Dnešní článek se týká především školáků. Jestliže vaše dítě nastupuje do 1. třídy, raději buďte s kroužky zpočátku opatrní a myslete na to, že méně znamená více. „Nemůžeme podceňovat, jak náročná může být pro dítě role školáka. I u starších dětí bychom ale měli brát v úvahu, že určité typy osobnosti mohou být z dopoledne ve škole, kde musí fungovat v rámci určitých pravidel a řádu a zároveň být v kontaktu s velkým množstvím lidí, velmi vyčerpané. Odpoledne v družině tuto sociální únavu neodstraní, právě naopak,“ upozorňuje psycholožka Šárka Miková.
Pokud má takové dítě ještě z družiny pokračovat v kroužku, může být prý extrémně přetížené. Dětem, které jsou kroužky zahlceny, může chybět čas jen pro sebe, kdy nic nemusí dělat a můžou jen tak lelkovat. „Určitě alespoň dvě odpoledne v týdnu jsou důležitá a k tomu volná sobota nebo neděle,“ radí odbornice a dodává, že šestileté dítě ještě nemusí být emočně stabilní a silné snášet nepříjemnosti, které ho v kroužku mohou potkat. „Neumí dostatečně dobře ovládat své emoce a ani se nechat ovlivnit našimi logickými argumenty, proč je dobré do kroužku dál chodit,“ vysvětluje zkušená psycholožka. „Proto se snadno může stát, že mu nemusí vyhovovat vedoucí kroužku, nebudou ho bavit aktivity nebo mu nesednou děti, které s ním kroužek navštěvují. Pokud k takové nespokojenosti u dítěte dojde, měli bychom ji brát velmi vážně a neposuzovat důvody dítěte ze svého úhlu pohledu.“
Nespecializujte dítě zbytečně brzy
I přes velkou osvětu se stále hodně dětí od útlého věku věnuje jenom jednomu druhu sportu. Začínají třeba už ve třech letech, kdy je rodiče přihlásí na hokej, tenis nebo jiný sport. Podle odborníků však raná specializace dětem škodí, protože jim neumožní všestranný rozvoj, který potřebují pro správný růst, zesílení svalové i kosterní soustavy a podporu sebevědomí. Při jednostranném zatížení se také rychleji opotřebovává pohybový aparát a může dojít k „vyhoření“. Na začátek je ideálním kroužkem třeba gymnastika nebo Sokol, kde si dítě osvojí různé cviky v rámci všestranného pohybu.
Dva kroužky týdně stačí
Organizovaný sportovní kroužek dvakrát týdně je podle odborníků pro děti do 7 let tak akorát, aby nebyly přetížené. To neznamená, že po zbytek týdne mají ležet na gauči. Jejich program by měla vyplnit jakákoliv fyzická aktivita, která by podle doporučení Světové zdravotnické organizace měla trvat aspoň 60 minut denně. „Sportovní kroužky poskytují dětem skvělé základy, zpevní tělo, posílí svalstvo a navyknou je na pohybovou rutinu. Mají proto v týdenním režimu své nezastupitelné místo. Avšak pro podporu správného vývoje a prevenci obtíží s nadváhou nebo závislosti na online světě je důležité dětem vštípit pravidlo, že pohyb je nedílnou součástí každého dne. A zde je naše rodičovská role velmi důležitá – stačí ráno vyrazit do školy dřív, ale pěšky (cestou si můžete hezky popovídat a uvidíte, že to bude nakonec středobod vašeho dne), výlety směřovat na hřiště, do lesa, parku, jezdit společně na kole nebo na kolečkových bruslích. Zkrátka najít druh pohybu, který budete rádi dělat společně,“ radí Kristýna Přibylová, zakladatelka profesionálních dětských tělocvičen Monkey´s Gym.
Berte v úvahu povahu dítěte
Při výběru sportovního kroužku berte v úvahu hlavně povahu dítěte: pokud je extrovertní, rychle překoná ostych z nového kolektivu, takže můžete zvolit jakýkoliv kroužek i mimo školní prostředí. Pokud je ale introvertní, patrně se bude těšit mnohem víc ze školou organizovaného kroužku, než když ho přihlásíte sice do vyhlášeného kroužku, ale odehrávajícího se na druhé straně města ve společnosti cizích dětí. Pokud potomek navštěvuje specializovaný trénink, třeba fotbal, nabídněte mu k jednostranné zátěži nějakou kompenzaci, která zatíží jiné svalové skupiny – například plavání.
Využijte zkušební hodiny
Výběr sportovního kroužku konzultujte vždycky s dětmi. Mluvte s nimi o tom, jaké jsou možnosti, řekněte, co by se líbilo vám, a ptejte se naopak, co by bavilo je. Konečně rozhodnutí pak učiňte společně. Někteří organizátoři sportovních kroužků umožňují vyzkoušet si zkušební hodinu zdarma. Uvidíte tak, jestli lekce dítě nadchne i to, zda se vám bude zamlouvat její náplň, vedení a celkové prostředí či atmosféra.
Zdroje: