Premium obsah

Menopauza: zmírněte projevy

Menopauza: zmírněte projevy
Období menopauzy u mnohých žen provází výkyvy nálad a emocí, kdy máme pocit, že nám energie ubývá. Hormonální změny s sebou přináší změny i na základě tělesných projevů. Ovlivňují kvalitu vlasů, nehtů, kůže, kostí i svalů, tvar postavy. Máme pro vás doporučení, jak se vrátit v čase zpět a zmírnit projevy menopauzy pomocí vhodného cvičení, jógy i meditace.  

Každá jsme jiná, podle převahy hormonů lze rozlišit i tři základní typy žen – hruška (převaha estrogenu), jablko (převaha progesteronu) a obdélníková postava (převaha testosteronu). Každý z typů má jiné tělesné i charakterové dispozice. Možná není hned třeba si běžet nechat udělat hormonální profil, ale vysledovat „skóre“ našich hormonů dle vnějších znaků na našeho důmyslně postaveného „chrámu“, našeho těla.


1. Typ hruška

Převaha estrogenu.


První příznaky menopauzy se dostavují obvykle až kolem 55. roku.


Nejrozšířenější typ – patří sem 50 % žen. Mají malá nebo střední prsa, štíhlý pas, širší, oblá stehna, hezky tvarované hýždě. S přibývajícím věkem přibírají v oblasti boků a hýždí. Viditelný je projev celulitidy, otoky nohou, sklony k modřinám. Lze formovat posilovacím tréninkem.


Charakter: Jsou starostlivé, empatické, ochotné, mírné, trpělivé a přizpůsobivé. Raději pracují v týmu. Pomáhají, pečují o domácnost i o druhé. Dobré matky, které chrání svoje děti. V případě dysbalance může docházet ke kolísavým náladám, frustraci, vzteku a podrážděnosti. Dračice.


Vhodná cvičení: Stojné pozice a zapojení a posílení hlavně dolních končetin, všechny typy bojovníků a přiměřený vytrvalostní trénink. Různé formy meditací a relaxačních technik, kterými může být i pletení nebo plení záhonů.


2. Typ jablko

Převaha progesteronu.


První změny přicházejí už kolem 45. roku.


Patří sem asi 30 % žen. Mají úzký pas, úzký hrudník i pánev. Skoro žádný zadek. Štíhlé jsou jak ve stehnech, tak ramenou a pažích. Pokud přibírají, tak rovnoměrně – v ramenou, prsou, bříšku, bocích i ve stehnech. Často se u nich brzy objevují vrásky.


Charakter: Vytrvalé, výkonné, vyrovnané, dobře se učí. Snesou velkou zátěž. Dokážou se velmi dobře regenerovat. Často se u nich projevuje únavový syndrom. Regenerace a potřeba odpočinku je na prvním místě. Hormonální dysbalance se projevují dlouhodobě špatnou náladou – úzkostmi a depresemi.

Vhodná cvičení: Zapojovat tělo rovnoměrně, jak dolní, tak horní končetiny, statické pozice, zkruty, aby se neusazoval vnitřní tuk v oblasti bříška, který není zdravý. Vhodný je cílený vytrvalostní trénink s posilováním a jóga. Meditace všímavosti pro zklidnění.

3. Typ obdélník

Převaha testosteronu.

Období menopauzy se projevuje kolem 50. roku.


Tyto ženy se vyznačují chlapeckou postavou atletického typu. Mají úzké boky, malé hýždě, štíhlá stehna, široká ramena. Svaly lze snadno tvarovat. Pokud přibírá, tak v oblasti bříška.


Charakter: Nezávislé typy. Převaha testosteronu podporuje urputnost, bojovnost, velkou touhu po úspěchu, výkonu, dosažení cílů. Velká zodpovědnost, sebevědomí a nezávislost. Neústupnost a urputnost z nich dělá dobré ředitelky, manažerky. Často a rády plují i proti proudu. Jsou velmi výkonné. Často i náruživé a nebojí se to dát najevo. V případě dysbalance mohou být agresivní.


Vhodná cvičení: Zkruty, rotace, pozice, které otevírají hrudník, dechové techniky typu bastrika, kdy dochází k masážím vnitřních orgánů a odbourání vnitřního tuku. Dělají jim dobře různé typy meditačních a dechových technik a vše, co podpoří psychickou rovinu a kompenzuje výkon, který podávají během dne. Doporučení: zůstávejte v pozicích déle. Vyzkoušejte pomalé styly jógy, jako jin jóga nebo restorativní jóga. V období menopauzy se u nich nezřídka objevuje hypofunkce štítné žlázy, což často vede k celkovému ztučnění na úkor svalové hmoty, je vhodné kompenzovat i různými druhy posilování.

Zdroj: speciál Kondice Menopauza

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.