Biker Richard Gasperotti miluje jízdy na kole ve stylu adventure. Představte si pod tím dobrodružství spojené s kolem třeba v divočině, kde se můžete pomoci dovolat někdy až za dva dny. Freeriding je pro něj prý stále zásadní, jako volné ježdění v neoznačeném terénu, kde se člověk dostává někdy i za hranu svých možností. Richard oslovil členy francouzského cirkusového souboru během jejich několikadenní zastávky v Praze a domluvil se na své rekordní jízdě. Motocyklová stěna smrti byla k vidění na pražské smíchovské náplavce v rámci festivalu Arena Divadla bratří Formanů. Co ho k divokému kousku vedlo?

Zdroj: Youtube

Sjížděl činnou sopku, ze které se valily kameny

„Jízdu na stěně smrti jsem chtěl vyzkoušet už jako malý kluk, kdy jsem viděl fotky v jednom časopise," říká biker, který se v minulosti nechal na kole roztáhnout za motocyklem po letišti na světový rychlostní rekord 211 km/h. „Nikdy jsem si však nedokázal představit, jak náročná ta jízda bude," dodává extrémní sportovec známý jako Gaspi, který v minulosti sjel šest činných sopek a na kole se spustil dolů olympijskou bobovou dráhu v Sarajevu. Má vůbec někdy strach? „Ten mám vždycky, pokud se strachem dá nazvat ta vnitřní brzda, která vám i někdy rozklepe ruce. Strach je dobrý vůdce pro koncentraci na danou věc, a pokud ho člověk přijme bude sloužit po něj a né proti. Naposledy jsem tohle hodně pocítil v Guatemale letos na jaře, kdy jsem sjížděl aktivní sopku Fuego, a došlo k velké erupci. Kameny jako koňské hlavy padaly okolo nás, proto jsem i tento projekt nazval OVER the EDGE - za hranou."

Čím rychleji šlapete, tím horší je rovnováha

Na stěnu smrti se podle Gaspiho nedalo dopředu moc připravit, nikdo totiž netušil, jak se elektrokolo bude chovat. A tak i pro něj bylo těžké odhadnout, co ho na této atrakci, která už z Evropy skoro vymizela, vlastně čeká. Nejtěžší prý bylo přepnout z horizontálního směru na vertikální. „Je to úplně jiné vnímání reality. Druhou výzvou byl extrémně kluzký povrch dřevěných stěn. Při jedné jízdě jsem spadl ze tří metrů na záda, protože mi podklouzlo kolo," říká biker. Jízda na elektrokole po kolmé stěně je proti motocyklu obtížnější, protože rychlost se přidává šlapáním, které rozhazuje rovnováhu, a její dávkování není zdaleka tak plynulé jako na motorce, kde stačí otočit rukojeť s plynem. Gaspi svou rekordní jízdu absolvoval na elektrokole Mondraker poháněném elektromotorem od Bosch eBike Systems. „Na normálním šlapacím kole bez přípomoci elektromotoru bych se nikdy nedostal tak vysoko,” vysvětluje Gaspi.

Zatímco zkušení cirkusoví jezdci se na svých motocyklech prohánějí po stěně i bez držení řídítek nebo se zavázanýma očima, Gaspi prodělal čtyři těžké pády, než se mu ji podařilo plynule obkroužit. „Normálně trvá až půl roku, než jízdu ovládnete natolik, abyste mohli přidávat další triky. Gaspi se to naučil za jedno odpoledne a za to má můj velký respekt," říká vedoucí uskupení Raoul, který se této nebezpečné disciplíně věnuje přes třicet let. Co českého bikera, který je prvním člověkem, jemuž se podařilo objet stěnu smrti na elektrokole, při jeho průlomovém zážitku nejvíc překvapilo? „Bylo to o dost náročnější, než jsem si myslel. Hlavně mě překvapil hodně kluzký povrch dřeva a dost malý únikový dojezdový prostor."

Zdroje:

Richard Gasperotti, profesionální cyklista

http://www.nedori.cz