Zatímco novoroční odhodlání zmizí během pár dnů, jarní předsevzetí mají mnohem větší šanci na úspěch. Napomáhá tomu lepšící se počasí a prodlužující se dny, což samo o sobě mívá pozitivní vliv na naši psychiku. Ta se stává odolnější, cítíme se lépe a spíše zvládneme drobná nepohodlí.

1. Čas na skutečný reset

Využijte téhle roční doby a udělejte si z ní svůj čas na reset – zapomeňte na to, co jste sami sobě slibovali na začátku roku, ať už šlo o větší vervu při učení jazyků, přechod na zdravější stravu, nebo vytřídění za roky nashromážděných věcí, kterých se chcete zbavit. Nevyčítejte si, že jste to zase nezvládli, a dejte dohromady nový akční plán.

Naše předsevzetí se podle psychologa Tomáše Nováka totiž nenaplní proto, že jsme s ním začali na nějaké magické datum. Důležité je, že jsme skutečně odhodlaní a vnitřně přesvědčení ke změně, kterou chceme nastolit. Jaro je k tomu z výše zmíněných důvodů vhodnější než jiné části roku, ale možná pro vás konkrétně bude nejlepší léto, kdy máte nejvíc času. To už si ale musíte rozhodnout sami.

2. Běžte ven!

Kdy jindy než teď byste měli začít chodit hodně ven – svět venku jako by se probouzel z hibernace, tak se k němu připojte. Hledejte povzbuzení při pohledu na rozkvétající záhony, pozorujte ptáky, choďte na dlouhé procházky. Když už nemáte poblíž les, jděte aspoň do nějakého většího parku.

Berte to jako metaforu, podobně jako rozkvétá příroda můžete po zimě nebo po nějakém období útlumu znovu rozkvést i vy. Pohyb na čerstvém vzduchu má prokazatelné přínosy, pokud jde o naše fyzické zdraví, ale i o psychiku.

3. Potřebujete sezonní dílčí cíle

A ještě jednu věc mějte na paměti: Dávejte si realističtější cíle, něco, u čeho uvidíte výsledky třeba už během týdne nebo měsíce. Nemá smysl si slibovat, že „letos“ zhubnete patnáct kilo, místo toho si řekněte, že do konce června shodíte pět. To se dá zvládnout a zároveň si to člověk dokáže představit.

Pokud se chcete posunout dopředu ve více oblastech, i to se dá zvládnout, ale opět, rozdělte si svoje plány na postupné kroky – je to podobné jako s výše zmíněným hubnutím. Chcete přebrat domácnost a zbavit se věcí, které nepotřebujete? Naplánujte si na jeden víkend přebrání knihovny, na další – nemusí to být hned ten následující – šatník a takhle se postupně můžete probrat vším, co vám doma překáží. Zároveň si předem rozmyslete, kam věc dáte – něco nejspíše vyhodíte, jiné nabídnete charitám a podobně. Domluvte si to předem.

Při postupném plnění úkolů, které si dáváte, nehrozí, že ztratíte motivaci, naopak si ji můžete udržet i díky tomu, že se za dobře odvedenou práci budete odměňovat.

Tip navíc: 10 minut denně jen pro vás

Nevypadá to jako mnoho času, ale vyplatí se to. Důležité je, abyste si tento čas skutečně našli, a to denně. Věnujte jej skutečně sobě, ale ne že budete prokrastinovat u mobilu. Vhodné je například:

  • Krátký odpočinek vleže, při kterém můžete meditovat nebo se zaměřit na dýchání
  • Krátký telefonát přátelům
  • Psaní do deníku
  • Poslech oblíbeného podcastu
  • Krátká svižná procházka
  • Sezení na lavičce pod stromem cestou z práce

Může to být zkrátka cokoli, důležité je, abyste byli jen sami se sebou a nikdo vás nerušil.

Zdroj:

https://www.spoonfulofcomfort.com/blog/6-self-care-tips-to-help-you-blossom-this-spring/
https://hollybeetells.com/5-reasons-spring-is-the-best-time-for-self-improvement/