Je běhání dobrý nápad?

Je běhání dobrý nápad? Dozvíte se v elektronickém speciálu časopisu Kondice.
Taky máte pocit, že všichni kolem běhají? Kdo nezačal loni, nazul kecky letos. Běžecký boom trvá už několik let a zřejmě ještě bude. Říká se, že běh je pro každého, to je ale velký omyl. Pojďte zjistit, jestli je to dobrý nápad právě pro vás. 
Vyzkoušejte si členství videoportálu
Kondice na 14 dní zdarma!
Získejte přístup k odborným článkům a cvičebním lekcím, které zvládnete v bezpečí domova.

Tak zaprvé: pokud chcete vyběhnout jen proto, že závidíte kamarádce endorfiny po každém jejím "morning runu" zvěčněném na instagramu, tak radíme opatrnost. Pravděpodobně byste u běhu dlouho nevydržela, ono na něm zas tolik romantiky není.  

Promyslete si, proč chcete vyběhnout. "Sepište si to a klidně si papírek se svou motivací přilípněte na lednici nebo nástěnku," radí trenérka a běžecká expertka Kondice Eva Podroužek Fryšarová. Zmiňuje, že ženy nejčastěji touží shodit pár přebytečných kilogramů a vytvarovat postavu. "Často se také objevuje potřeba odreagování od pracovního a rodinného koloběhu, touha být v přírodě. Nebo přání zapadnout do skupiny podobně laděných kamarádek," vypočítává Eva. Všechny cíle jsou legitimní, ale je potřeba zůstat nohama na zemi a myslet realisticky. Je fajn si jako první cíl stanovit nějaký závod, byť  covid zasáhl do závodního kalendáře velmi drasticky. Jsou borci, co s měsíční přípravou uběhnou půlmaraton, ale rovnou říkáme, že to není dobrý nápad. Lepší je začínat "pětkou", případně "desítkou". Zklamání z nepovedených závodů bývají bolavá. "Neúspěch by vás pak mohl nadobro odradit," upozorňuje Eva v běžeckém speciálu Kondice

Čas, nikoli kilometry 

Radí proto začít zvolna a bez velkých očekávání. Ze své zkušenosti ví, že spousta zájemců o běh to vzdá hned po prvním kilometru. Jen proto, že si špatně rozložili síly a přepálili tempo. Je normální, že při prvních pokusech budete zápasit s dechem a tuhnoucíma nohama. Ale kouzelné na běhu je, že pokud to budete dělat poctivě a zároveň uvážlivě, každý další pokus bude o něco málo lepší. Máte-li horkou hlavu a jste zvyklí mít "všechno a hned", asi budete trpět. Na začátku je lepší pracovat s časem než s uběhnutými kilometry. Vydržíte v pohybu dvacet minut? Super! Příště už to bude dvacet pět. 
Pro běžce-začátečníky se doporučuje měkký terén. Je lepší park nebo les, asfalt příliš namáhá pohybový aparát, což by mohlo zpomalit váš běžecký start. Je dobré začít běhat v blízkosti bydliště a mít možnost střídat lokality, abyste se neunudili hned po třetím tréninku. 

Další tipy, jak začít běhat a zlepšovat se, najdete v našem elektronickém speciálu
 

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.