Co jsou nakopávače

Pro někoho nezbytná tréninková pomůcka výrazně navyšující efektivitu cvičení, pro jiného nepříjemná zkušenost, kterou už nechce opakovat. Vzhledem k tomu, že se obvykle jedná o vícesložkové produkty (nejčastěji v prášku, ze kterého přidáním vody vytváříte nápoj), je vždy třeba počítat s rizikem, že nebudete některou složku dobře tolerovat. Pak je ovšem namístě vědět, jaké ingredience na vás v těchto suplementech čekají, zda svými potenciálními účinky splňují vaše požadavky a na jaké případné vedlejší účinky se připravit.

Cílem předtréninkových nakopávačů je zlepšení koncentrace, navýšení hladiny energie, podpora okysličení pracujících svalů a stimulace odbourávání tuků.

Nejčastěji používané složky

KOFEIN

Jedna z nejoblíbenějších ingrediencí, navyšuje hladinu energie a podporuje koncentraci i výkonnost, na základě provedených studií také víme, že napomáhá redukci tělesného tuku.

BETA-ALANIN

Aminokyselina, která brání tvorbě kyselých produktů v pracujících svalech, tím pádem oddaluje ono nepříjemné pálení svalů a umožní delší i intenzivnější trénink. V návaznosti na beta-alanin je nutné zmínit jeden nepříjemný, ovšem zcela neškodný vedlejší účinek, kterým je mravenčení či brnění pociťované v různých částech těla.

RHODIOLA ROSEA

Výtažek ze stejnojmenné rostliny, která je velmi silným adaptogenem, tzn. látkou potlačující únavu a zlepšující schopnost zvládat stres. Současně zvyšuje hladinu energie a příznivě ovlivňuje soustředění.

VINPOCETIN

Účinný antioxidant (extrakt z listů rostliny vinca minor) stimulující prokrvení mozkové tkáně, čímž zlepšuje koncentraci a kognitivní schopnosti. Podle některých studií rozšiřuje cévy a tím podporuje využití kyslíku ve tkáních (včetně té svalové). Účinkuje takto již zhruba hodinu po podání, tudíž se stal oblíbenou složkou předtréninkových nakopávačů.

TAURIN

Sportovní výkonnost ovlivňuje hned několika způsoby. Tato tzv. podmínečně esenciální aminokyselina (za jistých podmínek si tělo nezvládne vytvořit dostatečné množství této látky a je třeba ji přijímat ve stravě či suplementech) reguluje svalový tonus, zvyšuje sílu a podporuje vytrvalost.

TYROSIN

Další cenná aminokyselina, podílí se na produkci důležitých mozkových neurotransmiterů, které následně přímo stimulují odbourávání tuků, posilují motivaci, zlepšují náladu a potlačují pocity úzkosti. Je velmi efektivní zejména při přísných dietách, kdy vaše psychika potřebuje podporu.

CITRULIN

Opět aminokyselina, která vám umožní oddálit nástup únavy, zlepšuje produkci energie a redukuje hromadění odpadních produktů metabolismu, tzn. látek odpovědných za vyčerpání svalů.

EXTRAKT Z ČERVENÉ ŘEPY

Bohatý na tzv. nitráty, látky snižující krevní tlak a navyšující hladinu oxidu dusíku (NO), který dilatuje cévy, takže se do svalů dostává více kyslíku a živin, čímž narůstá výkonnost i vytrvalost. Opravdu výrazných účinků dosáhnete již po necelém týdnu pravidelného užívání. Většina sportovců pak udává, že zvládnou vyšší tréninkovou zátěž při menších energetických nárocích.

CHOLIN

Má příznivý vliv na funkci mozku, nervové i svalové tkáně. Vědecky ověřený je jeho synergický účinek s kofeinem a tyrosinem, tyto tři látky společně výrazně posílí motivaci a vytrvalost.

SYNEFRIN

Látka obsažená v extraktu z kůry tzv. hořkého pomeranče má silné stimulační účinky, které zesilují v kombinaci s kofeinem. Urychluje metabolismus, podporuje spalování tuků a potlačuje chuť k jídlu. Podobně jako jiné stimulanty i synefrin může zvyšovat tepovou frekvenci a krevní tlak, u citlivých lidí může dokonce navodit úzkostné stavy.

BCAA

V některých předtréninkových produktech najdete i aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (BCAA), které podporují růst svalové tkáně, chrání ji před poškozením a potlačují bolest svalů.

KREATIN

Látka, kterou je tělo schopno samo produkovat, ovšem při zvýšené tělesné zátěži tato produkce zdaleka nestačí. Kreatin hraje zásadní roli ve vytváření energie a svalové síly. Zlepšuje regeneraci po výkonu a příznivě ovlivňuje výkonnost.

Jakým ingrediencím je lepší se vyhnout

Kromě výše zmíněných vítaných ingrediencí můžete na etiketách předtréninkových nakopávačů najít také ty nevítané:

UMĚLÁ SLADIDLA + CUKERNÉ ALKOHOLY

Slouží k dochucení, aniž by navýšily kalorický příjem, řada lidí ale na určité druhy těchto látek negativně reaguje, nejčastěji nejrůznějšími trávicími obtížemi. Citlivější jedinci by si tedy na etiketách měli všímat položek, jako jsou xylitol, sorbitol, erythritol či mannitol.

Pozor si je třeba dát také na příliš velké množství kofeinu. Jestli patříte mezi pravidelné konzumenty kávy, a navíc si dopřejete předtréninkový suplement s obsahem kofeinu, může se tím dávka tohoto stimulantu značně navýšit a způsobit nežádoucí vedlejší účinky. Především je ve hře zvýšení krevního tlaku, poruchy spánku či nervozita. To byste měli mít na paměti, pokud vybíráte suplement, jehož hlavní složkou je kofein. Obvykle platí, že jedna dávka obsahuje tolik kofeinu, kolik jedna či dvě průměrné kávy.

Při výběru předtréninkového nakopávače je vždy dobré vědět, co od produktu očekáváte, a na základě toho hledat příslušné ingredience. Pamatujte si, že řada látek působí lépe ve směsích než samostatně (synergický účinek), a vyhýbejte se nežádoucím složkám. Pak už je jen na vás, jestli budete nakopávač využívat nárazově při poklesu motivace či zvýšené únavě, nebo se stane vaším pravidelným tréninkovým souputníkem. Každopádně se vždy řiďte dávkováním na etiketě a vybírejte ideálně produkty renomovaných značek, které používají kvalitní suroviny a vytváří prémiové směsi o vysoké účinnosti.

Reference:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30977054/
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-015-0090-y
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26653541/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28934166/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28615996/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033978/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27840639/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33388079/