Běhání: Nejčastější mýty

360862664
Vědění je předpokladem úspěchu. A překvapivě to platí i pro běžecký trénink. Nenechte mýty a polopravdy, které o běhání kolují, narušit váš výkon. Zjistěte, v čem běžci nejčastěji tápou, a jděte na svou přípravu chytře!

Běháním na lačno zhubnu

Není pravda, že během na lačno bude každý z nás hubnout. V našem organismu fungují některé zákonitosti, které je třeba respektovat. Po nočním lačnění máme nižší hladinu jaterního glykogenu, jehož hlavním úkolem je zásobovat glukózou mozek. Pokud jsme předchozí den kvalitně jedli (zvlášť po tréninku) a máme doplněný svalový glykogen, neměli bychom mít s během na lačno problém. Běh na lačno v aerobní zóně využívají hlavně zkušenější běžci, kteří mají aerobní vytrvalost již vybudovanou a také mají stálou hladinu svalového glykogenu. V tomto případě pak v nízké intenzitě na lačno pálí převážně tuky. Předpokladem je pohybová aktivita alespoň v délce 30 minut v nízké intenzitě zhruba na úrovni 60 % vaší max. TF.

Pokud ovšem nemáte vybudovanou aerobní vytrvalost a rovnou se dostanete do anaerobní zóny, vyznačující se vysokými tepy, spotřebovává vaše tělo energii z pohotovostních zásob glukózy v krvi, které jsou omezené.  Na energii z tuků si vůbec nesáhnete. Takže nejen, že nebudete hubnout, ale můžete se dostat do hypoglykemického stavu, což pocítíte jako celkovou slabost, rozklepanost a nevolnost. Jediným řešením pak je co nejrychleji do sebe dostat energii v podobě rychlých cukrů. Riziko hypoglykemie nastává také po večerním pití alkoholu. Pravděpodobně totiž budete dehydratovaní a v důsledku konzumace alkoholu bude vychýlena rovnováha iontů ve vašem těle.

 

Běh není zdravý pro klouby

Takhle jednoznačně se to říct nedá. Vždy záleží na konkrétním jedinci. Co můžeme udělat pro to, aby naše klouby netrpěly? Vyberte si vhodnou obuv, a to ve specializované prodejně a za pomoci odborníka. Klouby šetří tlumené boty, které lépe absorbují otřesy. Záleží také na tom, jestli máte nadváhu. Pokud ano, zvolte nejdříve chůzi, abyste svému tělu trochu odlehčili.  Běhejte na měkkém povrchu, například v lese a pokud možno se vyhýbejte asfaltu. Zdraví kloubů můžete podpořit i pravidelným užíváním speciálních přípravků s obsahem účinných látek. Během prokrvujete tkáně, krev tak distribuuje do oblasti kloubů živiny, minerály, které jsou potřebné pro tvorbu vlastního kolagenu.

…….

Celý článek si přečtěte v aktuálním vydání časopisu Kondice č 5. Na stáních do 24.5.2021.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.