Premium obsah

Chcete se zúčastnit běžeckých závodů? Pak víc než trénink potřebujete plán

Chcete se zúčastnit běžeckých závodů? Pak víc než trénink potřebujete plán
Otevíráte diář, jen co organizátoři běžeckých závodů a seriálů vypustí termíny na novou běžeckou sezonu? Pozor, ať se v euforii nepřihlásíte na víc akcí, než zvládnete. Závodění si totiž neříká jen o poctivou přípravu, ale chce i dobrý plán.

Vlastně to není nic nepochopitelného. Když si rozkliknete termínovku běžeckých závodů, člověk neví, kam dřív. Od jara do podzimu se o jednom víkendu sejde tolik krásných akcí… Nejradši byste stihly všechno! Prr, zbrzděte a podívejte se do kalendáře znovu a tentokrát s chladnou hlavou.

PROČ SE ÚČASTNIT BĚŽECKÝCH ZÁVODŮ?

Je to super motivace! Pokud si chodíte zaběhat jen tak, dost často se může stát, že vynecháte – tu jste unavené z práce, tu prší, tu se vám zkrátka nechce.

Jakmile před sebou máte vidinu závodu, hned máte o důvod víc vybíhat pravidelně. Začnete toužit posouvat své hranice a uběhnout určitou vzdálenost rychleji. Nebo budete chtít zkusit delší trať. Závody mají navíc jedinečnou atmosféru a potkáte na nich podobně zapálené lidi.

STANOVTE SI VRCHOL SEZONY

Ujasněte si, na jakou vzdálenost se chcete soustředit především. Od toho se totiž bude odvíjet i podoba tréninku. Pokud vyhlížíte půlmaraton, bude pro vás zásadní ‚nahltat‘ kilometry. Chcete-li obstojně zaběhnout pětku, dlouhých běhů nebudete muset absolvovat tolik. Promyslete si, které závody pro vás budou stěžejní.

Začátečníkovi například bude určitě stačit jeden maraton za rok. Pokud se chcete zaměřit na půlmaraton, naplno zkuste jeden jarní a jeden podzimní. Kratších závodů lze s vidinou slušného výsledku absolvovat vícero, vyvarujte se však toho, abyste se postavily na start kaž dý víkend. Zábavnou alternativu pro ty, co se nechtějí honit za výsledkem, představují různě dlouhé běhy v terénu.

SBÍREJTE BODY

Zajímavou motivaci představují běžecké seriály, které jsou postaveny tak, že účastí v jednotlivých závodech sbíráte body do celkového žebříčku nebo jste na konci ročníku oceněni jako ti nejvěrnější běžci. Jednotlivé závody mezi sebou mají příjemný odstup, takže se stihnete zregenerovat. A co víc, zavedou vás do různých koutů republiky. 

ZÁVOD JAKO TRÉNINK

Jestliže se vám úplně nechce troškařit a závodů máte vyhlédnuto více, i tak si mezi nimi stanovte priority, které poběžíte naplno. U těch ostatních se pak snažte udržet ambice na uzdě. Lze je také pojmout tréninkově – jako trénink tempové vytrvalosti. Nepoběžíte tedy na své maximum, ale jen na ‚půl plynu’. Není to ovšem úplně jednoduché, protože dav vás může strhnout. Zároveň se budete muset smířit s tím, že výsledek nebude takový, jako kdybyste do toho daly vše.

PROČ TOLIK NEZÁVODIT?

V závodě zpravidla makáte víc než kdykoli jindy, což je pro tělo zápřah, takže potřebuje čas na to, aby kvalitně zregenerovalo. Pokud mu naložíte bez adekvátního odpočinku příliš, může dojít k přetažení. Budete se cítit celkově unavené, budou vás bolet svaly, podepíše se to i na vyšší tepové frekvenci. A může se vytratit i chuť běhat. O zranění ani nemluvě. Následná rekonvalescence také bude vždy několikanásobně delší než v případě, že byste si nějaký ten závod odpustily.

Zdroje:

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.