Zelený ječmen pomůže překyselenému organismu

Zelený ječmen pomůže překyselenému organismu
Blahodárné účinky zelených výhonků ječmene využívali již staří Číňané a Egypťané. Dnes je extrakt z nich často označován za superpotravinu, a přestože jeho chuť není nijak valná, měli bychom si jej pravidelně dopřávat především tehdy, když je náš organismus vystaven dlouhodobému působení stresu, které jej překyseluje.

Kde se vzal zelený ječmen?

Jako zelený ječmen se označují mladé výhonky ječmene setého (Hordeum vulgare), které se sklízejí v době, kdy dosáhnou výšky přibližně 25 cm. Klasy tedy ještě nejsou zralé, ale rostou a vyvíjejí se a právě v tomto období obsahují nejvyšší zastoupení přírodních látek pozitivně ovlivňujících lidský organismus, jako například minerálů, vitaminů, vlákniny, stopových prvků a dalších.

Jaké látky najdeme v zeleném ječmeni?

Ne nadarmo je zelený ječmen označován za superpotravinu. Na rozdíl od běžných potravin totiž obsahuje v koncentrované podobě celou řadu prospěšných látek. Z vitaminů jde o skupiny B, C, E a K. Mezi superpotraviny jej řadí také vysoký obsah hořčíku, vápníku, draslíku či železa, tedy látek potřebných pro kvalitní metabolismus i imunitu. Kromě toho obsahuje zelený ječmen velké množství vlákniny, cholinu a barviv betakarotenu a chlorofylu, který je u rostlin nezbytný pro fotosyntézu, na lidský organismus má ale také důležitý vliv.

K čemu potřebuje člověk chlorofyl?

Chlorofyl pomáhá lidskému tělu s regenerací a zpomaluje jeho stárnutí nejen tím, že přispívá ke zvýšení množství a kvality červených krvinek, ale také stabilizuje krevní tlak a snižuje kyselost organismu, který se díky tomu snáze vypořádá s chronickými chorobami a mimo jiné i lehčeji a rychleji hubne. V neposlední řadě obsahuje zelený ječmen také téměř všechny základní aminokyseliny, tedy stavební prvky bílkovin, jež napomohou se zlepšením sportovních výkonů a podpoří srdeční činnost.

Cholin pro lepší funkci mozku

Další významnou látkou, která je obsažena v zeleném ječmeni, je cholin, respektive vitamin B8. Ten je základním stavebním prvkem acetylcholinu, což je neuromediátor zajišťující přenos signálů v mozku, který je nezbytný pro správnou koordinaci pohybů. Jeho nedostatek se může mimo jiné podílet na rozvoji Alzheimerovy choroby, proto je dobré jej začít preventivně doplňovat již ve středním věku. Kromě toho se cholin účastní také metabolismu tuků a pomáhá předcházet usazování cholesterolu. Chrání také játra před negativním působením léků, alkoholu a jiných látek. Zelený ječmen se tedy rozhodně vyplatí konzumovat pravidelně.

V jaké podobě lze zelený ječmen sehnat?

Asi nejběžnější forma je zelený prášek, který snadno rozmícháte například do nápoje anebo přisypete do ranní kaše. Vyrábí se vysušením vylisovaného kapalného extraktu z pečlivě omytých lístků mladého ječmene. Prášek seženete jak v sypké podobě, tak ve formě kapslí, které můžete jednoduše spolknout a zapít vodou. Aby se účinky zeleného ječmene na organismus projevily, je potřeba jej užívat minimálně po dobu dvou měsíců, a to pravidelně každý den. Neděste se, zvyknete si a výsledky rozhodně stojí za to.

Kdo by se měl zelenému ječmeni raději vyhnout?

Přestože tato superpotravina nemá žádné nežádoucí účinky a výborně alkalizuje organismus, někteří lidé by si na jeho konzumaci měli dávat raději pozor. Jsou jimi především ti, kteří trpí poruchou krevní srážlivosti a užívají léky na ředění krve. V zeleném ječmeni obsažený vitamin K má totiž podobné vlastnosti a mohl by pomoci krev naředit více, než je potřeba. Stejně tak by měli být opatrní onkologičtí pacienti, kteří absolvují radioterapii, tedy léčbu zaměřenou na ničení rakovinných buněk. Zelený ječmen buňky chrání a to bez výjimky. Účinky léčby by tak mohl v tomto případě snižovat.

 

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.