Meditace zážitkem

Meditace nemusí být nutně asketickým sedem v lotosovém sedu. Meditace je časem tzv. „time in“, kdy jste sami v sobě a dáváte prostor svým prožitkům jak na tělesné, tak na emoční a mentální úrovni, aby se plně projevily. Všímáte si toho, jak reaguje vaše nitro na vnější podněty a současně registrujete, jak vaše vnitřní procesy a emoční prožitky podněcují další a další vnitřní prožitky, či také reakce směrem ven. Během těchto okamžiků „time in“ upevňujete vztah sami se sebou, učíte se naslouchat si, rozumět sobě sama a díky tomu také vědomě uspokojovat své potřeby. Pokud se necítíte na klasickou meditaci v tichu, zvu vás k meditaci radosti, meditaci pěti smyslů, která může být také velmi smyslná…

Zdroj: Youtube

Když mysl není přítomna…

Jak často se vám stává, že si večer nedokážete vybavit, co jste měli k obědu? Někde odložíte telefon, hodinky či klíče a pak je hledáte všude po bytě, v autě i v bezedné kabelce… Příroda nás obdařila pěti smysly, my je však nevyužíváme v dostatečné bdělosti, proč? Často během dne naše mysl nevěnuje absolutní pozornost tomu, co se děje. Naopak bloudí někde v minulosti, analyzuje a přehodnocuje, zdali něco mohlo dopadnout lépe či jinak, nebo naopak pluje na obláčku zítřejšího dne, plánuje či se strachuje, jak to všechno dopadne. V podstatě jsme pořád jednou nohou v jiném čase a na jiném místě, než teď a tady. Život nám doslova proplouvá mezi prsty, aniž bychom okusili jeho lahodnou esenci, kouzlo okamžiku a uvědomili si tak, že stojí za to tady být a žít. Život může být radost, tak proč si ji nedopřát?

Nehledej složitosti, využij své dary

Stačí velmi málo, ukotvit mysl v přítomném okamžiku. A k tomu nám nejlépe poslouží zážitky našich pěti smyslů. Už to tak je, že ta nejlepší řešení pro naše trable jsou často ta nejméně komplikovaná, tedy nejjednodušší. Bohužel k tomu, abychom je našli, často chodíme oklikou a cestu si zbytečně prodlužujeme. Pro naplněný život nám stačí plně využívat to, co jsme dostali do vínku od svého stvořitele.

Pět smyslů smyslně

Pro tuto meditaci radosti, cvičení pro zpřítomnění a bdělost mysli pomocí pěti smyslů, si vezměte zralou jahodu anebo jiný kousek lahodnosti, například kousek melounu, malinu, kuličku hroznového vína, čokoládu, bonbón, doušek kávy, vína… Nadcházející léto nabízí mnohé šťavnaté plody. Využijte všechny své smysly k prozkoumávání a prožijte tuto chvíli naplno a bděle. Ne u každého zvoleného objektu přinese všech pět smyslů intenzivní vjem, ale snažte se ho zapojit i přesto.

HMAT: Nejprve svůj objekt zájmu (jahodu, kousek čokolády…) osahejte. Držte ji na dlani, vnímejte její váhu, sametový dotek, hebkost nebo naopak drsnější povrch.

ZRAK: Poté jahodu pozorujte. Všimněte si velikosti a tvaru, sledujte nepravidelnosti ve struktuře, barvě a odstínech. Jak na vás jahoda působí, co vám připomíná?

SLUCH: Přiložte si jahodu k uchu a poslouchejte… Vjem nebude možná natolik intenzivní, jako kdybyste poslouchali skleničku perlivého vína či šálek napěněného cappuccina, ale třeba vám něco napoví.

ČICH: Přivoňte si k jahodě a zeptejte se sami sebe, co cítíte, jaké máte dojmy? Možná vám vůně jahody něco připomíná, možná se díky její vůni začínají spouštět nějaké vaše emoce. Jen je pozorujte…

CHUŤ: Nejprve jahodu pomalu vložte do úst. Aniž byste do ní kousli, jen ji tak lehce převalujte jazykem, poté ji rozkousněte napůl. Vnímejte šťávu a rozmanitost chutí, které se uvolnily… Nakonec jahodu pomalu rozkousejte a vnímejte ji v celé její harmonii.

Poté, co jahodu sníte, budete schopni si do detailu vybavit všechny vjemy, které její konzumaci doprovázely. Můžete na chvíli zavřít oči a pomalu si projít všechny nedávné vjemy hmatu, zraku, sluchu, čichu a chuti. Budete sami překvapeni, kolik si toho pamatujete, jako byste se s jahodou láskyplně pomazlili. A o tom to je.

Přežíváš, či žiješ?

Nežijeme proto, abychom přežili či dožili, ale proto, abychom si život plně vědomě a v radosti užili. Tuto meditaci si můžete dopřát v obměnách opakovaně. Co takhle meditace u ranní kávy na prosluněné terase, meditace pěti smyslů u skleničky prosecca s výhledem na horské hřebeny či večerní moře, anebo meditace pěti smyslů při smyslné masáži s partnerem? Ne, meditace neznamená askezi a odříkávání si radostí. Právě naopak. Meditace nás radosti učí. „C’est la vie,“ a „La vita è bella,“ ano, to je život. A život umí být opravdu krásný, když si to dovolíme. Dovolte si to.

Zdroje:

KNAISLOVÁ, Ivana a Jan KNAISL. Unijóga. Praha: Beta, 2007. ISBN 978-80-7306-324-5.

MICHIE, David. Proč je bdělá pozornost lepší než čokoláda: průvodce na cestě k vědomému životu. Přeložila Petra VLČKOVÁ. Praha: Synergie, [2016]. ISBN 978-80-7370-365-3.