Gumové bonbony, tyčinky, čokolády. Na první pohled běžné cukrovinky, na ten druhý nebezpečná lákadla s obsahem takzvaných „nových drog“, po kterých s oblibou sahají dospělí i školáci. Sehnat se dají legálně jak na e-shopech, tak v kamenných prodejnách i automatech. Člověk by tak řekl, že jde jen o nevinné sladkosti, jenže podle odborníků na závislosti jsou například účinky HHC na organismus obdobné těm, jež má nelegální THC, což je hlavní psychoaktivní látka v konopí.

Nové drogy jako HHC (hexahydrokanabinol) nebo kratom (žlutý nebo zelený prášek získaný z usušených listů stromu kratomu) by se podle šéfa policejní Národní protidrogové centrály Jakuba Frydrycha měly bezpodmínečně zařadit na seznam zakázaných látek. Mohou totiž způsobit zdravotní komplikace, případně vytvořit závislost. Česká vláda rozhodne o jejich budoucnosti v příštích týdnech, dostat by se ale mohly na seznam zakázaných látek ministerstva zdravotnictví už od července, jak uvedl zpravodajský server Novinky.cz.

Snadno dostupné drogy

Podle Frydrycha je největší problém želatinových bonbonů s HHC právě to, že se k nim snadno dostanou děti školou povinné. O vzrůstajícím trendu takzvaných edibles (lákavých poživatin s obsahem kanabinoidů nebo kratomu) mluvil nedávno i uznávaný adiktolog Adam Kulhánek. „U mladých stále převažuje užívání konopí a alkoholu, u nejtěžších případů se jedná o pervitin. Ale novodobě se k tomu hojně přidává kratom, nikotinové sáčky, HHC a podobné typy látek, které dnes ještě stále nejsou legislativně regulované. V této oblasti vidíme obrovskou změnu. Klasické nelegální drogy byly dobře hlídatelné, rozpoznatelné a děti se k nim nemohly dostat tak snadno, ale u zmíněných nových trendů to lze velice těžko monitorovat a regulovat,“ uvedl adiktolog pro Univerzitní noviny ČZU. Podle něj je užívání návykových látek v prostředí večírků méně nebezpečné, než když někdo návykové látky používá pro takzvanou sebemedikaci. „Jedná se o jeden z nejrizikovějších příkladů, ke kterým může dojít. Něco se s danou osobou děje, látka ji utlumí, vypne, zklidní. Nebezpečí tkví ve faktu, že do tohoto způsobu úlevy je velmi snadné zapadnout a rozjet si tak závislost,“ upozornil v rozhovoru.

V USA vzrostla spotřeba konopí u dětí o víc než tisíc procent

Poučit bychom se navíc mohli i ze zahraničí, kde má prodej bonbonů a dalších poživatin s drogami delší tradici. V posledních letech ve Spojených státech stoupl počet malých dětí, které doma omylem zkonzumovaly nějaký druh jídla s marihuanou. Tento nárůst je úměrný tomu, jak stoupá počet amerických států, které legalizovaly užívání marihuany pro léčebné nebo rekreační účely, napsal zpravodajský server Fox News.U dětí mladších 6 let dokonce vzrostla spotřeba konopí mezi lety 2017 a 2021 o více než 1 300 %, jak zjistila studie zveřejněná v lednu Americkou akademií pediatrů (AAP). Děti do 6 let jsou přitom vystaveny nejvyššímu riziku akutní toxicity marihuany a tvoří téměř 42 % všech zpráv o otravách, jak zjistila studie AAP, uveřejněná v časopise Pediatrics. Z přibližně 3 000 případů malých dětí konzumujících konopí bylo asi 22 % přijato do nemocnice.

Dítě si myslí, že jde jen o bonbony

Už v roce 2021 uvedl server CBS News, že případy předávkování marihuanou přibývají. Zveřejnil i příběh Elizabeth Perryové z Marylandu, jejíž téměř dvouletý syn spořádal najednou 15 bonbonů s obsahem THC, které si jeho matka dávala na zklidnění před spaním. „Když jsem ho uložila do postýlky, ztuhnul, začal se třást a plakat,“ popsala pro CBS News. Chlapce nakonec odvezla do nemocnice, kde zjistili, že má v sobě velké množství THC. A to je další argument, proč stáhnout lákavé bonbony z trhu. Jeden gumový medvídek asi nevadí, ale pokud si jich dítě do pusy vysype celý sáček, může mu to přivodit zdravotní problémy. Podle odborníků látky kanabinoidy, které se v cukrovinkách vyskytují, ovlivňují buňky v mozku a těle a mohou změnit, jak se tyto buňky chovají a jak spolu komunikují. Mezi nejčastější nežádoucí účinky látky HHC patří třeba bušení srdce, úzkost, závratě, nespavost, celková zmatenost, může se objevit i nevolnost a zvracení

Příznaky otravy se projevují pomalu

K užívání kanabinoidů u dětí se pravidelně vyjadřuje i toxikoložka Kelly Johnson-Arbor z Washingtonu. Podle ní mají některé děti větší předpoklady k otravě konopnými potravinami, s čímž se běžně setkává v lékařské praxi. „Vzhledem k tomu, že malé děti budou pravděpodobně vyžadovat lékařskou péči po neúmyslné konzumaci konopných potravin, měli by rodiče okamžitě kontaktovat toxikologické oddělení a požádat o radu odborníka. Příznaky otravy se nemusí objevit bezprostředně po konzumaci, protože známky intoxikace konopím mají pomalejší nástup než například po inhalaci konopí,“ uvedla.

Pokud jste rodiči, je určitě na místě obezřetnost. S dětmi o účincích a rizikách psychoaktivních látek otevřeně mluvte a vysvětlete jim, jak působí na nervy a ovlivňují chování i myšlení. Promluvte si o tom, co znamená závislost i předávkování a v čem spočívá jejich nebezpečí. Všímejte si chování dětí, především změn nálad, stavů euforie, ale i utlumenosti, ospalosti, červených očí. V případě podezření na to, že vaše dítě užívá psychoaktivní látky, se můžete obrátit na dětského psychologa, nebo některé z toxikologických center.

Zdroje: