Jóga nebo pilates. Jakou lekci vybrat?

Jóga nebo Pilates -co zvolit?
Jóga a pilates bývají ve fitness studiích házeny do jednoho pytle. Přestože v obou případech budete jak posilovat, tak protahovat svaly, každé cvičení vychází z jiné filozofie a přináší i odlišné benefity.  
Vyzkoušejte si členství videoportálu
Kondice na 14 dní zdarma!
Získejte přístup k odborným článkům a cvičebním lekcím, které zvládnete v bezpečí domova.

Uvažujete, že s jógou nebo pilates začnete? Pak byste měli vědět, co dobrého vám obě aktivity mohou přinést. 

Co je pilates? 
 

Tuto cvičební metodu vyvinul Joseph H. Pilates v polovině dvacátých let minulého století. Sestavil soubor cviků pro posílení, pohyblivost a kontrolu těla. Veškerý pohyb v pilates vychází ze stabilního středu (core) do všech periferních částí těla.

Hlavním cílem pilates je tělo zpevnit, posílit a zachovat přirozenou pohyblivost. Vede ke správnému držení těla, pomáhá od bolestí zad a kloubů, protahuje přetížené partie těla, posiluje ochablé nebo opomíjené svaly, jako třeba pánevní dno.  
 

Hlavní benefity pilates 
 

vede ke správnému držení těla 
pomáhá od bolesti kloubů 
protahuje přetížené partie těla a posiluje ochablé, opomíjené svaly 
posiluje hluboké břišní a zádové svaly (core) 
posiluje pánevní dno (výborné pro ženy po porodu a všechny, kdo trpí inkontinencí)  
jde o technicky nenáročné cvičení 
 
Když necvičíte moc často, zvolte pilates. Prohřeje svaly a posílí celé tělo. Ačkoli se jóga jeví přístupnější pro nováčky, pilates byl původně vyvinut pro lidi, kteří se zotavují ze zranění a jiných neduhů. Důraz je kladen na posílení středu těla, což je potřebné pro každého, kdo začíná s jakýmkoli typem sportu. 

Zacvičte si lekci pilates zaměřenou na břišní svaly. 

Helena Čechurová - pilatesZdroj: Kondice.cz
 
Zacvičte si lekci pilates s Helenou Čechurovou, najdete ji zde


  
Co je jóga? 
 

Jóga má svůj původ v Indii, proto jsou názvy pozic v sánskrtu – starobylém indickém jazyce. Jde o jedinečnou praxi, která má za cíl harmonizovat tělo a mysl. Cílem je dosáhnout klidnějšího stavu mysli skrze praxi pozic (ásan), dechových technik (pránajámy), tělesných zámků (bandhy) a meditace. Jóga vyžaduje správné technické provedení a každodenní praxi (i pár minut na podložce se počítá). Jde tak vlastně o životní filozofii, přístup k životu, který kultivuje nejen tělo, ale i mysl.  


 
Hlavní benefity jógy 
 

zvýšíte pružnost, ohebnost těla bez ohledu na věk 
zpevníte svaly, které běžná cvičení opomíjejí, díky tomu dojde ke zpevnění celého těla 
posílíte hluboké svaly v oblasti břicha, čímž zlepšíte držení těla 
zlepšíte koordinaci a rovnováhu 
v ásanách rozproudíte krev, vodu i lymfu, stimulujete také činnost metabolismu a všech orgánů v těle a tím pomáháte detoxikaci 
dechová cvičení a meditace účinně zmírňují stres (uvádějí do rovnováhy sympatický a parasympatický nervový systém), vyrovnávají činnost mozku a srdce 
 
Když se chcete uklidnit, zrelaxovat tělo i mysl, zajděte si na jógu. Jedním z nejdůležitějších benefitů, které může jóga poskytnout, je zlepšení psychické odolnosti. Jógové ásany (pozice), které budete cvičit, tělo nachystají na závěrečnou meditaci, která funguje jako důležitá součást psychické hygieny. 

Zacvičte si Jógu pro zklidnění mysli.

Zuzana Klingrová - Kondice.czZdroj: Kondice.cz
Lekci najdete tady.  


 
 
 
 

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.