I když to tak nemusí vypadat, jízda na paddleboardu není žádná věda. Zvládne ji úplně každý, od dětí po seniory. Navíc je prospěšná nejen pro posílení těla, ale i pro psychickou pohodu. Ležet dlouhé hodiny u rybníka na dece je trochu nuda, s paddleboardem je ale každé koupání hned zábavnější. Jízdou posilujete svaly břicha, nohou i rukou a výhodou je i střídání stran při pádlování, které eliminuje stranovou disproporci. Posílení se týká i hlubokých vnitřních svalů a svalů středu těla (core). Na paddleboardu můžete taky krásně spálit kalorie z letní grilovačky – vydat se s ním můžete totiž i na řeku a ujet pěkných pár kilometrů.

Zdroj: Youtube

Technika pádlování

Pro začátek se vám hodí několik rad a tipů, díky kterým si můžete pádlování vestoje výrazně ulehčit. Před začátkem jízdy nafouknete prkno pomocí pumpičky, nezapomeňte nasadit ploutvičku a nastavit si správnou délku pádla, přibližně 15 cm nad hlavu. „Při nastupování a vystupování z mola nebo ze břehu začínejte pro lepší stabilitu vkleče. Po pár záběrech si dejte pádlo před sebe, opřete se oběma rukama a postavte se doprostřed prkna, kde je jeho těžiště,“ radí instruktorka Lucie z České federace Stand Up Padddle a Paddleboardguru.cz. Střed prkna poznáte podle umístění poutka.

Dobrý postoj je základ

Správný postoj je zásadní pro udržení rovnováhy. Nohy mějte na šířku pánve, chodidla jsou rovnoměrná se směrem jízdy. Kolena mějte pokrčená (nikdy ne propnutá), záda rovná a pokrčte také všechny klouby (kotníky, kolena, kyčle). Pádlo zasazujte kolmo do vody a při pádlování střídejte strany. Záběr na paddleboardu probíhá před tělem, trupem se přitahujete k pádlu a spodní ruka zůstává natažená. Záběr neprotahujte kormidlováním za sebe – končit by měl na úrovni vašich chodidel. Jakmile ucítíte, že se vám paddleboard začíná stáčet ze směru jízdy, vyměňte ruce a pádlujete na druhé straně. Pokud to zvládnete, můžete si na paddleboardu zkusit několikrát zlehka poskočit, nebo se alespoň pohoupat.

Na kolenou jízdu také zakončete. Úraz při zastavování plavidla u břehu není jen komický pro všechny přihlížející, ale může mít za následek i nepříjemné následky v podobě úrazu hlavy.

A jak držet pádlo? To chytněte za hlavičku (madlo na konci žerdi pádla) a druhou rukou nadhmatem za žerď (shaft). Ideální šířku úchopu si můžete vyzkoušet tak, že dáte pádlo nad hlavu a lokty budete mít pokrčené do pravého úhlu. Při pádlování je list pádla vyhnutý směrem vpřed.

Nejčastější chyby začátečníků

Mělká voda

Pokud se na paddleboard postavíte u břehu, kde je příliš mělká voda, může se vám při odrážení zapíchnout ploutvička do dna a hrozí pád. Prkno pokládejte na vodní hladinu až ve chvíli, kdy máte vodu v úrovni kolen.

Nesprávná délka pádla

Pokud je pádlo příliš krátké, musíte se hodně předklánět. Naopak dlouhé pádlo nutí narovnávat tělo. Ideální délka je 10–15 cm nad hlavu. Pádlo ve vodě netopte jako hranolku v majonéze, ve vodě je jen jeho spodní část (list).

Špatný úchop

Příliš úzký úchop znamená, že se zbytečně nadřete. Správná vzdálenost rukou je úchop na šířku předloktí. Jak na to? Uchopte pádlo, zvedněte jej nad hlavu a lokty si srovnejte do pravého úhlu.

Postoj vzadu

Když stojíte moc vzadu, způsobíte si tím přetáčení paddleboardu. Když budete stát moc vepředu, bude se vám nořit špička prkna do vody, což ho brzdí. Správné je tedy stát uprostřed, kdy máte poutko mezi chodidly.

Nedržení stability

Na prkno nenaskakujte, ale stoupněte si z pozice vkleče tak, že ruce máte před sebou a chodidla jedno po druhém postavíte na místa, kde jste předtím měli kolena. Mírně pokrčené nohy vám umožní uvolnit tělo a zlepšit stabilitu. Dívejte se před sebe na horizont nebo jiný pevný bod.

Chybná pozice pádla

Častou chybou je nesprávná pozice pádla, a to buď příliš zeširoka (tzv. obloukový záběr), nebo příliš dlouhý záběr, v jehož závěru jen vyhazujeme vodu a ztrácíme energii. Záběr má končit tam, kde končí naše chodidla a snažíme se ho vést rovně, podél plováku.

Tip navíc: Nechte se zaškolit od profíků

Jestli si chcete jízdu na paddleboardu vylepšit a máte zájem o osobní zážitek s instruktorem, můžete navštívit jednu ze zastávek Snowboardel Paddle Tour, kde se věnují návštěvníkům po celý den a učí je správnou techniku. Součástí akce je další doprovodný program v podobě soutěží, závodů a testování různých tipů paddleboardů a nafukovacích kajaků.

Termíny jsou:

  • 15. 7. VZ Měřín-Slapy
  • 22. 7. Prague Louka – Lahovice
  • 5. 8. Grand Finale – Hostivařská přehrada Snowboardel, Praha

Zdroje:

www.snowboardel.cz