Kde se berou noční můry

Kde se berou noční můry
Sféra snů nebývá vždy tak veselá. Často přináší i naši stinnou stránku a umí ji velmi barevně, pestře a hutně vykreslit. Noční můry jsou součástí našich snů. Co nám noční můry říkají? Jak se s nimi vypořádat?

Podle snové koučky Kateřiny Andělové je skvělé se nočních můr nebát. „Noční můry přichází ve chvíli, kdy jsme připraveni zřít to, co jsme dlouho zametali pod koberec a nechtěli vidět. Může jít o různá traumata z dětství, nezpracované události z rodinné historie – něco, co zažila vaše matka nebo babička. Noční můry přináší určitá traumata, strachy a volají nás k tomu, abychom je zpracovali. A my to můžeme zpracovat buď sami, nebo s průvodcem, skrze meditace, anebo k tomu existují další techniky. Rozhodně není ostuda říct si o pomoc. Naopak,“ říká Kateřina Andělová.

 

Noční můra je často poslíček, který říká: Pozor, něco se bude dít. Když ji nezpracujeme, vědomě neuchopíme, nebudeme ji chtít vidět skrze sen, tak to pak může přijít v průběhu dne. „Když mám noční můru nebo se mi zdá něco, co je pro mě nejen noční můra, nepříjemné, tak vím, že mě to pak bude konfrontovat v denním životě,“ říká Kateřina. Rozhodně proto doporučuje noční můry nepřecházet, a naopak jim věnovat pozornost a brát je jako posly z našeho podvědomí. Vzkazy šifrované v symbolickém jazyce, které nám chtějí předat nějakou zprávu. Technik, jak se s nočními můrami vypořádat, je nepřeberné množství a každý si bude muset najít tu svoji.

 

Lucidní snění

První možností, kterou podle Kateřiny Andělové máme a na noční můry spolehlivě zabírá, je vědomé vracení se do snu a překreslení příběhu neboli lucidní snění. To podle ní není nic těžkého, jako vše je ale třeba i tuto dovednost trénovat. Vědomé navrácení se do snu má dvě části. Obě je ideální provést uprostřed noci hned poté, co vás noční můra vzbudí. „Hned po probuzení se z noční můry se snažím nejprve rozpomenout na to, co se mi vlastně zdálo. Nejprve je třeba mít přehled o tom, co se stalo. Teprve poté se do snu vracím a měním ho podle obrazu svého. Když tam mám třeba nějakého démona, který mě škrtí a mlátí, a já třeba ani nemohu použít svůj hlas, tak se tam navrátím a pracuji s tím démonem ve své síle tak, jak já bych chtěla. Někdy jde o to přijmout démona ve své lásce, ve svém srdci a stát tam s tím, že pojď, já vím, že mi nemůžeš ublížit. A někdy je to o tom se opravdu porvat. Vyhnat ho ven. Jsou různé aspekty,“ říká Kateřina.

 

Nebojte si říct o pomoc

Pokud jsou noční můry vleklé a vy nejste schopni je zvládnout sami pomocí lucidního snění ani jiné svépomocné techniky, je čas nechat si pomoct. Pomoci může terapeut, kouč nebo jiný průvodce. Rozhodně noční můry neberte na lehkou váhu a nenechávejte si je pro sebe. Nezapomínejte, jde o vzkaz vašeho podvědomí, že je třeba zpracovat nějaké trauma či emoci deroucí se na povrch. Zametání pod koberec může být v takové chvíli kontraproduktivní – riskujete, že se vám trauma, před kterým vás sen varuje, přehraje v denním životě.

 

„Výborně na noční můry fungují vhodně nasazené Bachovy esence. Ty mi v životní cestě nejvíce pomohly,“ říká Kateřina a doporučuje konzultovat jejich výběr s terapeutem. I ona si na své životní cestě prošla mnoha těžkostmi a doporučuje nevzdávat se. „Mám hodně z přátel z oblasti osobního rozvoje, takže vidím, že když na sobě pracují, tak se jim životy proměňují, a nepřestává mě to fascinovat. Když člověk neustrne a jde cestou osobního rozvoje, dějí se zázraky. Já jsem si sundala dioptrie, měla jsem tři, měla jsem vadu srdce, astma, všechny tyto i fyzické problémy jsem si uzdravila. Takže vnímám a znám spousty příběhů, kdy se lidé prací na sobě uzdravili,“ říká Kateřina.

 

Nespavost

Podobně jako noční můry nás může trápit nespavost. „Dost často to opět ukazuje na nějaké trauma, na něco, co v našem těle nebo životě špatně funguje,“ míní Kateřina. Příčiny mohou být různé. Záleží na tom, jak nespavost probíhá. Jestli už večer nemůžete usnout nebo se v noci budíte a nemůžete usnout. Zatímco první případ, kdy špatně usínáte, vypovídá o velkém nervovém vypětí ve vašem denním životě, v druhém případě pomůže, když se podíváte, v jakou hodinu se budíte, a nahlédnete do orgánových hodin. Orgánové hodiny jsou nástrojem čínské medicíny, kdy pro každou hodinu ve dne i v noci odpovídá zvýšená činnost nějakého orgánu. Pokud se nejčastěji budíte mezi 23. a 3. v noci, pravděpodobně máte přetížená játra (pomůže práce s potlačeným vztekem a úprava jídelníčku). Nedospavce mezi 3. a 7. hodinou budí plíce, tedy příliš emocí, které nemohou rozdýchat.

 

„Zároveň pozoruji v nočním buzení zajímavou souvislost s porody. Hodně žen prošlo porodním traumatem a ty se dost často skrze noc aktivují a probouzí. Když žena třeba rodila v noci nebo se při porodu stalo něco, co ji neláskyplně ovlivnilo, tak se to tam ukazuje,“ upozorňuje Kateřina Andělová. Když pak s ženami otevře téma porodu, nespavost mizí.

 

Ať už vás trápí noční můry, nebo nespavost, vyplatí se to nedávat k ledu, ale řešit. Porozumění našemu nočnímu životu a zlepšení jeho kvality může pomoct uzdravit náš denní život. A funguje to i naopak.

 

 

Poslechněte si celý rozhovor s Kateřinou Andělovou v rubrice Podcasty.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.