„Organizační porno je životní styl. Není to něco, co změníte během pár dnů a najednou budete žít úplně jiný život,“ opakuje svým čtenářkám Aneta Martinek základní myšlenku Organizačního porna v úplném závěru knihy. Rozhodně od ní nečekejte instantní návod, jak se přes noc stát jiným člověkem, ale spíš podnět, jak o věcech přemýšlet jinak a co se autorce osvědčilo při snaze skloubit práci, péči o domácnost, malé dítě i sebe sama. Přesto může kniha pomoct i těm z vás, které potřebují rady jen v něčem z toho a vůbec nepracují nebo vůbec nemají děti. Možná toho máte dokonce i víc – více zaměstnání, větší domácnost, více dětí a možná také nejste vůbec organizovaný typ. Ale i tak stojí Organizační porno za přečtení. Naučíte se v něm pár základních pravidel.

1. Pokud jste unavená a vyčerpaná, nepomůže vám žádný organizační tip na světě

Víme to všichni, ale zejména (pracující) matky mají tendenci to přehlížet: základem úspěchu je dostatek spánku, kvalitní strava a pravidelný pohyb. Přesto se to někdy může zdát sobecké či nepraktické. Raději tohle dodělám, i když už bych šla spát. Teď není čas na jídlo. Vážně mám jít cvičit a nechat děti ve školce, když bych je mohla vyzvednout dřív? To všechno je chyba a pokud nezměníte uvažování, můžete být sebeorganizovanější, ale nic moc z toho „nevytřískáte“. Kde ale vzít čas na všechno, co je potřeba? „Možná to není o tom mít všechno, co chceme. Možná je to o tom, že teď děláme věci, které jsou teď správné, teď jsou tou prioritou, děláme je ve správný čas a správným způsobem. Možná je to o tom, dělat méně věcí a nenechat na sebe působit tlak okolí a sociálních sítí, které ukazují jen špičku ledovce,“ píše Aneta Martinek hned v úvodu. Zjistěte, kolik spánku potřebujete, hlídejte si čas na jídlo, plánujte si dopředu, co kdy budete jíst, napište si napevno do diáře, kdy budete sportovat. Musíte se jednoduše „zazdrojovat“ a pak budete schopná podávat lepší výkon ve všem.

2.      Ukliďte si

Jedna z prvních kapitol nese název „Pořádek šetří energii“ –krásně shrnuje více témat knihy. Zaprvé pořádek jako takový vám usnadní život. Podle jedné z citovaných studií trávíme hledáním čehokoliv až pětinu času. Pokud se hájíte kreativním chaosem, vězte, že se v něm hůře soustředí, připravujete se o čas, protože pořád něco hledáte, nepořádek zvyšuje míru stresu a pocit zahlcení a navíc je v něm těžší prioritizovat – zdá se, že spěchá vše. Ukliďte si! Platí to pro věci, ale i pro dokumenty v počítači nebo třeba e-maily. Zkuste alespoň základní třídění mailů do složek „Vyřízeno“ a „Doručená pošta“, kde si necháte jen to, na co je nutné reagovat. Pokud vaše schránka čítá stovky mailů, přesuňte je všechny do Vyřízeno a od teď jeďte podle nových pravidel.

Zadruhé s tím také souvisí chaos v hlavě. Příliš mnoho myšlenek a úkolů, které vás mohou brzdit v tom, abyste je reálně udělala. Sepište si je a naplánujte si, kdy je splníte. Začněte těmi, které je nutné udělat v určitý čas či den. Kolem nich si pak poskládejte to, co je potřeba udělat dál. Den začínejte tím, co skutečně potřebujete vyřídit. Není totiž neobvyklé, že vás během dne něco zaskočí a vy musíte změnit plán. Pokud vás štve, že nemáte čas na důležité úkoly a doháníte je po nocích, může vám právě tahle metoda „eat the frog“ pomoci. Jakmile bude to stěžejní hotové, můžete snáz ostatní úkoly posunout na jiný den.

