Ačkoliv pravidelně cvičím jógu a jsem velkou fanynkou Iyengarova stylu, který se zaměřuje na techniku, správnost provedení a posílení celého těla, měla jsem z téhle novinky respekt. Cvičí se totiž na závěsných šátcích, tzv. hammocích. Když jsem si před časem zkoušela trénink s artistkou na šálách, odcházela jsem zničená a poněkud zahanbená, protože nestabilní látka mi nic neodpustila a já stěží zvládla jediný cvik.

Zdroj: Youtube

Na úvod lekce se nás Honza ptá na zdraví. „Hlavními kontraindikacemi jsou problémy s páteří, srůsty obratlů, osteoporóza, kardiovaskulární onemocnění, vysoký či naopak extrémně nízký krevní tlak, žaludeční vředy, kýla, infekce v oblasti hlavy, akutní zranění nebo nedávná operace,“ vypočítává zakladatel směru LeviYoga. „Platí, že pokud nemáte zdravotní omezení na jiné typy pohybových aktivit, pravděpodobně vám nebude vadit ani cvičení s hammoky,“ uzavírá. Zaskočit by vás mohlo, že cvičení není vhodné pro těhotné nebo v případě některých onemocnění očí, jako jsou zelený zákal (glaukom) a oční hypertenze. Stejně tak se nehodí jít na lekci po nedávné aplikaci botoxu. Nic z toho se nás netýká, takže jdeme na věc.

Začínáme malou rozcvičkou a důkladným protažením. S pomocí šátků a gravitace se můžeme snadno dostat do větších rozsahů a já cítím, že mi hammock pomáhá se lépe nastavit do pozic, které znám i z lekcí jógy. „První a možná nejzřetelnější výhodou LeviYogy je posilování svalů a zlepšení flexibility. Díky používání vlastní váhy těla a podpoře závěsného šátku je možné dosáhnout širšího rozsahu pohybu než při tradičních cvičeních, což přispívá ke zlepšení celkového výkonu,“ vysvětluje nám lektor. Každý cvik nám nejprve předvede a pak nás obchází a kontroluje správnost provedení. Přestože jsem od přírody spíše „tuhá“ (tedy rozhodně ne hypermobilní hadí žena), dostávám se mnohem hlouběji do pozic, aniž bych měla pocit přetažení.

Hlavním benefitem LeviYogy je uvolnění páteře (dochází k její dekompresi) a zlepšení krevního oběhu. Důvodem je množství obrácených pozic, tedy těch, při kterých visíte hlavou dolů a gravitace na tělo působí opačným směrem než za běžného provozu. „Obrácené pozice přinášejí uvolnění svalového napětí, posílení kardiovaskulárního systému a uvolnění meziobratlových prostorů. Tyto pozice také přispívají k prevenci a zmírnění křečových žil a zlepšení koncentrace,“ vysvětluje Honza Grant. Základem úspěchu je řídit se instrukcemi a věřit šátku, který skutečně unese i dvoumetrového vazouna.

Pokud s něčím bojuju, pak je to bolest v tříslech, kam se mi šátek pocitově zařezává. Přestože je šátek z měkké látky a na jiných místech mi nijak nevadí, třísla jsou chvílemi nesnesitelná. Přitom moje dvě kolegyně si visí v naprosté pohodě. „I na to je potřeba si zvyknout, na třetí lekci byste o tom už ani nevěděla. Je to vlastně další z přínosů LeviYogy – lymfatická masáž,“ osvětluje mi situaci instruktor. Z lekcí jógy vím, že mám skutečně „tuhé“ kyčle a zkrácená třísla. Postupně procvičujeme celé tělo (líbí se mi systematičnost a důkladnost lekce a zároveň pocit klidu, nikam nespěcháme, zůstáváme v pozicích dlouho) a já si na tlak látky na různé bolavé body postupně docela zvykám. Už na konci lekce je všechno mnohem příjemnější a já si můžu vyzkoušet stav beztíže hlavou dolů s nohama v pozici diamantu.

Zdroj: autorská reportáž, Honza Grant - lektor jógy