Více než třetina dospívajících tráví tři hodiny denně (nebo více) prohlížením příspěvků na Instagramu, TikToku nebo YouTube. Sociální sítě samy o sobě nemusí být škodlivým místem – umožňují nám přece kontakt s kamarády a rodinou, zaznamenávat naše vzpomínky, můžeme pomocí nich udržovat svoje koníčky nebo relaxovat a bavit se. Jenže pro děti představují i jistá rizika, která je mohou negativně poznamenat. Dá se vůbec dítě před vlivem toxických rad na sociálních sítích nějak ochránit? Na tuhle otázku se zaměřil i letošní Projekt sebedůvěry Dove, který upozorňuje na nebezpečí, jež představují toxické rady na sociálních médiích, kde děti tráví stále více času. Osmdesát procent dívek v průzkumu například uvedlo, že porovnávají svůj vzhled s jinými lidmi na sociálních sítích, a 25 % dívek si myslí, že bez úpravy svých fotografií by nevypadaly dost dobře.

Zdroj: Youtube

Děti jsou k toxickým radám náchylnější

Víte, co jsou to hacky? Tenhle anglický termín označuje takzvané vychytávky, kterými nás influenceři pravidelně zasypávají. Mají zaručit štíhlejší pas, plnější rty, hezčí pleť i vlasy, mladistvější vzhled a podobně. Jenže někdy jde o opravdové bizáry! A co myslíte, že udělá teenager, který bezmezně obdivuje „celebritu“ točící videa na YouTube? S největší pravděpodobností půjde a vyzkouší její rady na vlastní kůži, protože jsou přece tak cool! Děti a mladiství jsou navíc k toxickým radám na internetu náchylnější, stejně jako k sebekritice.

„Mohu potvrdit nebezpečnost toxických rad na sociálních médiích, kterým děti a dospívající podléhají čím dál častěji. Jsou doslova zahlceni obsahem na sociálních sítích a ne vždy jsou schopni vyhodnotit, zda je rada škodlivá,“ řekla Mgr. Šárka Kučerová, psycholožka a odborná garantka Projektu sebedůvěry Dove. Podle ní přitom nejde jen o snížení sebedůvěry, často je ohroženo i samotné zdraví dětí.

Ostříhej si řasy, upiluj zuby

Společnost Dove letos na jaře udělala experiment, v němž si pozvala „na kobereček“ matky s jejich dcerami v pubertálním věku. Dívky měly procházet sociální sítě a sledovat na obrazovce rady oblíbených influencerek, které byly ale vloženy do úst jejich matek. Co z průzkumu vyplynulo? Například to, že 7 z 10 dívek by se cítilo lépe, kdyby přestaly sledovat toxické profily na sociálních sítích.

Na jaké rady a hacky dívky na internetu narazily?

„Existují různé doplňky stravy v prášku, které u vás zastaví pocit hladu, takže můžete s klidem vynechat snídani i oběd. Vaše břicho bude ploché!“

„Víte, že botox neumí jenom redukovat vrásky? Začněte s ním co nejdřív!“

„Holky, vy si prostě musíte dopřát chemický peeling. Naprosto vás rozzáří! Spálí horní vrstvu pokožky a nechá prorůst tu novou.“

„Jestli máš nezarovnané zuby, můžeš si je vždy dopilovat pilníkem na nehty. Je to doslova takto jednoduché.“

„Nesmiř se se svými úzkými rty, zlato. Sada na výplň rtů ti umožní aplikovat si injekci sama doma.“

„Je opravdu velmi jednoduché nechat si nalepit husté umělé řasy. Stačí jen, když si ustřihneš ty svoje.“

„Neustále si opakuj: nemám hlad, mám jen žízeň!“

Že by tohle rodiče svým dětem nikdy neřekly? Správně, jenže ony právě podobné rady slyší z úst influencerů dnes a denně. Jejich rady pak mohou vnímat jako normu a snadno se jimi nechat ovlivnit v reálném životě.

Pokud vás předchozí věty vyděsily, je dobré si uvědomit, že nejspíš nemůžeme zabránit tomu, aby děti podobný obsah sledovaly. Valí se na ně na sociálních sítích ze všech stran. Co ale udělat můžeme, je mluvit s nimi o rizicích a nebezpečí, které rady v on-line prostředí skrývají. Studie ukazují, že dospělí jsou v životě mladých lidí důležitým vzorem z hlediska sebedůvěry a spokojenosti s vlastním tělem.

Jak být nejlepším influencerem pro své děti?

Mluvte o tom, že obrázky v reklamě a na sociálních sítích jsou často přehnaně digitálně upravené pomocí filtrů, retušování a řady dalších metod! Nejsou realistické a není adekvátní se s nimi srovnávat.

Zaměřte se na pozitivitu. Všímejte si spolu s dítětem věcí, které se vám líbí na osobnosti, úspěších a vlohách toho druhého.

Ptejte se dítěte na to, jak vnímá své tělo. Soustřeďte se na věci, které si na něm cení. Zdůrazněte zejména jeho funkce (například tvořivý projev, pohyb, fyzické smysly, schopnost odpočívat, uzdravovat a regenerovat se).

Mluvte o způsobech, jak používat sociální sítě k aktivnímu kontaktu a komunikaci s jinými lidmi. Připomeňte dítěti, ať nesleduje účty, z nichž nemá dobrý pocit, nebo ať použije v aplikacích jako Instagram funkci „skrýt“.

Vzhledem k tomu, že jsou influenceři na sociálních sítích stále populárnější, může být čím dál obtížnější určit, co je reklama a co ne. Prohlédněte si spolu s dítětem jeho účty na sociálních sítích a procvičte si rozeznávání příspěvků, které představují sponzorovaný obsah.

Zdroje:

https://unlv-p-001-delivery.stylelabs.cloud/api/public/content/pruvodce-sebeduverou?v=dad8f217

Autorský článek