1.) Ženy za volantem

Co se stane, když se z obrovského náklaďáku vysype trochu převážené zeminy na silnici? Vyskočí z něj asi dvacetiletá blonďatá kráska, poklidí, vyšplhá zpět do kabiny a po úzké okresce pokračuje dál. My zavřeme tu dokořán otevřenou pusu a jedeme tedy taky. Že švédské ženy řídí dobře a snad vše, co jede, jsme pochopili rychle. Sedí za volantem kamionů, stavebních strojů, popelářských vozů. A samozřejmě obytňáků. Pokud proti vám jede klasický velký obytný vůz, řídí paní a pán sedí na místě spolujezdce, můžete si vsadit, že bude mít místní značku.



2.) Cyklisté v bílých županech

No opravdu, nejedná se o překlep. Téměř desetinu Švédska tvoří vodní plocha, a tak tu prakticky všude máte na dosah možnost vykoupat se, ať už v jezeře, či v moři. A místní tuto možnost hojně využívají. Obléknou si plavky a přes ně bílý župan, tak zářivě bílý, že plní rovnou funkci bezpečnostní odrazky. A na kole se dojedou vykoupat. Cestou zpět jim ve tváři hraje úsměv, který chladná voda umí tak krásně vykouzlit.



3.) Velmoc veteránů

Jezdí tu ohromující množství veteránů, zejména takzvaných amerik. V naprosto výstavním stavu, a s blížícím se víkendem jejich počet vzrůstá. Kulminuje pak v neděli, kdy je zjevně spojen s partnerským výletem. Za volantem sedí obvykle pán ve středním až vyšším věku, jehož výraz by v obrázkové encyklopedii mohl znázorňovat heslo „spokojenost“. A – promiňte mi tu nekorektnost – pokud je v autě náhodou sám, tak rovnou „blaženost“.



4.) Benzinky

Jedním směrem na čerpací stanici vjedete, natankujete, druhým směrem vyjedete. Jak jinak, ne? Tady se ale najíždí kudykoliv (doslova), a tak se často ocitnete v houfu aut, každé jiným směrem, někdy tak nepochopitelně, že v Česku už by se nadávalo a na Balkáně troubilo. Tady jsou ale všichni v klidu. Tak jsme taky.

Adamova velká cesta

Dva dospělí, malý chlapec a obytná dodávka. Jak se žije na pár metrech čtverečních v domku na kolečkách? Jak vidí země, které projíždějí?
Adamovu velkou cestu můžete sledovat na Instagramu a také Facebooku.

5.) Kulaté „lampy“ na nárazníku

Na jihu země je zaznamenáte jen občas. Cestou na sever přibývají. V Laponsku už bez nich nejezdí takřka nikdo. Velká přídavná kulatá světla, dvě, lépe tři, připevněná na předním nárazníku. Vzhledem k jasné souvislosti s výskytem výstražných značek Pozor, losi! jsme si jejich funkci snadno domysleli. A místní nám potvrdili, že jejich ostré světlo je losům nepříjemné a nevlezou potom tak snadno pod kola. I přesto zde ročně zahyne na silnicích kolem 5000 těchto nádherných obrovských zvířat. Srážka s nimi je postrachem každého řidiče, tohle dvoumetrové zvíře může vážit i přes 400 kilo!

6.) Velmoc obytných aut

Zatímco když jsme v Berouně přijeli obytňákem na náměstí, většina lidí se po nás otáčela, ve Švédsku si lidé tak maximálně zívnou. Tolik obytných aut a přívěsů jako tady jsme opravdu jinde nepotkali. V provozu, na parkovištích v obytných čtvrtích i na pozemcích rodinných domů. Není se čemu divit. Švédové tráví čas venku, jak jen to jde, a cesta z jihu na sever trvá téměř 24 hodin nepřetržité jízdy. Obytné auto tak využívají častěji než jen jednou dvakrát ročně na dovolenou. A kdo ho nemá, vozí alespoň v kufru auta srolovaný molitan na přespání. Tento způsob kempování se může zdát poněkud zvláštní, ale narazili jsme na něj také mnohokrát. Lidé přijedou k jezeru nebo moři, vykoupou se, posedí, na sklopené sedačky roztáhnou matraci a vlezou si na kutě. A nenechte se mýlit, není to kratochvíle výhradně pro mladé, potkali jsme i páry kolem šedesátky. Každopádně, pokud by vám někdo tvrdil, že z malé kompaktní tesly nemůže být auto na spaní, pošlete ho do Skandinávie.


7.) Elektromobily

A ty tesly. V Česku jsou zatím stále nepřehlédnutelnou výjimkou. Ve Švédsku už je ale téměř nestíháte počítat a v Norsku by se vám při takovém pokusu udělalo za jízdy akorát tak špatně. Tyhle dvě skandinávské země výrazně podporují nákup hybridních aut a elektromobilů, a že úspěšně, je vidět v každodenním provozu. Švédské vládní dotace vytáhly podíl těchto aut na třetinu, v Norsku potom osvobození od placení (jinak velmi vysoké) daně dokonce na 82 %, čímž se v loňském roce stalo první zemí na světě, kde se nejvíce prodávaly elektromobily. Přináší to s sebou jeden nečekaný chyták pro cyklisty nebo chodce. Tahle „čistá“ vozidla totiž za jízdy nevydávají hluk. Zjeví se vám naprosto nečekaně za zády a je proto třeba mnohem větší obezřetnosti na obou stranách. Zde poznamenávám, že ohleduplní skandinávští řidiči by mohli (nejen) ty české učit. Návrat do domácího provozu je skutečný silničně-civilizační šok.

8.) Louda s trojúhelníkem

Často tu řidič dojede velmi pomalu jedoucí auto, s trojúhelníkem vzadu. Poprvé jsme ho pokládali za porouchaný vrak a přemýšleli jsme jen, jak jej předjet. Podesáté už nám to začalo být malinko podezřelé. Skutečnost je taková, že se jedná o mladé řidiče od 16 let, kteří jsou v takzvaném soukromém výcviku pro získání řidičského průkazu. Ten může probíhat v běžném provozu, s nemilosrdným omezením rychlosti a se zaručením dospělého, který splňuje určené podmínky. To, že se tito teenageři snaží ostatním účastníkům provozu příliš nepřekážet a jezdí velmi spořádaně, bude zřejmě kombinací skandinávského smyslu pro společenskou zodpovědnost a hrozby běsnícího otce nebo matky jako jejich školitele. Promyšlené, že?

Tak zase příště!

Čím jedeme:

Expediční Weinsberg CaraBus 630 ME, obytná vestavba do dodávky Fiat Ducato s výkonem motoru 160 koní, expediční výbava instalovaná ve společnosti Hykro: solární panel, měnič napětí, zdvojená nástavbová baterie.