Pivo vzniklo před mnoha tisíci let, a vzniklo pravděpodobně úplně náhodou. Takovým pivům se dnes říká spontánně kvašená a získávají si znovu na oblibě. Pivo totiž ve svém principu vzniká poměrně snadno. Pivovarské kvasinky se živí cukrem, produkují alkohol a jako vedlejší produkt CO2. Pokud tedy kvasnicím dodáte zkvasitelný cukr (slad zpracovaný například z ječmenu), přemění vám ho v alkohol s trochou oxidu uhličitého, kterému se říká pivo. V pozdějších dobách se do piva začal přidávat chmel, pro svou hořkost a mírně sedativní účinky. Chmel je totiž také rostlina, která je příbuzná konopí - funguje na podobném principu.

Zdroj: Youtube

Pivní národ

Češi v pivovarství přispěli svým mistrovským ovládnutím pivního stylu ležáků, spodně kvašených piv, které mají dlouho ležet v ležáckých tancích a dozrávat. V ležácích nemáme ve světě konkurenci, v jejich pití stejně tak. Víte, že ročně vypije každý Čech v průměru kolem 270 velkých piv?

Doporučená konzumace

Konzumace piva se trochu liší u nás, v Evropě a na jiných kontinentech. Američani mají například doporučeno pít maximálně 1 malé až 1 velké pivo denně. U nás je to trochu víc - 2 malé až dvě velké, v závislosti na tělesné konstituci i na to, jak tělo snáší alkohol. Obecně jde o 20-40 g alkoholu denně.

Zdravotní benefity

Doktor vám doporučil jednu plzínku denně na lepší trávení? Nemyslel tím konkrétní značku piva. Myslel tím pravděpodobně to, že chmel v kombinaci s oxidem uhličitým, který stimuluje tvorbu trávicích šťáv a slin a zároveň prokrvuje sliznice. Pivo, které je vařené z chmelu a ne z chmelových extraktů, může mít tedy pozitivní vliv na trávení a trávicí systém.

Mírná konzumace kvalitního nepasterovaného piva s sebou nese určité zdravotní výhody, jako je snížení rizika srdečních onemocnění, osteoporózy, některých neurodegenerativních onemocnění, a opatrná dávka alkoholu pomůže i s hladinou cukru v krvi.

Pivo obsahuje vitaminy skupiny B, A, E, D, K, a také mnoho minerálů: Vápník, železo, hořčík, mangan, křemík, selen, fluorid, fosfor, draslík a zinek.

Rizika existují

Ačkoliv je pivo přímo natřískáno zdravými látkami, nikdy by nemělo být pito za účelem získání živin. Nadměrná konzumace piva může způsobit některá onemocnění a zdravotní problémy, jako například pivní potománii - stav, kdy hladina sodíku v krevním řečišti klesne příliš nízko kvůli přílišné konzumaci piva. Tato nemoc způsobuje prudké změny duševního stavu, celkovou slabost, zmatek, nevolnosti, migrény a záchvaty.

Trendy se mění

Představte si hospodu před takovými padesáti lety. Dělníci si k obědu vypili dvě tři výčepní pivečka a v klidu pokračovali v práci. Pivo bylo levnější než voda, bylo u nás dobře dostupné a oproti okolnímu světu i velmi kvalitní. Dříve byla nejoblíbenější slaboučká piva, která měla kolem 3% alkoholu. Dnes se ovšem trendy trochu mění a do módy se dostávají zvláštní pivní styly a svrchně kvašená piva, která mají tradičně mnohem vyšší procenta alkoholu. Zároveň je v pořádku si za taková piva i kvalitní ležáky připlatit, jejich výroba je totiž cenově náročnější a vyžaduje si kvalitní suroviny. A vždy myslete na to, že je lepší si užít dobré pivo po menších dávkách. Ocení to hlavně vaše zdraví.

Zdroje: