Kde se bere jarní únava?

Její příčinou je zejména oslabení imunity, které je v zimě kvůli nedostatku slunečního záření, a tedy i nižšímu přísunu vitaminu D obvyklé. V zimě obecně více jíme, čímž zatěžujeme trávicí trakt, méně se hýbeme a méně chodíme ven. Častější pobyt ve vytopené místnosti, infekční choroby, nedostatek spánku, pracovní stres, ale i případná chronická onemocnění, jako například cukrovka, potíže se štítnou žlázou a další mohou vést k únavě, která přetrvává dlouhodobě a přejde taktéž do chronického stadia. Chronický únavový syndrom je dokonce jednou z běžně diagnostikovaných chorob, kterou trpí rok od roku více lidí. Nenechte svoji jarní únavu přejít až do tohoto stavu a obnovte síly svého těla pomocí bylinek.

Adaptogeny začněte užívat co nejdříve

Ideálně již na konci zimy. Adaptogeny jsou totiž látky přírodního původu, které pomáhají tělu snáze a rychleji se přizpůsobit měnícím se životním podmínkám a okolnostem. Vlivem jejich užívání budete nejen snáze čelit jarní únavě, ale také si lépe poradíte s dlouhodobým stresem a vysokou fyzickou i psychickou zátěží. Mezi nejznámější a nejdostupnější přírodní adaptogeny patří echinacea, ženšen anebo guarana. Dopřát si můžete i houbu reishi či klanoprašku. Výběr je opravdu velký. Pro ty, kteří nemají dostatek času na přípravu posilujících bylinných čajů, existuje i možnost pořídit si kapsle plněné práškem z konkrétní bylinky. Ty můžete mít při sobě neustále a dopřát si svoji porci energie i v práci či na cestách.

Detoxikací úspěšně proti atace únavy

Aby vás jarní únava v příštím roce nezaskočila ve stejné intenzitě jako v tom letošním, vsaďte na pravidelné užívání bylinek s detoxikačními účinky. Ty spočívají v podpoře krevního a lymfatického oběhu a díky tomu vedou k rychlejšímu odbourávání toxinů i dalších odpadních látek z organismu. Největší sílu mají tyto bylinky právě na jaře. Jde o kopřivu, sedmikrásku anebo smetanku lékařskou. Zatímco v případě kopřivy či sedmikrásky je nejvhodnější příprava čaje z listů či květů, u smetanky se zajímejte o její kořen, který obsahuje nejvíce saponinů, jež pomáhají mimo jiné čistit cévy. Z bylinek, které u nás nerostou, mají detoxikační účinky například vilcacora neboli kočičí dráp, juka či kudzu.

Pomozte tělu nakopnout imunitu

K ruce si na to můžete vzít bylinky s vysokým obsahem minerálů a vitaminů především skupiny C. Z těch, které si lze snadno vypěstovat, můžete vsadit na rakytník řešetlákový, což je keř produkující drobné oranžové plody obsahující až dvacetkrát více vitaminu C než pomeranče. Ty vám pomohou nejen s posílením imunity, ale také se zvýšením výkonnosti a celkovým ozdravením zimou oslabeného organismu. Připravit si můžete třeba výbornou šťávu z rakytníku, která vám v zimě pomůže bojovat s chřipkou i nachlazením a předcházet infekcím. Z potravin, které můžete konzumovat po celý rok, pomůže s posílením imunity také houba hlíva ústřičná. Vysoký obsah vitaminu C najdete ale i v šípcích. Z těch si ale vyrobte raději marmeládu, v níž se zachová více živin než v případě sušených plodů.

Dodržujte pravidelný režim

Aby na vás jarní únava nemohla, je potřeba se kromě podpůrných bylinných prostředků zaměřit také na dostatečné množství spánku, pohybu na čerstvém vzduchu a příjem tekutin, zejména čisté vody. Tu můžete střídat s různými ovocnými či zeleninovými šťávami či čaji a minerálními vodami a dopřát svému tělu širokou škálu živin a vitaminů, díky nimž se snáze popere s nástrahami moderní doby.