Cholesterol: Co si dát bez výčitek

Máte-li problém s vysokým cholesterolem, nemusíte se nutně vzdát potravin, který jej obsahují. Stačí si dát pozor, zda jich nesníte moc a zvolit správnou přípravu.
Trápí vás vysoký cholesterol nebo chcete jíst zdravě bez hrozby vysokého cholesterolu? Poradíme vám, jak na to.
Vyzkoušejte si členství videoportálu
Kondice na 14 dní zdarma!
Získejte přístup k odborným článkům a cvičebním lekcím, které zvládnete v bezpečí domova.

Červená masa

Vegetariáni jsou na tom s cholesterolem většinou o dost lépe, ale vy si maso úplně zakazovat nemusíte. Stačí ho jíst s mírou a vybírat si libové kousky. A to se týká i tradičně zatracovaných červených mas. Dát si můžete libovou kýtu, svíčkovou či panenku nebo kotletu. Záleží i na úpravě, ideální je dušení, vaření nebo grilování na kapce kvalitního oleje. Z masa před přípravou nezapomeňte odstranit viditelný tuk.

Zdravé menu:

dušené hovězí maso se zeleninou
grilovaná vepřová panenka s bylinkami

Jídla z vajec

I když vajíčka obsahují cholesterol, bez obav si je dejte. Zároveň v sobě totiž mají látky, které vstřebávání špatného cholesterolu zabraňují. Kromě toho jsou zdrojem bílkovin, minerálů, vitaminů a omega-3 mastných kyselin. Jezte klidně celá vejce, ale nekombinujte je s živočišným tukem nebo jinou bílkovinou. Nejzdravější jsou vařená a doplněná zeleninou, můžete je ale i osmahnout na kapce oleje.

Zdravé menu:

vejce natvrdo s rajčatovým salátem
omeleta s cuketou a rukolou

Mléčné výrobky

Vybírejte si je podle množství tuku – vyhněte se všem plnotučným, ať už jde o jogurt, smetanu, šlehačku, nebo mléko. Mléčných výrobků jako takových se ale nevzdávejte, jsou důležitým zdrojem vápníku a vitaminů. Výborné jsou zvlášť ty zakysané, které hladinu špatného cholesterolu naopak pomáhají snižovat a z těla ho vylučovat. Nezakysané výrobky doprovoďte oříšky nebo semínky.

Zdravé menu:

polotučný tvaroh či jogurt zakápnutý olivovým olejem a posypaný libovolnými semínky

Sýry

Platí u nich stejná pravidla jako u mléčných výrobků. Vyhýbejte se všem tučným a smetanovým, naprostým tabu by měly být ty tavené. Maximum by mělo činit 30 procent tuku. Dobrou volbou je i mozzarella, cottage, feta či parmazán. Máte-li na tučný sýr chuť, dejte si ho maximálně jednou za týden jako dezert. Neměli byste ho ale kombinovat s pečivem, daleko lepší je zeleninový salát.

Zdravé menu:

carpaccio z mozzarelly, rajčat a bazalky
zeleninový salát s kostičkami fety

Uzeniny

Vybírejte si jen ty libové, nejlépe krůtí či kuřecí šunky. Dobrou alternativou jsou i kvalitní sušené šunky nebo sušené maso. Špatnou naopak prorostlá slanina nebo tučné salámy. V každém případě si uzeniny dávejte s mírou, obsahují totiž i velké množství soli. Dopřát si je můžete s krajícem celozrnného chleba a zeleninou. Vyhněte se ale už jakékoli pomazánce, nebo dokonce máslu.

Zdravé menu:

zeleninový salát s kostičkami krůtí šunky
sušená šunka s celozrnným chlebem a rajčetem

Smažená jídla

Smažení je nejnevhodnější způsob úpravy jídla. Máte-li smažené rádi, pořiďte si zdravou fritézu, která frituje na minimu oleje. Vyrábí ji třeba značka Tefal. A místo strouhanky použijte hrašku (směs z hrachu a obilovin, kterou koupíte v prodejnách zdravé výživy). Smažené si dávejte zcela výjimečně a doprovoďte ho zeleninou, obilím nebo brambory. A zbytek dne jídelníček odlehčete.

Zdravé menu:

smažená cuketa, lilek či květák v hrašce se zeleninovým salátem

Dezerty z cukrárny

Hladinu špatného cholesterolu nejvíc zvedají ty poctivé se šlehačkou, máslovým krémem a pořádnou porcí čokolády. Nejlepší je dívat se po ovocném základu s želé nebo tvarohem a tenkou vrstvou piškotu. Dát si můžete i dezerty s jablečnou náplní, tvarohem či pudinkem nebo lehký zmrzlinový sorbet či ovocný salát. U všeho ale platí, že jen zcela výjimečně.

Zdravé menu:

tvarohový dezert s ovocem
ovocné želé

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.