Jídlo podle ájurvédy: Připravte se na zimu

Připravte se na zimu díky ajurvdské stravě
Naše schopnost trávit potravu je podle ájurvédy stejně důležitá jako to, co vkládáme do úst. Přizvěte do hry dary přírody, nešetřete voňavým kořením. Nastartujte trávení, posílíte imunitu a trpět hlady přitom rozhodně nebudete.  
Vyzkoušejte si členství videoportálu
Kondice na 14 dní zdarma!
Získejte přístup k odborným článkům a cvičebním lekcím, které zvládnete v bezpečí domova.

Agní – ájurvédské označení pro schopnost trávení – je nezbytnou podmínkou pro výstavbu tkání z živin. Z nestrávené potravy se tělo nejen nevyživí, ale zbytky jídla ho zatíží a oslabí jeho imunitu. Trávicí oheň agní tak určuje nejen míru naší energie, vyzařování a síly, ale i zdraví a délku života. Dobře fungující agní se ohlásí dvakrát až třikrát denně zdravým hladem a pravidelným trávením. Když nedržíme správně půst nebo detoxikační kúru, má agní tendenci se utlumit.

To znamená, že místo toho, abychom tělo očistili, narušíme rovnováhu trávicího systému a zchladíme ho. V důsledku toho pak začneme zadržovat vodu a zatížíme ledviny a slezinu, tedy orgány, které hrají důležitou roli při přeměně energie z jídla. Trávicí oheň agní má totiž rád teplou stravu třikrát denně.

Výživa pro slezinu

Na podzim je ideální čas začít zase tepelně upravovat stravu. „Tělo má tendenci chladnout a je třeba ho jídlem zahřát, uklidnit a uzemnit. K tomu nám pomáhá sladká chuť. Kromě ní si můžeme dopřát i více té slané nebo kyselé. Z koření pomůže kardamom,“ radí odbornice na ájurvédskou dietetiku Magdalena Vargová. Po létě, kdy vše překypovalo energií, se energie pozvolna zklidňuje a stahuje dolů. I my bychom měli zpomalit a zklidnit se. Na emoční rovině vzpomínáme na léto, jsme trochu nostalgičtí a možná i úzkostliví. Tyto emoce mají původ v žaludku a slezině. „Slezinu vyživíme vším, co má sladkou chuť – vařené obiloviny a kořenová zelenina, dýně, mrkev, batáty, podušené zelí a ovoce…“ vyjmenovává Vargová. Na odlehčení a zároveň posílení trávení pak doporučuje zařadit kičadi, což je tradiční ájurvédské postní jídlo, přiipravené ze stejného poměru mungo fazolek a celozrnné basmati rýže a ochucené vyváženou kombinací koření. Kičadi vám dodá potřebné množství energie a nezatíží. Na podzim se skvěle hodí i kvašená zelenina (kysané zelí, kimči), která nejen výborně povzbudí vaše trávení, ale zároven zlepší i imunitu.

Jak na to?

Recepty nejsou nijak komplikované, je na ně potřeba jen pár ingrediencí a hojnost koření, které jídlům dodá tu správnou chuť i léčebné účinky. Pro správnou přípravu je ale potřeba osvojit si několik návyků. Večer před spaním nezapomeňte namočit luštěniny a celá zrna na následující den. Vybírejte čerstvé ingredience té nejlepší dostupné kvality – zeleninu a ovoce od lokálních zemědělců, kvalitní tuky jako ghí či nerafinované rostlinné oleje. Extra panenský olivový používejte na závěr k dochucení.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.