V dnešním moderním světě se zdá, že je téměř nemožné uniknout od práce. E-maily přicházejí 24/7, schůzky mohou být naplánovány v jakoukoli dobu a pracovní úkoly mohou být prováděny odkudkoli, kde je připojení k internetu. Tato pohodlnost může být velmi užitečná, ale může také vést k přetížení, stresu, a v horším případě i k vyhoření.

Zdroj: Youtube

Jak nalézt harmonii v pracovním a osobním životě?

Pojem work-life balance navozuje pocit, že se jedná o rozdělení času, kdy pracujeme, a kdy ne, a to v poměru 1:1. To ale není nutně pravda. Je pouze na vás, jak si čas rozdělíte. Bude to pravděpodobně jinak, pokud máte malé děti a chcete s nimi trávit co nejvíce času, a pokud jste ve vrcholném rozkvětu vaší kariéry. Tak jako tak je ale důležité nastavit si priority a rozvrhnout si čas. Čas na přátelé a sociální kontakty, čas na koníčky a záliby, čas na péči o fyzické zdraví, čas na partnerské vztahy i čas na duchovní život, ať už to pro vás znamená cokoliv.

Prvním krokem nalezení balancu mezi prací a životem je nastavit si pracovní hodiny. Nastavit si hranice. Ano, jeden telefonát po pracovní době vás nezabije, ale z jednoho se velmi snadno stanou dva, do toho skočí pár e-mailů a volný večer je v pytli. Stanovte si časy, kdy jste pracovně k dispozici a kdy ne, a pokuste se to co nejlépe dodržovat. Na telefonu si po práci nastavte režim nerušit, nebo si vypněte upozornění na příchozí e-maily.

Organizace práce

Ať už používáte tištěný diář nebo kalendář v telefonu, je to skvělý způsob, jak udržet svůj život organizovaný. Na internetu najdete mnoho různých aplikací a to do listů, které vám pomohou zvládat váš time management. Je na vás, jak vám organizace času bude vyhovovat, snažte se ale svůj čas využít co nejefektivněji. Energii vynakládejte na věci, na kterých opravdu záleží. Začněte třeba tím, že si vyblokujete kalendář a najdete v něm místo pro vaší produktivitu. Sami zhodnoťte, pracuje-li se vám lépe ráno, nebo večer, podle toho si rozložte úkoly.

Přestávky a odpočinek

Je úplně jedno, jakou práci děláte, dostatek odpočinku a pracovních přestávek je nezbytný k dostatečné efektivitě. Není to jen o tom, abyste do práce chodili dobře vyspaní - důležité je si během práce dělat přestávky na regeneraci mysli. Stačí například lehké protažení nebo krátká procházka na čerstvém vzduchu.

Pozor na multitasking

Pokud to ve vaší hlavě vypadá, jako když máte otevřených 280 tabů v internetovém vyhledávači a vy nemůžete zjistit, odkud hraje hudba, něco děláte špatně. Multitasking může způsobit to, že rozděláte sto různých věcí ale žádnou z nich nedokončíte pořádně. Prioritizujte si úkoly dle důležitosti a deadlinu a přistupujte ke každému problému zvlášť. Jen tak si udržíte hlavu čistou a naleznete balanc mezi prací a životem.

Pokud se rozhodnete pokusit se získat zpět rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, začněte u sebe. Neobviňujte šéfa, HR ani firmu, kde pracujete. Nikdo vám nestojí s pistolí u hlavy a nekřičí na vás, abyste pracovali přesčas a nejeli na dovolenou.

Zdroje:

  • https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0539018402041002005
  • https://www.researchgate.net/profile/David-Guest-3/publication/249732902_Perspectives_on_the_Study_of_Work-Life_Balance/links/58e2479caca272059ab4168a/Perspectives-on-the-Study-of-Work-Life-Balance.pdf
  • https://www.mpsv.cz/smernice-work-life-balance