5 mýtů o dřepech

1623018577
O dřepech se toho napovídalo už mnoho. Nešťastné interpretace různých výzkumů však mohou za to, že ne všechny informace o nich jsou pravdivé. Snad se nám povede hned několik polopravd o dřepech vymýtit. Pojďme na to!

Dřepy jsou nejlepší cvik na zadek

Pojďme si říct, že obecně nejlepší cvik na zadek prostě neexistuje. Dřepy jsou bezesporu skvělým cvikem na zadek, ale za krásně pevným zadečkem stojí především kombinace různých cviků a zátěží, jen se dřepy si nevystačíme. Pro zpevnění těchto partií je potřeba zapojit více hýžďových svalů, můžete tedy zkusit cviky s gumičkou, zanožování a skvěle fungují i výpady. Pokud tedy zvolíte kombinaci těchto cviků a zapojíte do cvičení i dřepy, tak super.

Kolena nesmí jít před špičky

Tento mýtus stejně jako řada dalších začal nesprávnou interpretací staré studie a toto nesprávné pochopení se předávalo dál a dál. Pravda je taková, že pokud dovolíme kolenům jít dál před špičky, zvýší se zátěž na kolenou o 22 %. Naopak pokud kolena nepustíme dál, zátěž na hýždích a bocích vzroste o 1070 %, což je enormní nárůst, a je tedy mnohem nebezpečnější takto boky a hýždě zatěžovat. Kolena se přirozeně dostávají před špičky a vzniklý stres vydrží. Toto povolení kolen nám pomůže provádět cvik v plném rozsahu.

Dřepy poškozují kolena

Opak je pravdou. Při správné technice dřepy vůbec nejsou nebezpečné pro kolena, naopak přispívají ke zlepšení stability kolenních kloubů, posilují svaly i šlachy, a proto snižují riziko zranění. Někteří lidé možná chybně připisují zranění právě dřepům, ale je to z důvodu špatné techniky. Při správné technice byste neměli brát zátěž ze svalů ve spodní poloze dřepů a také nedopružovat, když stojíte s váhou. Například lyžaři pravidelně dřepují s těžkými váhami, protože je pro ně velmi důležitá právě stabilita kolen.

Musíte dřepovat co nejníž

Můžete se setkat s názorem, že jakmile dřep neprovedete co nejníž, jako byste žádný dřep neudělali. Opravdu ale při dřepování není nutné trpět. Každé tělo je naprosto unikátní a to, kam jsme schopni dřep provést, záleží na mnoha faktorech – například na délce trupu či stehenní kosti. Pokud vám tedy tělo nedovolí provádět hluboké dřepy, netrapte se tím. Technik dřepů je spoustu a můžete si vybrat takovou, která vám vyhovuje.

Dřepujte až do omdlení

Někteří trenéři vám hned na první dobrou řeknou, že musíme dřepovat tak dlouho, dokud z vás nebude stříkat pot a nebude vám na omdlení. Intenzita tréninku s takovými stavy ale nemá nic společného. Pokud zvolíte správnou výživu před cvičením, k ničemu takovému rozhodně nemusí dojít.

 

Doufám, že jsme tímto vyvrátili několik mýtů o dřepech a možná vás trochu nalákali k tomu, dát si pár dřepů. Dřep je totiž jedna z nejpřirozenějších pozic. V podřepu bychom měli čekat i jist místo dlouhého stání či sezení. Vědí to děti i mnohé zdravější národy. Pokud je nám dřep nepříjemný nebo ho ani nejsme schopni provést, je to pouze důkaz našeho zdegenerovaného těla. Zkuste tedy častěji dřepovat i dřepět.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.