí s sebou mohou přinést. Jednotlivé způsoby pro vás rozpitváme tak, abyste pro svého potomka mohli vybrat ten nejlepší.

Výukové aplikace

„Nejrychlejší cesta k naučení se nového jazyka“ nebo „Stačí 10 minut denně a bude z vás mistr“. Na takováto a podobná tvrzení se často snaží jazykové aplikace nalákat nové uživatele. A možná i jim vděčí za svou nevídanou popularitu. V důvěře, že se rychle a snadno naučí nový jazyk, si je stahují miliony lidí. Jenže realita většinou bohužel vypadá jinak.

Důvtipná jazyková cvičení, kartičky se slovy, interaktivní aktivity a podobné techniky, které na vás ve většině těchto aplikací čekají, sice zabaví a pomohou vám snáze pochopit pro vás úplně nový jazyk. Každý, kdo někdy nějakou mobilní aplikaci na výuku jazyků vyzkouší, ale brzy zjistí, že bez aktivního používání jazyka nabyté zkušenosti rychle zapomene a bez dalších souvislostí pro něj bude hlubší pochopení angličtiny téměř nemožné.

Redaktor deníku The New York Times Eric Ravenscraft zkoušel jednu z těchto aplikací po dobu 500 dní, aby zjistil, jak efektivní vlastně výuka pomocí ní je. Svou zkušenost shrnul takto: „Určitě se díky aplikaci můžete něco dozvědět. Pokud se ale chcete v jazyce naučit plynule – nebo dokonce konverzačně – stačit vám nebude.“ I my tyto aplikace doporučujeme k procvičování gramatiky nebo slovíček, konverzaci a individuální výuku s učitelem ale zdaleka nenahradí.

Doučování od známého

Spousta lidí sahá v rámci úspor a kvůli kamarádskému přístupu k doučování od nějakého rodinného kamaráda, který anglicky umí. Doučování od známého může mít hned několik výhod, od individuálního a přátelského přístupu po (možná) finanční úspory. Má to však jedno velké ale.

Pokud chcete pro svého syna či dceru to nejlepší, je potřeba si přiznat, že ne každý, kdo angličtinu ovládá, ji dokáže taky dobře naučit. Ať už jde třeba o studenta anglické literatury nebo někoho, kdo dlouhodobě v zahraničí žil. Učení je prostě řemeslo jako každé jiné. A u jazyků to platí dvojnásob. Výuka ve formě jeden učitel na jednoho žáka s sebou navíc může přinášet i další úskalí.

Online kurzy jeden na jednoho

V případě, že najdete někoho, kdo má praktické zkušenosti jak s jazykem, tak učením, mohlo by se zdát, že máte vyhráno. Zajistili jste si kvalitního učitele, který se bude moct věnovat jen a pouze vašemu potomkovi. Všechno vypadá skvěle. I zde je však potřeba věnovat pozornost možným problémům.

Tím prvním je, že při individuální výuce přichází žák o možnost vzájemné motivace a procvičování konverzace s dalšími dětmi na stejné úrovně. Přitom právě tato praktika je spolu s pravidelností při učení jazyků jednou z nejúčinnějších.

S tím se váže i fakt, že najít kvalitního učitele pro individuální výuku svého potomka není zrovna snadné. Když už se někdo takový najde, je potřeba počítat s tím, že půjde pravděpodobně o někoho, kdo se nejspíš věnuje i dalším aktivitám, například tlumočení či překladům, a možná bude náročné s ním vyjednat pravidelná setkání. Nejspíš ani nemusíme připomínat, že individuální výuka od zkušeného učitele je ze všech způsobů doučování finančně nejnáročnější.

Skupinové kurzy

Po důkladném zkoumání a porovnávání výhod i nevýhod všech různých druhů doučování jazyků jsme dospěli k závěru, že nejlepší možností pro většinu dětí ve věku 5-15 let je skupinová výuka v jazykové škole. Ta víceméně ze všech výše zmíněných způsobů bere to nejlepší a spojuje je do jednoho.

Výuka v jazykových školách probíhá, ideálně, v malém kolektivu dětí (zhruba 4-6), což zajišťuje, že se učitelé mohou zaměřit na každé z nich individuálně, ale zároveň žáci dostanou možnost konverzovat mezi sebou, navzájem se podporovat a navázat sociální vazby.

Skvělým příkladem školy, která splňuje všechny výše popsané potřeby, je třeba Meridian School of English, vhodná pro všechny školáky ve věku od 5 do 15 let. Učitelé v Meridianu mají navíc bohaté zkušenosti ze špičkových institucí, jako Univerzita v Cambridge či Trinity College London. Všichni lektoři se učení se věnují naplno, avšak díky učení ve skupinách jde i přes vysokou kvalitu výuky o finančně přijatelnou investici, která se vaší dceři či synovi nevyčíslitelně vrátí.

Mezinárodní jazykové školy

Velké plus pak přinášejí mezinárodní jazykové školy, kterou je i zmíněná Meridian School of English, jež propojují malé studenty z celého světa, čímž dávají dětem možnost poznat jiné kultury, procvičit si svou angličtinu tak, jak jí potom dále v životě budou prakticky používat, a navíc získají skvělé sociální zkušenosti.

Klíčem k plynulému ovládnutí jakéhokoliv jazyka je také pravidelnost. Proto je potřeba, aby vámi vybraná škola nabízela raději kratší kurzy, ale za to v častějších intervalech, ideálně alespoň dvakrát týdně. Díky tomu se děti najednou nezahltí obrovským objemem učiva, ale dostanou látku naservírovanou pěkně postupně, aby měli dost času ji zpracovat, ale zároveň angličtinu používali pravidelně a aktivně. Tak, aby byli připraveni ji použít nejen ve škole, ale hlavně v reálném životě.

Co z toho plyne?

Ať už zvolíte jakýkoliv způsob doučování, bude to jedna z nejlepších věcí, kterou můžete pro budoucnost svého potomka udělat. I když se většina dětí do žádného doučování příliš nehrne, všichni si brzy uvědomí, jakou hodnotu znalost anglického jazyka má, a budou vám jistě vděční.

Při výběru ale pamatujte na to, že konverzaci s člověkem pouhá konzumace obsahu v angličtině nenahradí. Myslete také na to, že když okolo sebe mají žáci další vrstevníky, mohou se navzájem motivovat. A hlavně nezapomeňte, že klíčem k úspěšnému ovládání je hlavně pravidelná výuka v krátkých intervalech. Přejeme vám, ať pro své milované vyberete to nejlepší.