My chodíme do práce za podprůměrný plat, mladí vydělávají na YouTube miliony

„No jo, ty mladý dneska pořád sedí u počítače.“ Zaklínadlo všech, kterým bylo 30 let a víc. Tak v první řadě, není to už počítač, ale nejnovější typ mobilu nebo tablet. A za druhé, my se každý den rveme do práce, strhaný jako šňůrka od záchodu a mládež si mezitím „hnípáním“ na technologiích vydělá za den to, co my za rok (někdy ani to ne).
Řeč je o youtuberech a influencerech, kterým zjednodušeně stačí rozbalit krabici s botama, natočit se u toho a když mají dost followerů (Asi víte, co to je, ale pro jistotu. Jsou to obdivovatelé dotyčného, co videa sledují, dávají lajky a píší komentáře „cool boty kámo.“)
YouTube je pro mnoho lidí oblíbeným únikem, ale pro tvůrce obsahu nejpopulárnějších kanálů je to velký byznys, který jim ročně vydělává statisíce, ne-li miliony dolarů. Přestože mezi těmi nejlépe vydělávajícími a průměrnými tvůrci je velký rozdíl, mnoho z nich si umí slušně vydělat.
Kolik peněz tedy youtubeři vydělávají?
V roce 2021 byl nejlépe vydělávající hvězdou YouTube MrBeast, který si vydělal 54 milionů dolarů. Takže na naše miliarda. A jak to funguje? Průměrný youtuber si na české koruny vydělá 4 koruny za jedno zhlednutí a jejich videa mají takových zhlédnutí miliony.
Ne každý samozřejmě vystřelí do výšin, je to trochu loterie. Obecně musí mít člověk charisma, chytnout témata, která rezonují, být vtipní a používat slang typický pro danou generaci.
A jak se to má s youtubery u nás? Začínali bez jména, jen s kamerou a často v dětském pokoji. Teď je sledují statisíce fanoušků, uzavírají partnerství s globálními firmami a ročně za to inkasují miliony korun. Forbes vůbec poprvé zmapoval nejvíce vydělávající české Youtubery a streamery.
Nejúspěšnější je Vojtěch Fišar (24) alias Agraelus s příjmem půl milionu korun měsíčně. A co že to vlastně dělá. Hraje počítačové hry a živě radí ostatním, jak na to.
Možná to bude znít nespravedlivě, že někdo dře na směny za 19.000 hrubého a jiný si hraním her vydělává až dekadentní množství peněz. Berme v úvahu, že dělají práci producenta, moderátora, marketéra a spisovatele v jednom. Když udělají výraznou chybu – třeba jen jednu -, přijdou o peníze. Jsou závislí na nejistém algoritmu kanálu a uspěje jeden z tisíců. Na straně druhé, stejně jako třeba u fotbalistů, trh jejich odměny nadhodnotil.
Zdroj: autorský text