Baterie nic nevydrží

Moderní baterie vydrží skutečně mnohem víc, než byste čekali. Navíc mají kola indikátor nabití a ukazují i dojezd. „Faktorů, na kterých to záleží, je více. Rozhoduje nafouknutí pneumatik, terén, váha jezdce, ale i režim přípomoci, který volíte,“ vysvětluje Richard Gasperotti, ambasador značky Bosch eBike Systems. Dodává, že zásadní je využívat přehazovačku kola a nevyrovnávat kopce zvýšením přípomoci. Motor nejlépe funguje při poměrně vysoké frekvenci šlapání. Pokud šlapete pomalu, ale motor běží na plné obrátky, připravujete o energii sebe i své kolo. Než ale vyrazíte na dlouhou štreku bez možnosti nabití, doporučuje Richard Gasperotti si kolo pořádně vyzkoušet a ověřit si, kolik toho na něm ujedete právě vy.

Zdroj: Youtube

Kolo je hrozně těžké

Ano i ne, záleží na typu i celkovém provedení. Můžete sehnat sportovní elektrokolo z karbonu na první pohled nerozeznatelné od běžného kola, které snadno uzvednete i jednou rukou, ale můžete najít i robustnější modely, jejichž váha se běžně pohybuje kolem 25 kg. Je dobré na to myslet při výběru. Musíte kolo přenášet? Tahat do schodů? Převážet běžným autem? A zvládnete to? „V tom vidím jediný limit pro ženy, pro které je elektrokolo jinak ideální. Je potřeba myslet na to, jestli budete mít kde kolo nechat nebo bude nutné ho někam vynést,“ přemýšlí biker Gasperotti.

Není to nebezpečné?

Samo o sobě ne, ale určitá potenciálně nebezpečná specifika elektrokolo má. Zaprvé na něm skutečně budete rychlejší, což vás může na začátku překvapit. Třeba i tím, že se může v kombinaci s vyšší váhou kola zkomplikovat brždění. Některá moderní kola proto mají instalovaný ABS systém – stejně jako u auta zaručuje, že se bržděné kolo zcela „nezasekne“ a vy nepřeletíte přes řídítka. Zadruhé se kolo liší svou geometrií, je delší a je proto dobré dávat si pozor na prudké změny směru nebo vybírání zatáček. Je potřeba si najet a nechávat si větší operační rádius. Samozřejmostí ale je i přilba, která u nás sice od 18 let není povinná, ale ani na běžné kolo byste bez ní sedat neměli. Berte to asi jako helmu při hokeji: kdysi ji také „nikdo nepotřeboval“, dnes by bez ní na led žádný hokejista nevlezl.

Je to ostuda, jezdit na elektrokole

Představa, že na elektrokole jezdí jen důchodci a lenoši už dávno neplatí a elektrokola vlastní i vrcholoví sportovci. Skutečně záleží spíš na tom, jak s kolem pracujete. Jediné, co ostudné na elektrokolech je, je nechat si je „načipovat“. Zákon nedovoluje, aby motor kolu pomáhal k rychlosti vyšší, než je 25 km/hod. Pokud jedete rychleji, jedete za své. Na černém trhu existuje ale možnost nechat si kolo upravit, aby jelo skutečně jako malá motorka. Je to trestné a vrcholně nebezpečné, protože cyklista řítící se po cyklostezce rychlostí 50 km/hod ohrožuje nejen sebe, ale i široké okolí. V zahraničí už funguje i kategorie rychlejších elektrokol, ale platí pro ně pravidla asi jako pro motorku – musíte mít SPZ, musíte prokázat znalost pravidel silničního provozu a rozhodně s ním nesmíte na cyklostezku.

Naopak musíme vyzdvihnout, že elektrokola jsou řešením pro ty, kdo každé ráno stojí v zácpě na frekventovaných tazích, děsí se nad účtenkami za doplnění nádrže, žijí tak nějak mimo MHD nebo jen zvažují ekologické dopady osamělých cest rodinným vozem. A jak se dočtete dále v Kondici, elektrokola jsou skvělým parťákem na dámské jízdy.

Zdroje:

  • reportáž Kondice.cz
  • Competitive e-cycling lets you be a champion from your apartment - https://www.technologyreview.com/2022/01/10/1043281/e-cycling-zwift-championships/
  • WHY VOLTS MATTER: 52 VOLTS VS. 48 VOLTS VS. 36 VOLTS - https://murfelectricbikes.com/pages/why-do-volts-matter-52volts-vs-48-volts-vs-36-volts