Tajemství věčného zdraví a mládí: Pět Tibeťanů

Pět Tibeťanů je skvělé cvičení na páteř.
Zdroj: Jacob Lund / Shutterstock.com
Staré tajemství himálajských údolí působí zázraky. Ve třicátých letech minulého století napsal Peter Kelder svou nyní už proslulou publikaci obsahující pět prastarých tibetských ritů, které jsou prý klíčem k udržení mládí, zdraví a vitality. Toto cvičení se od té doby rozšířilo po celém západním světě jako Pět Tibeťanů.

Tajemství je prosté. Cvičení harmonizuje čakry a vrací pružnost páteři. Východní medicína hovoří o čakrách – energetických centrech procházejících podél páteře –, které slouží jako transformátory životní energie (prány) v těle. Každá čakra vyživuje pránou s ní spojené orgány, ale má vliv i na psychiku, náladu a celkovou vitalitu. Dnes víme, že čakry odpovídají endokrinnímu systému v západní medicíně. A je také známo, že jak stárneme, hormonální žlázy se dostávají do nerovnováhy: některé jsou přestimulované, což vede k jejich vyčerpání, jiné jsou naopak málo aktivní, což vede ke stagnaci. Zdraví endokrinních žláz je přitom klíčové – mají na starosti regulaci všech tělesných funkcí.

Jak cvičit?

Jednoznačnou výhodou Pěti Tibeťanů je, že praxe není náročná na čas. „Když nemáte čas zacvičit si ráno plnohodnotnou jógovou praxi, zacvičte si Pět Tibeťanů,“ radí jogínka Zuzka Klingrová. Stejně jako v józe se však při jejich provádění nikdy nenamáhejte a nepřepínejte.

Cvičte pomalu, nikam nespěchejte, cvičení je vhodné jako vaše praxe mindfullness, tedy všímavosti k sobě samému. „Nejde o pořadové cvičení, které odcvičíte s hlavou plnou myšlenek a plánů na nový den bez pozornosti k vlastnímu tělu,“ říká Zuzka Klingrová.

Začněte pár opakováními každého cviku a počet postupně navyšujte až k finálnímu počtu opakování 21. Maximální počet vám zabere 10 minut před snídaní. Nejlepší je cvičit nalačno.

Při provádění dejte pozor na správné technické provedení cviků. „Zvláště čtvrtý a pátý Tibeťan je už docela technicky náročný,“ upozorňuje Zuzana Klingrová. „Na rozdíl od jógy, kdy pozici zaujmete a máte čas ji opravovat, tady to kvůli opakování nejde. U točení je zase důležité, abyste necvičili přes motání hlavy.“

Limity

„Cvičení sice harmonizuje čakry a pomáhá navracet pružnost páteři, ale rozhodně nenahradí jógovou praxi,“ upozorňuje lektorka jógy Zuzka Klingrová. „Je to fajn rozcvička. Naprosté minimum, co pro sebe člověk může udělat,“ dodává.

Pět Tibeťanů ale není vhodných pro všechny. „Lidé s roztroušenou sklerózou, Parkinsonovou chorobou, těhotné. Máte-li problémy se srdcem, jste-li po operaci vnitřních orgánů, do 6 měsíců po operaci necvičte. Rovněž bych cvičení nedoporučila ájurvédské konstituci s převahou váty – v sestavě je hodně pohybu, a toho má váta příliš,“ radí Zuzka Klingrová.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.