Jakou jógu cvičit na podzim

Jóga na podzim - co cvičit
Zdroj: S.Myshkovsky / Kondice.cz
Podzim je obdobím ájurvédské dóši váty. Počasí je sušší, chladné, větrné a přináší výkyvy. Váta vyžaduje péči, teplo a hýčkání. Zkuste zpomalit a věnovat se sobě – každý den alespoň pár minut věnujte jógové praxi. 
Vyzkoušejte si členství videoportálu
Kondice na 14 dní zdarma!
Získejte přístup k odborným článkům a cvičebním lekcím, které zvládnete v bezpečí domova.

Po náročném letním období, kdy jsme byli na vrcholu naší aktivity, přichází chladnější dny, ve kterých se příroda i my připravujeme na zimu. Namístě je zpomalit a uklidit v sobě. Vhodně zvolené ásany (pozice), pránajáma (dechové techniky) a meditace nám s tím mohou pomoci. 
 
Ve své každodenní praxi hledejte řád a stabilitu. Ta vám pomůže ten samý pocit pak přenést i do života mimo podložku. Zkuste se své praxi věnovat každý den ve stejném čase. „Ideální čas je mezi šestou a desátou hodinou ranní a pak mezi šestou a desátou hodinou večerní. Zvolte pomalejší a klidnější, klidně i silovější aktivity,“ radí lektorka jógy Zuzana Klingrová.  
 
Váta je rychlá a těkavá, proto je třeba ji zklidňovat a zpomalovat. Na dynamické styly jógy, při kterých se zapotíte, nyní zapomeňte. Spíše než na výkon se na jógamatce zaměřte na prožitek. Vhodná je spíše pomalá jóga, jin jóga nebo restorativní jóga.  
 

Jóga pro podzimní harmonie: Zuzka KlingrováZdroj: Kondice.cz

Jógu pro podzimní harmonii si můžete zacvičit zde

Co cvičit?  

Na úvod lekce nezapomeňte na zahřátí a přípravu kloubů – ideální je kroužení v zápěstí, loktech, kotnících a kolenou. Zařaďte také jemné a pomalé uvolnění páteře, kdy se v rytmu dechu střídá pozice kočky a krávy. 
 
Na zahřátí praktikujte jemný pozdrav slunci nebo pozdrav měsíci. 
 
V pozicích se zaměřte na pocit spojení se zemí. Pevnost, sílu a stabilitu rozvíjejí tyto pozice: 
 
Bojovník I 
Bojovník II 
Bojovník III 
Hora 
Židle 
Strom 
 
S příchodem chladnějších dní se naše tělo zpomalilo a bojuje s odpadními látkami, které se v těle nahromadily přes léto. Ty nyní zatěžují především lymfatický systém a játra. Můžeme pak cítit vztek, naštvanost, agresivitu, hněv nebo zlost. Naši očistu podpoří zvláště rotace. Tím, že vytvářejí teplo a masírují naše vnitřní orgány, stimulují náš metabolismus (agní) a doslova spalují odpadní látky a nečistoty v nás. Uklízí tak v našem těle a připravují nás na příchod zimy.  
 
Rotace kombinujte s pozicemi, které jemně masírují lymfatický systém a uvolňují oblast třísel: 
 
Trojúhelník 
Pozice půlměsíce 
Předklony a úklony vsedě 
 
Pro zklidnění mysli a harmonizaci váty jsou vhodné předklony a pevné spojení pánve se zemí: 
 
Kleště 
Hrdina 
Dítě 
Mrtvola 
Krokodýl 
 
Pro harmonizaci váty můžete během lekce použít nádech nosem a výdech pusou, který přináší pocit stability, jistoty a spojení se zemí. „Z dechových technik je právě nyní ideální zařadit kapálabháti, která vás prohřeje. Teplo a vitalitu probouzí také nádech a výdech pravou nosní dírkou, ten také stimuluje trávení, metabolismus a zbavuje únavy,“ radí Zuzka. A nikdy nezapomínejte na závěrečnou relaxaci.  
 

Podzimní lekce jógy vedená Zuzkou Klingrovou.Zdroj: Kondice.cz

Naučte tělo dodržovat řád, podzimní lekci jógy si můžete zacvičit na tomto odkazu.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.