Přípravu není radno podcenit

"Pro lidi, kteří příliš nesportují může být J50 závodem na šest nebo i více hodin. A na to, abyste vydrželi venku 6 hodin pracovat, a ještě třeba za nepříznivého počasí je potřeba se předem připravit. Takže přípravu na takový závod není radno podceňovat, ale na druhou stranu, pokud si průměrně zdravý člověk řekne, že J50 ujede a aspoň trochu času věnuje tréninku, měl by ji v pohodě zvládnout," říká Marek Pazderský, který sám jel J50 nejméně 6 x.

Zdroj: Youtube

3–4 pohybové aktivity týdně a J50 dáte

"Důležité je vědět, jakou máte ambici. Pokud je to vaše první J50 a zatím moc velký sportovec nejste může být vaším cílem si závod především užít, tak abyste na něj rádi vzpomínali a třeba si chtěli zajet i další ročník. V tom případě, bych vám doporučil se pravidelně hýbat od jara nebo alespoň od léta," zamýšlí se Marek Pazderský. Přitom je podle něj celkem jedno, o jaký pohyb se jedná. Důležité je, abychom ho dělali rádi. Může to být kolo, běh, chůze, jízda na in-linech nebo plavání. Zkrátka pravidelný pohyb v aerobní zóně, který nám pomůže získat obecnou vytrvalost a našemu organismu adaptovat se na dlouhodobou zátěž.

Pokud váš oblíbený druh pohybu stihnete alespoň dvakrát v týdnu v délce hodiny a k tomu přidáte jednu delší víkendovou pohybovou aktivitu, budete podle Pazderského přirozeně připraveni na to, abyste padesátku "přežili" a relativně si ji i užili. Příkladem ideální pohybové aktivity může být celodenní výlet v horách s holemi a baťůžkem. "Víkendové aktivity by měly být v délce 3 hodin. Určitě není potřeba absolvovat tréninky stejně dlouhé jako je váš očekávaný čas při závodě," dodává Marek, který je zároveň trenérem různých výkonnostních kategorií běžkařských lyžařů.

Při přípravě je podle něj dobré nezapomínat ani na silový trénink. "Nemusí to být hned zvedání činek, ale jakékoliv cvičení či posilování středu těla. Může to být například jóga nebo pilates," vysvětluje. Nakonec po tříměsíčním trénování obecné vytrvalosti doporučuje přistoupit i k intervalovým tréninkům, které nám pomohou zlepšit naše anaerobní schopnosti – fungovat lépe a déle v zónách bez přístupu kyslíku.

Upozorňuje na to, že vždy záleží, kolik času jsme schopni a ochotni trénování obětovat. "Je dobré si uvědomit, ve které životní etapě se právě nacházíme a kolik chceme trénování věnovat času. Ne vždy ho máme tolik, kolik bychom si přáli, a proto je potřeba najít rovnováhu mezi prací, rodinou a sportem, aby příprava na závod pro nás byla radostí, a ne zbytečným stresem," dodává Marek. Na trénink bychom se měli vždy těšit. Podle něj se tělo naučí vyplavovat endorfiny přibližně po dvou až třech měsících trénování a my se na jejich vyplavování stáváme závislými.

"Jestliže se rozhodnete pro start na J50 měsíc před závodem pravděpodobně se vám v hlavě vynoří spousta otázek, které mohou vést ke stresu, ale neznamená to, že byste přípravu a samotný závod nedali. Jen to bude více bolet. Proto, čím dříve s přípravou začnete, tím lépe. Poslední týden před závodem, už nic nedoženete," usmívá se Marek Pazderský.

Dostaňte se co nejčastěji na sníh

Jestliže chcete jet J50 nebo jiný závod na běžkách jsou samozřejmě nejlepší tréninky na sněhu, takže jakmile napadne sníh, snažte se dostat alespoň jednou týdně na běžky. "Ne všichni máme hory dostupné nebo nemusí být dostatek sněhu. V tom případě je nejjednodušší a nejdostupnější obyčejný běh. Legíny, bundu a tenisky můžeme mít po ruce kdykoliv a kdekoliv. Stačí vyběhnout na 40 až 60 minut a máte za sebou kvalitní trénink. Kdo říká, že to nestíhá, jen se vymlouvá," dodává Marek Pazderský.

Trénujte v týmu

Pokud máte pocit, že byste potřebovali k trénování více motivace, staňte se členem týmu. Můžete tak chodit na společné tréninky, vyměňovat si zkušenosti a získávat zadarmo rady. "Náš tým sdružuje komunitu podobně žijících a smýšlejících lidí, kteří mají rádi běžky. Jsme unikátní v tom, že spojujeme lidi, kteří si běžky nazouvají poprvé s profesionálními závodníky bodujícími v závodech SKI CLASSIC. Jezdíme společně na závody a soustředění, a přitom se všichni vzájemně respektujeme. To mě jako šéfovi týmu dělá ohromnou radost," zamýšlí se Marek Pazderský, šéf týmu a trenér. Členství v týmu vás podle něj nejen přirozeně namotivuje k trénování a tím i lepším výsledkům, ale získáte tam i kamarády, kteří vás mohou při vašem prvním startu J50 podpořit.

zdroj:

autorský podcast časopisu Kondice