Premium obsah

Držíte „suchý únor“? Máme rady, jak se z toho nezbláznit

Držíte „suchý únor“? Máme rady, jak se z toho nezbláznit
Nejkratší měsíc v roce je známý kampaní, která vyzývá k celoměsíční abstinenci od alkoholu. Také každoročně držíte suchý únor? Pak děláte skvělý krok pro své zdraví a především játra. Protože ale únor patří k depresivním obdobím roku (zima už se vleče a jaro je v nedohlednu), přežít ho bez kapky alkoholu se může zdát jako nadlidský výkon. Máme pro vás tipy, jak zvládnout být „na suchu“ a zachovat si přitom duševní zdraví.

Užijte si večírek s nealko vínem

Chybí vám dýchánky s proseccem? Nemusí! Mým tipem pro ty, kterým se stýská po vinné chuti, jsou šumivá nealkoholická vína, například z vinařství Vinselekt Michlovský, kde používají mladá vína s výrazným ovocným aroma. Chutnají totiž doopravdy jako víno! A jak je to možné? „No protože i ve výrobě nealko vína jde primárně o kvalitu původního vína a také o proces, jakým se víno vyrábí,“ říká hlavní someliér Vinografu Mirek Almáši. A hned dodává tip navíc: „Pro skvělou chuť sáhněte po jemně perlivém nealkoholickém víně.  Přítomnost přírodního oxidu uhličitého přispívá k lepšímu zachování čerstvosti i stability a hlavně víno pak lépe chutná, než kdyby se sytilo uměle, protože takové dosycení vytváří odlišný vjem v ústech. Kvalitní nealko vína se navíc obejdou bez konzervačních látek a jiných stabilizátorů, což váš organismus (společně s nulovým alkoholem) ocení!“

Vsaďte na horké nápoje

V tomto pochmurném a studeném počasí je normální, že máme chuť na něco, co vás pořádně zahřeje zevnitř. Pošilháváte po hrnečcích, do kterých si s oblibou děláte svařák? Možná máte navíc doma svařákové koření a teď vám je líto, že ho v rámci suchého února musíte vyškrtnout. To ale není třeba. Stačí jen vyměnit červené víno za jablečný, hruškový nebo hroznový mošt. Provařte ho v hrnci, přidejte badyán, hřebíček, skořici a klidně přislaďte dle chuti. Výhodou je, že si tohle horké ovoce v tekuté formě můžete dopřát i s dětmi. A klidně pak můžete sednout i za volant.

Vychutnejte si čaj a čokoládu

Při pobolívání žaludku sahá mnoho Čechů po štamprli bylinného likéru s vírou, že se jim uleví. Lepší službu než tvrdý alkohol vám ale udělá bylinkový čaj například z máty peprné, heřmánku nebo čerstvého zázvoru. Když si ho podle chuti dosladíte medem, dokonce si i pochutnáte. Pitím alkoholu také někdy zaháníme stres a nervozitu. Dobře na duši vám udělá ale i hrnek kvalitní horké čokolády, kterou si uvaříte se smetanou a skořicí a navrch klidně přidejte šlehačku, pokud si to nervy žádají. V neposlední řadě saháme po skleničce vína proto, aby nás utlumilo a lépe se nám spalo. Noc pokročila a vy stále nemůžete usnout? Uvařte si hrnek meduňkového čaje. Mezi další bylinky podporující spánek patří kozlík lékařský, chmel otáčivý, třezalka tečkovaná a levandule lékařská.

Posilněte zdraví kombuchou

Když už jste se rozhodli prokázat službu svým játrům a dopřát jim očistu od alkoholu, posuňte péči o zdraví o úroveň výš a vsaďte na kombuchu. To je chuťově velmi zajímavý, zdraví prospěšný a očišťující, lehce perlivý fermentovaný nápoj, který si můžete vyrobit i doma, a to buď z černého, zeleného nebo ovocného čaje. Právě čaj je pro výrobu tohoto mystického nápoje základní surovinou a je alfou a omegou výsledné chuti. Proto je jeho kvalita pro kombuchu stěžejní. K fermentaci se využívá kombuchová kultura, kterou si objednáte, a pak si ji už pěstujete doma sami.


A na závěr pět rad, jak abstinovat a nezbláznit se z toho



1) Vytvořte si dostatečnou zásobu sladkostí s náplní připomínající alkohol, jako jsou rumové pralinky nebo višně s likérem obalené v čokoládě. I když cukrárnu v rámci zdravé výživy jinak míjíte obloukem, zastavte se na punčový řez nebo koňakovou špičku. Tak malé množství alkoholu se přece nepočítá! A to ani v případě návštěvy restaurace, kde si objednáte kohouta na víně.

2) Připravte si množství různých antistresových omalovánek a balónků na uvolnění svalového a psychického napětí. Jestliže na vás přijde neodolatelná chuť na skleničku, jděte si raději napustit teplou vanu a do uší pusťte meditační hudbu, která odvede pozornost od vaší touhy po alkoholu (pravděpodobně totiž usnete).

3) Sepište nejfrekventovanější témata vyvolávající konflikty ve vašich vztazích a těm se během období sucha důsledně vyhýbejte.

4) Projděte si plánovací kalendář a odstraňte z něj všechny příležitosti k závažnějším pracovním či privátním rozhodnutím v inkriminovaném období. Návštěvu tchyně raději také vynechte.


5) Pracovní i obchodní partnery, svého šéfa a kolegy, rodiče i přátele informujte o svém rozhodnutí držet suchý únor – budou tak připraveni na změny ve vašem chování. Eventuálně se jim předem omluvte za projevy hysterie.

Zdroje:

https://lekarna.agel.cz/o-nas/novinky/220207-suchy-unor

https://www.vinograf.cz/cs/content/46-vinografi-desatero-na-nealko-unor

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.