3.      Buďte flexibilní

Plánování a dobrá předsevzetí jsou záslužné činnosti, ale neupínejte se k nim příliš. Každý den není stejný, dokonce ani vy nejste každý den stejná. Sledujte svoje tělo, vnímejte, jak ho ovlivňuje menstruační cyklus, ale klidně i fáze měsíce či roční období. Udělejte si jasno v tom, kdy se vám nejlépe pracuje a kdy často prokrastinujete. Můžete tak zjistit, že v čase ovulace jste hypervýkonná, zatímco během menstruace se vám nic nechce, že před úplňkem špatně spíte nebo že na podzim máte depresi. Nebo čistě jen to, že ráno se nejlépe soustředíte na důležité úkoly, zato po obědě zvládnete sotva pročíst maily. Pokud můžete, plánujte si čas podle toho. Možná budete muset nejdřív přeprat svého vnitřního autistu, protože už roky zahajujete den čtením pošty, i když je to čas, kdy je váš kognitivní potenciál na špičce a hodilo by se dělat na sofistikovanějších záležitostech, ale vyplatí se to. Stejně tak pokud se vlivem okolností nevyspíte, onemocní vám dítě nebo dostanete úkol, se kterým jste nepočítala, přizpůsobte se. Po probdělé noci se nenuťte jít ráno běhat, ale klidně zůstaňte v posteli a jděte místo toho alespoň pěšky do práce. Víte, že příští úterý půjdete pozdě spát? Naplánujte si na středu méně náročný program.

4.      Pořád si připomínejte své priority

Ať už v rovině zcela obecné – na prvním místě je má rodina, pak já a pak má práce – tak ve zcela konkrétních situacích: teď dodělám tohle, abych se potom mohla věnovat jen svým dětem. Vyhněte se multitaskingu, pokud je výsledkem, že nic neděláte naplno a jste utahaná a nespokojená. Raději vyzvedněte děti později z družiny, než aby odcházely mezi prvními, ale pak jste je okřikovala, že musíte něco dodělat. „Bez schopnosti poznat, co je a není priorita, jsme v neustálém stresu, že se na nás úkoly valí a prakticky nejsme schopné je nikdy odbavit. Máme tendenci upřednostňovat úkoly, které hoří, před těmi, které jsou pro nás dlouhodobě užitečnější a důležitější,“ přemýšlí zakladatelka organizace #HolkyzMarketingu.
Neobejde se to ani bez nepopulárního odmítání druhých. Mějte na mysli, že NE může přinést i nějaké důležité ANO. Velmi často se bojíme říct někomu ne, ale když to uděláme, nic strašného se nestane. Ba dokonce pokud dokážeme odmítnout hned, uděláme to bez emocí, zatímco na pokraji zhroucení můžeme „bouchnout“. Buďte empatická a ohleduplná, ale své hranice si hlídejte. Pokud celé vaše nitro křičí NE, nikdy neříkejte ANO.

5.      Nevzdávejte se, když se nedaří

Možná vám některé metody nezaberou, ale neberte to jako důkaz, že nikdy organizovaná nebudete. Možná také budete mít na některé situace úplně minimální vliv. Možná budete naprosto zoufalá. Zkuste jiné metody nebo rovnou semafor: v kritické situace rozsviťte červenou a zastavte se, na oranžovou promyslete, co by se dalo udělat, aby vám bylo líp, na zelenou se do toho pusťte. Například jste zahlcená prací, ale zároveň musíte velmi důležitý projekt dokončit do pátku. Je středa odpoledne, ve čtvrtek máte schůzky a nestihnete nic, v pátek jste slíbila dětem vyzvednutí po obědě. Nechcete je zklamat, nevíte, co dřív, nemůžete se soustředit na práci v ruchu kanceláře. Na červenou se zastavte, najděte si klidné místo, uvařte čaj nebo kávu, na oranžovou se podívejte na to, jak by se to dalo vyřešit: práce z domu, zrušení některé ze schůzek, co kdyby děti vyzvedla babička? Na zelenou zajděte za vedením, přeložte schůzku, zavolejte babičce.

A nebojte se říct si o pomoc. „Neříkáme si o pomoc, protože nechceme být přítěží a pro mnohé z nás je to známkou toho, že něco nezvládáme nebo že selháváme. A víte co? Přesně naopak. Říct si o pomoc znamená, že víme, co chceme,“ přidává autorka na závěr Organizačního porna povzbuzení. Mimochodem v čem že je to porno? V té slasti, s jakou si budete konečně moct začít odškrtávat úkoly a končit den s čistou hlavou. Pokud navíc sama vedete podnik nebo tým, najdete v knize i spoustu praktických tipů, jak si zorganizovat chod všeho dění.

Zdroj: Aneta Martinek: Organizační porno, Audiolibrix s.r.o., 2023