E-kola i e-koloběžky nabízejí příjemnou jízdu s minimem námahy. Nic však není zadarmo, a tak se za pohodovou jízdou skrývají i některé nástrahy.

Nevybrala zatáčku

Přesvědčila se o tom například nedávno starší paní v Děčíně, která nezvládla zatáčku a záchranáři ji museli se středně těžkými zraněními vrtulníkem dopravit do nemocnice.

Jak je možné, že žena, která nejspíš na koloběžce poprvé stanula jako malé dítě, najednou tu elektrickou nezvládla? Důvody mohou být dva: za prvé je e-koloběžka těžší než běžná koloběžka, za druhé má vzhledem k baterii a motorku jinde umístěné těžiště. Důležité je proto si její jízdní vlastnosti předem dobře vyzkoušet, než se vydáme na delší cesty.

A jak jsme na tom s počtem nehod těchto vozítek, která jsou pro mnoho lidí až příliš nová a těžko ovladatelná? To je nejasné: e-stroje s nejvyšší rychlostí do 25 km/h jsou totiž považovány za jízdní kola a žádná zvláštní statistika jejich nehod se nevede. Jen občas se objeví zpráva, pokud jde o těžkou havárii.

Do basy?

Když si kupujeme e-koloběžku (na rozdíl od e-kola je poháněna buď vaší silou, nebo elektřinou – oba pohony se nedají spojovat), měli bychom se také ujistit, o jaký stroj se přesně jedná.

Řada lidí totiž tohle vozítko stále považuje víceméně za dětskou hračku, přestože bývá schopné z kopce jet třeba i padesátikilometrovou rychlostí. U elektrických koloběžek i kol platí, že pokud mají z továrny namontovaný motor, nesmí jeho výkon přesahovat 250 W a nejvyšší konstrukční rychlost 25 km/h (v případě jejího překročení by se měl motor automaticky vypnout).

Tento druh informací zřejmě nedoputoval k 55letému muži z Mutějovic, kterého po půlnoci zastavila policejní hlídka na výkonné e-koloběžce Highway Chopper. Soud mu zakázal řízení motorových vozidel až do roku 2022, on se však prý domníval, že jeho elektrický stroj mezi motorová vozidla nepatří. Jenže silnější typy ano, pro jízdu na nich je dokonce třeba řidičské oprávnění skupiny B nebo AM. To noční jezdec samozřejmě neměl, a teď mu kvůli projížďce hrozí až dva roky vězení.

Rychle do maléru

Mnoho lidí si pořád myslí, že e-koloběžka je vlastně jen taková zábavná věcička. Leč není tomu tak: zákon praví, že při provozu na pozemních komunikacích se na koloběžkyv vztahují stejná pravidla jako na bicykly; a to se týká i jejich elektrických verzí. Připomeňme si aspoň pár hlavních pravidel.

  • Jezdit mimo silnici či cyklistům vyhrazené stezky a jízdní pruhy – tedy hlavně na chodníku – smějí pouze děti ve věku do 10 let.
  • Cyklisté do 18 let musí mít při jízdě na hlavě přilbu.
  • Před jízdou i během ní je zakázáno požívat alkohol.
  • Vozítko musí mít odrazky a nezávislé účinné brzdy.
  • Na koloběžkách nesmí jet dva lidé najednou.

Legislativa týkající se e-kol a e-koloběžek je pořád dost složitá, takže je dobré se při nákupu nového stroje poradit s prodejcem. Měl by to ovšem být člověk seriózní, nikoli jeden z těch podnikavců, kteří zatraktivňují svůj tovar tím, že ho prodávají takzvaně čipnutý. To znamená, že stroj nemá funkční omezovač rychlosti a klidně vás po rovině může vézt rychlostí i přes 40 km/h (záleží na vaší váze). To sice může být chvíli příjemné, ale je to hodně nebezpečné. Stroj, který na tuto rychlost není stavěný, se může chovat třeba při kontaktu s dírou ve vozovce nepředvídatelně.

Na „čipnutou“ e-koloběžku právo pohlíží jako na dopravní prostředek vyšší kategorie a požaduje k jeho provozu řidičské oprávnění a registraci i povinné pojištění vozidla. Pokud nic z toho nemáte a nedejbože se třeba ještě zapletete jako viník do těžké havárie, můžete třeba škodu splácet do konce života.

Jaká pojistka platí?

Další velkou nepříjemnost můžete zažít, když vám e-stroj ukradnou. Domnívali jste se, že takové škody pokryje pojištění domácnosti? Omyl – vaše e-vozítko může patřit do kategorie motorových vozidel, která je třeba pojišťovat jinak. Neznalost předpisů neomlouvá, takže byste se při nákupu měli ujistit, co vlastně přesně kupujete...

Obdobná pravidla se vztahují i na vozítka se spalovacím motorem, ať už továrním, nebo dodatečně namontovaným. A aby to nebylo jednoduché, například mopedy uvedené do provozu před rokem 2001 ještě registraci nepodléhají, ty „mladší“ už ano.

Do kategorie motocyklů vyžadujících řidičský průkaz aj. nepatří ještě vozidla určená výhradně k soutěžním účelům s konstrukční rychlostí nepřekračující 6 km/h, segwaye apod. – přesné specifikace najdete v Nařízení Evropského parlamentu č. 168/2013. Vyplatí se do něj nahlédnout, než se rozhodnete pro koupi vysněného stroje…

Autor: Ivo Bartík

Zdroje: autorský článek, https://eur-lex.europa.eu/CS/legal-content/summary/type-approval-and-market-surveillance-requirements-for-motorbikes-mopeds-and-quads-in-the-eu.html