Další epizodu podcastu Kondice, si pusťte TADY:

Pohlavní hormon testosteron je důležitý pro normální vývoj muže a pro zdravý mužský organismus. Testosteron mimo jiné ovlivňuje schopnost reprodukce, sexuální funkce, růst svalů, hustotu kostní hmoty a reguluje také metabolismus tuků.

Schválně, jak si představíte muže, o kterém se někdo zmíní, že je „samý testosteron?“ Nejspíš jako pravého alfa samce. Široká ochlupená hruď, ruce i nohy samá boule, samý sval. Jenže tomu tak být nemusí. Tento pohlavní mužský hormon mají v menším zastoupení také ženy.

Češi a testosteron? Je to smutná podívaná

Zajímalo mě, jak jsou na tom s testosteronem dnes čeští muži, a musím uznat, že odpověď Pavla Šalitroše, jakožto muže ve svém oboru, mě docela překvapila. „Upřímně, je to horší a horší, a to už u mladé generace. Muži mají málo testosteronu a může za to nezdravý životní styl, sedavý způsob života, nedostatek pohybu a samozřejmě i strava.“

Fitness trenér hned na úvod zmiňuje, že každý jsme invididuální, proto každá žena i každý muž má i jinou hladinu testosteronu. Za to mohou jak genetické předpoklady, tak právě i zmíněný životní styl, cvičení a podobně.

Sex a testosteron jde ruku v ruce

Testosteron je primárně pohlavní hormon, a tak vás možná napadne přímá souvislost mezi jeho hladinou a sexuálním libidem, nebo dokonce výkonem a schopností udržet erekci. Souvisí tyto dvě věci tedy spolu, nebo jde spíše o mýtus a mylnou představu? I na to Pavel Šalitroš v našem podcastu odpověděl. „Testosteron může celkově za kvalitu života u mužů. Pokud je ho málo, a naopak se zvyšuje hladina estrogenu, pak to v mužském těle skutečně nedělá dobrotu. Muži pak mají tendence být unavenější, což se samozřejmě může odrazit i v jejich sexuálním životě.“

Cvičení pomáhá zvyšovat hladinu

Obecně bývá hladina testosteronu nejvyšší ráno a v dopoledních hodinách. Kromě toho se mohou na dočasně nízké hladině testosteronu podílet různé faktory. Patří mezi ně nadváha, duševní stres, nadměrná konzumace alkoholu nebo i různá onemocnění, například diabetes 2. typu. Pokud muž nemá endokrinologické onemocnění, je v produktivním věku, a přesto má nízkou hladinu tohoto hormonu, je podle Pavla Šalitroše s největší pravděpodobností na vině nezdravý životní styl. Alkohol, kouření, nedostatek pohybu, tučná strava, málo spánku. Od 30 let hladina testosteronu u mužů navíc pomalu klesá. „Pak je potřeba udržet tuto hladinu v takové linii, aby propad nebyl rapidní a klesající tendence byla mírná. Právě proto je potřeba sportovat, hýbat se, udržovat zdravé procento tělesného tuku, jíst potraviny bohaté na zdravé tuky a oleje, a mít také zdravý cholesterol. Svým klientům říkám, že cholesterol rovná se testosteron.“

Zvýšit hladinu testosteronu pomáhá i silový trénink. Jak zvedání čnek a těžké váhy s hladinou tohoto pohlavního hormonu souvisí? A co je spolehlivým zabijákem mužské výkonnosti v posteli? Více informací se dozvíte právě při poslechu podcastu s Pavlem Šalitrošem.

Zdroje: