Premium obsah

Více pohodlí, méně únavy a větší výkon – nechejte si nastavit kolo

Více pohodlí, méně únavy a větší výkon – nechejte si nastavit kolo
Bolí vás z cyklistiky záda nebo kolena? Brní vás ruce? Řešením může být bikefitting neboli odborné nastavení posedu. To ocení každý, kdo na kole pravidelně jezdí. Nastavení kola vám přinese více pohodlí, méně únavy a dokonce vás nakopne k většímu výkonu.

Hranice najetých kilometrů, od které se doporučuje vyhledat odbornou pomoc s nastavením kola, neexistuje. Nejčastějšími zákazníky jsou lidé s nájezdem 1000 až 2500 km ročně, doporučit to lze i těm, kteří tak často na kolo nesedají.
Dobrý fitting začíná vyšetřením jako u lékaře. Fitter si vás položí na lůžko, zkoumá hybnost vašeho těla, proměří si vás. A pak vás posadí na vaše kolo upevněné ve speciální konstrukci a šlapete. Není potřeba šlapat vysokou intenzitou, při větším zatížení se akorát zvýrazní pohybové nedokonalosti. Mezitím vás vás sleduje „velký bratr“ - Retül Bike Fit. Ten vše snímá prostřednictvím kamerového systému a bezdrátových čidel na těle a následně záběry vyhodnocuje pomocí speciálního softwaru.

Zdroj: Youtube

Fyzioterapeuté a bikefitteři se shodnou, že nejdůležitější je tvar a nastavení sedla. Mohou vám doporučit i jeho výměnu. „Sedlo je nejdůležitější kontaktní bod, spočívá na něm nejvíce váhy,“ říká bikefitter, fyzioterapeut a bývalý cyklistický závodník Václav Šňupárek. „Správná šířka poskytuje dostatečnou oporu pánevním kostem, čímž zabraňuje kompresi perineálních tkání a svalům pánevního dna. Příliš úzké sedlo dráždí, snižuje vnímavost, způsobuje otoky, brání zásobení této oblasti kyslíkem. Široké omezuje pohyb nohou a dochází k tření. Ideální sedlo nám dovolí užívat si už i první jízdu sezóny,“ doplňuje pohybová specialistka Eliška Lechnerová.

Díky bike fittingu můžete na kole i zrychlit. Zdroj: Petr Buček


Obecně platí, že ženy potřebují širší sedlo, mají totiž kvůli porodním cestám širší pánev než muži. Pánev prostě nesmí být šikmo, aby se cyklista nekroutil. Kromě sedla si bikefitting všímá například toho, kudy člověk působí na pedály, aby je netlačil zbytečně před sebou, nebo naopak nešlapal moc pod sebe.
Řeší se rozložení váhy na sedlo a současně i do řídítek. Důležitou roli hraje i nastavení „kufrů“ (nášlapů) a úchop řídítek. To může způsobovat brnění konečků prstů, což byl i můj problém. Proto ve studiu v pražském Radotíně moje páky posunovali dovnitř a přibližovali brzdové páčky. A rozdíl je obrovský. Nyní ruce cítím jen občas a stačí změnit pozici, aby problém ustal, lépe se mi brzdí ve sjezdech.

Vše, co potřebujete vědět o silničním kole. Dál už nehledejte
Vše, co potřebujete vědět o silničním kole. Dál už nehledejte

Vítr pod helmou, rychlost, lehkost, svoboda, pocity jakoby vám narostla křídla - to jsou hlavní výhody silničního kola. Usedá na něj stále více žen. Proč se ho nebát a zkusit to taky?

Nejčastěji fitteři snižují výšku sedla o centimetry, klidně i o dva, tři…. a sedlo se posouvá dopředu. Úchop řídítek se pak dá řešit například přidáváním nebo odebíráním podložek pod představcem, či volbou jinak dlouhého představce. „Málokdy to jsou pouze drobné zásahy, ale všechny změny nakonec dají dohromady hezký celek a jezdec se pak na kole cítí mnohem komfortněji, jistěji a kolo je i lépe ovladatelné. Většinou dochází i k malému navýšení výkonnosti,“ doplňuje Václav Šňupárek. To se povedlo i autorce tohoto článku, když po fittingu zajela stejný závod poznatelně rychleji.

Zdroj:

  • Fyzioterapeut a bývalý závodník Václav Šnupárek
  • Pohybová specialistka Eliška Lechnerová (www.pohnislety.cz)
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.