Dovolená je radost, ale pro řadu lidí její blížící se termín naopak znamená obavy a stres. Podle dat, která z výzkumu agentury IPSOS* získala značka Šaratica, je častým obávaným rozměrem dovolené zácpa. Každá šestá žena říká, že jí zácpa už někdy de facto zkazila celou dovolenou. Problém jako takový opakovaně trápí zhruba 50 % žen. U 38 % z dotázaných se pak tyto problémy radikálně zhoršují právě na dovolené. Muži jsou na tom podstatně lépe. Celkově zácpa opakovaně trápí jen 28 % z nich, během dovolené pak 18 %. Celkem je pak zácpa ještě před dovolenou zdrojem obav pro 25 % dotázaných.

Roli hraje zejména stres i změna prostředí a rituálů

Zácpa během dovolené vzniká hlavně kvůli stresu z cestování. Na dovolené je také spousta věcí jinak, přicházíme o své rituály, komfort, soukromí. A to vede u řady lidí k problémům se zácpou. „Ke stresu z cestování se navíc přidává snížený komfort nebo absence rituálů před stolicí. Tedy třeba chybějící cigareta, ranní šálek kávy či čaje, možnost hygieny, případně horší standard sociálních zařízení – například společné toalety, turecké záchody nebo veřejné toalety,“ komentuje Doc. MUDr. Pavel Kohout, přednosta Interní kliniky 3. LF UK a FTN. Podle něj je častým problémem také menší míra soukromí, které zejména ženy potřebují k uvolnění: „Ženy mnohem častěji potlačují defekační reflex, důvodem může být i nižší soukromí při cestování nebo nocování ve větší skupině,“ uvádí docent Kohout. Za normální počet stolic se podle něj pokládá interval třikrát denně až jednou za tři dny.

Jak proti zácpě bojovat? Důležitá je prevence, klid a pohoda během dovolené.

Důležitá je zejména dostatečná prevence. „Pravidelný pitný režim, pohybová aktivita, strava s dostatkem vlákniny a nezadržování defekačního reflexu. Důležité je neodkládat defekaci na větší interval než 3-4 dny,“ uvádí docent Kohout. Už před dovolenou proto myslete na to, abyste s sebou měli podpůrný prostředek a nesháněli ho složitě až na místě. K dispozici jsou kromě léků i přírodní léčivé zdroje. Může to být třeba láhev Šaratice, silně mineralizované vody, která je známá svými účinky již po staletí. Do lahví se začala stáčet již v roce 1896.

A kolik by jí měl člověk vypít, aby předešel potížím se zácpou? „Je těžké přesně určit, kolik Šaratice máte vypít. Každý jsme jinak velký, máme jinou hmotnost a funkčnost střev. Obecně platí, že Šaratica pomáhá udržovat optimální konzistenci stolice. Dospělým proto doporučujeme vzhledem k projímavým účinkům této minerální vody pít mezi 150 až 250 ml denně na lačný žaludek. Kdo však již Šaratici pije pravidelně, doporučujeme 50 ml vždy po jídle, ideálně 2 x 3 denně. Zlepší to i případné problémy během cestování a dovolené,“ říká Kateřina Ceralová z týmu minerální vody Šaratica. „K přírodním zdrojům, které proti zácpě mohou pomoci, patří také křížaly, kysané zelí, jogurty, ovocné kompoty, zelenina nebo sušené listy či kořeny pampelišky,“ dodává docent Kohout. V případě akutní zácpy je možné použít také laxativa.

Nutné je rovněž odstranit stres z cestování. Na dovolenou si jezdíme odpočinout. Nemá cenu spěchat a stresovat se tím, že jsme měli být na pláži o dvacet minut dříve, nebo že jsme daný den nestihli všechno, co jsme si předem naplánovali. Dobře známe takovéto „Prosím tě, co ještě děláš, už vyrazíme?“ V tom by měli především partneři chápat své partnerky, které zácpou trpí mnohem častěji, a měli by jim na dovolené nabídnout dostatek klidu a pohody. Nejdůležitější je totiž vždy zdraví.

O minerální vodě Šaratica

Jedinečná minerální voda Šaratica pochází z jižní Moravy. Najdete tu 150 studní, ze kterých se čerpá a následně plní do lahví. Pochází z přírodního léčivého zdroje a díky výjimečnému složení pomáhá lidem se zažívacími potížemi. Šaratica obsahuje dvě hořké soli, které na sebe v zažívacím traktu navážou vodu a rozředí škodliviny, takže potom snadněji opouštějí tělo. Je to přirozený způsob, jak podpořit fungování zažívacího traktu. Blahodárné účinky přírodní minerální vody jsou známé stovky let, do lahví se plní již od roku 1896. Od roku 2020 je Šaratica součástí portfolia minerálních vod společnosti Kofola ČeskoSlovensko.

* Výzkum pro značku Šaratica provedla společnost Ipsos na vzorku 514 lidí v červnu 2022.

Na Instagramu a Facebooku Kondice můžete soutěžit o dva balíčky v hodnotě 1.500,- Kč od značky Semtex! Vyhrát můžete originální basketbalový dres z merche Semtexu + 18 vod Semtex Street Water

Soutěžní otázka:
K čemu nejlépe slouží funkční voda Semtex Street Water – Recovery
1. Osvěžení pro řidiče na cestě do Chorvatska
2. Regenerace po sportovním výkonu
3. Ideální životabudič pro práci v kanceláři


Soutěž trvá do 15.7. do 20:00. Své odpovědi přidávejte do komentářů k příspěvku ZDE.

O skupině Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává téměř 2 000 lidí.

Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu. V únoru roku 2013 se Kofola stala výhradním distributorem značky Evian pro Českou a Slovenskou republiku a v říjnu 2013 oficiálním distributorem tradiční minerální vody z léčivého zdroje Vincentka pro český maloobchod a gastronomii. Od začátku roku 2015 Kofola exkluzivně distribuuje v České republice a na Slovensku produkty společnosti Rauch. Nejnovějšími přírůstky do nápojového portfolia na československém trhu jsou řemeslné cidery a limonády F.H.Prager a tradiční české minerální vody Ondrášovka, Korunní a Šaratica.

Do Skupiny Kofola patří i síť UGO, která v ČeskoSlovensku provozuje Freshbary a Salaterie, dále pak LEROS, tradiční český výrobce směsí z léčivých rostlin. V roce 2017 Kofola koupila polského výrobce ovocných a bylinných produktů Premium Rosa. Poslední akvizicí tohoto voňavého pilíře Skupiny Kofola je společnost Espresso, která už přes dvacet let přináší na český trh nejen špičkovou kávu Café Reserva, ale i prémiové cejlonské čaje Dilmah.

V roce 2015 se členem Skupiny stala slovinská společnost RADENSKA. Portfolio tradičních značek minerálních vod Radenska, ovocných nápojů Ora a Oaza bylo od roku 2016 doplněno o oblíbené chorvatské značky nápojů Nara a Inka. Společnost RADENSKA je výrobcem a distributorem nápojů Pepsi, Mirinda a 7Up pro slovinský, a od 2016 i chorvatský trh. V roce 2016 Skupina Kofola koupila chorvatského výrobce minerálních vod Studenac.